Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Ett speciellt studiebesök på Friends Arena i produktion"

Tiddernas bandyfest, visst var det så. Om än med några fläckar. Foto. Anders Wiklund, Scanpix


Jag var på bandyfinal på Friends Arena för att titta på hur leveransen ser ut gentemot den stora publiken.  Det gav en hel del intryck, av positiv art – men en icke oansenlig del mycket negativa upptäckter.

Såvitt jag kan förstå hade jag köpt en bandyfinal där jag av säljaren är utlovad start 15:30 och sedan 90 minuter bandyspel plus kompensation för avbrott.

Två rejäla plumpar

Den produkten levererades inte. Först försenades allt av idioter som tände bengaliska eldar och sedan stormades planen innan vi hade nått 90 minuter.

Hur var då arenaupplevelsen, undrar vän av ordning som läst mina krönikor under en längre tid..

Nja, ”The devil lives in the details” är ett bra engelskt uttryck. Det finns i alla moment som existerar i möte mellan besökare och arena en rätt stor förbättringspotential. Det är delvis naturligt.

Inga inredningsarkitekter anlitade

Det tar en stund att trimma en organisation och ledningen måste få några event till innan vi kan ta oss rätten att skälla på dem.

Misstanken att ägarna av politiska och ekonomiska skäl inte gett ledningen de bästa förutsättningarna växer tyvärr. Inne på arenan är allt fantastiskt men allt bakom sittplatserna runt planen känns inte klart. Trist, tråkigt, ingen känsla.

Vart tog inredningsarkitekterna vägen. Jag vill ha gästupplevelse, inte känslan av att en gigantisk australiensisk fårfarm varit modellen för hur de biologiska varelserna skall fösas runt.

Bara Bruce som övertygar oss

För att då nämna några små punkter som både är arenaansvar och ägaransvar:

1: Det var ok att promenera dit från Solna Centrum (stråket-vintervägen). Tog en kvart, inte mer. Det var pisskallt att gå tillbaka och tog på grund av folkmängden längre tid. Bristen på förmåga att ta sig hem kommer att sänka publiksiffrorna och kosta mycket pengar under många år. För oss som bor öster om city blir det en värdering varje gång om eventet är värt upp till två timmars hemresa. Med det trafikkaos vi kommer att ha i Stockholm de kommande tjugo åren uppstår risken att både Friends och Tele2 får ett begränsat upptagningsområde genom att vi väljer bort bra event på grund av logistiken. För oss söder och öster om staden och i city är Tele2 arena ett alternativ och för de norr och väster är Friends att föredra. De event (typ Bruce Springsteen) som motiverar hur lång resa som helst är få.

2: Vi kom 14:45 till arenan. Det blev 75 minuter av negativ tid med köande och sedan väntande innan spelet startade. Det är inte OK. Pyroteknikidioterna stal 30 minuter från 40 000 människor.

Brister när vi skulle handla

3: Köerna för att få handla var inte OK. Jag spenderade massor med tid för att förstå orsakerna. Slutsatsen är att någon borde få sparken. Då just det här intresserar mig hann jag med att följa 11 köp före match och i paus. Här är det tyvärr bara konstatera att vad branschen insåg blev besannats. Det fungerar inte. Personalen kan inte, logistiken fungerar inte, kassasystemet är för långsamt och så vidare. Varje kund tar upp emot 30 sekunder för lång tid mot vad det borde ta. Är man ett sällskap på fyra som vill köpa var sin folköl måste två personer stå i kö. Hur tänkte man då?

Hammarbys Ulf Einarsson och Sandvikens Christoffer Edlund i kamp om bollen under SM-finalen mellan Hammarby IF och Sandvikens AIK på Friends arena. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

4: Kö till toalett är OK om den går fort. Toaletter där folk röker och där det är äckligt är inte ok och en katastrof om kön är lång. Med en biljett för 650 kronor borde man kunna gå och kissa utan äcklande upplevelse och köande.

5: Jag har kollat med Max. Hela idén med hamburgare är att de skall vara varma och välstekta. Det är så Max har spöat McDonalds. Friends hamburgare får inte vara med och tävla. Överhuvudtaget är det trist att det inte finns ett vettigt utbud mat och dryck och någonstans att konsumera.

Arenan borde fått kosta lite mer!

6. Friends ljög om temperaturen. Vi var felklädda. Kylan som krävdes för att isen skulle fungera gjorde att vi som läst 15 grader på hemsidan innan vi bestämde klädsel frös hela matchen. Det var bara 5-10 grader. Korkat av er, hade ni kommunicerat att vi skulle haft en tjockare tröja, vantar och mössa så hade vi klätt oss rätt och mått bättre. Då hade vi inte klagat.

7: På pressvisningar påstods att man kunde byta luft i arenan på tror jag 8 minuter. Upp emot en timme efter bengalerna så fanns det fortfarande rök kvar i arenan. Förklaring? Hade det tänts fler bengaler hade röken kunnat vara farliga för de som satt högre upp.

8: Friends har inte råd med en ljudanläggning som inte fungerar. Om inte de mikrofoner som skall användas är testade flera gånger har någon misskött sitt jobb.
Sen måste arenan piffas till. Den är så fantastiskt att de sista minuten besparingar som gjorts riskerat att kosta mer än de smakar. 100 miljoner till för att göra arenan till en plats med positiv känsla även utanför sittplatsen är nödvändigt. Här är problemet inte ledning utan ägarna.

En hel del att jobba med

Jag är dock imponerad över hur väl Wifi fungerade (det är toksvårt att få Wifi att fungera med 40.000 personer på läktaren).

Sen är det en fantastisk arena som kommer att miljoner svenskar ståpäls under många år. Skall man få dit tio procent fler till varje event måste dock helheten förbättras rätt ordentligt. Kärnpubliken kommer alltid men den minskar som andel och storleken och investeringen kräver att man når fler.

Det var bandy och positivt att se fans av båda lagen kunna sitta bredvid varandra på långsidorna även om Bajens fans betedde sig dumt på kortsidan. Men vantar, mössa och en tjockare tröja hade gjort underverk med upplevelsen av matchen.

Dan Persson

Tomas (inte verifierad)

mån, 2013-03-18 19:36

1. Är det lämpligt att kalla

Är det lämpligt att kalla publiken, de som gör hela evenemanget möjligt, för idioter?

Dan Persson

mån, 2013-03-18 19:41

2. Tomas, den stora publiken var

Tomas, den stora publiken var helt fantastisk och underbar. Det var kanonstämning på läktarna. Idioterna var ett par ett tjugotal i klacken som var korkade nog att tända bengaler. De ca 200 pers som stormar isen innan matchen är slut kan inte ses som normalbegåvade. Då vet man att en bandymatch är 90 minuter.

Lasse (inte verifierad)

mån, 2013-03-18 19:50

3. Mycket intressant artikel,

Mycket intressant artikel, som flitig besökare av arenor i Sverige och utomlands så kan jag bara hålla med. Det som arenabyggarna är intresserade av är att arenan ska se bra ut i tvsändningarna, och det gör dom.....sen vill man ju också visa upp hur arenan ser ut för de aktiva och det ser ju också bra ut, med tipptopp omklädningsrum med pooler och annat fint ;-). Men som du poängterar så har jag aldrig sett ett reportage om hur det ser ut för publiken när man ska ta sig in, gå på muggen eller att få handla en kokt med bröd, eller man tar sig till och från arenan.........På alla arenor jag har varit på så är detta precis som du säger helt katastrof......Tyvärr så fokuserar man på företagsbesökarna och logerna och vi "vanliga" besökare får bara gilla läget tyvärr.. Med Vänlig Hälsning Lasse

Dan Persson

mån, 2013-03-18 20:41

4. Lasse, misströsta inte,

Lasse, misströsta inte, Friends såväl som Tele2 kommer att satsa stenhårt på att lyfta upplevelsen för den vanliga besökaren. Det är det trendigaste som finns i arenaindustrin nu. Det är 200 spänn till från den vanliga besökaren som är målet genom höjd kvalitet. En liten detalj blir att klacken blir mindre intressant.

Peter (inte verifierad)

tis, 2013-03-19 11:01

5. Besökte Friends i samband med

Besökte Friends i samband med Melodifestivalens final förra helgen och har exakt samma negativa vibbar som du. Jag hade förväntat mig mer en större upplevelse. Åsså ett stort minus för bristen på parkeringsplatser. För oss var och är bilen enda alternativet (bor ett tiotal mil västerut) och det kommer att dröja länge innan jag kan motivera mig själv och min familj att göra ett nytt besök på Friends.

Oskar (inte verifierad)

tis, 2013-03-19 11:27

6. Bra artikel Dan. Håller helt

Bra artikel Dan. Håller helt med dig när det gäller servicen vid kioskerna. Har varit där vid invigningen, landskamperna mot England och Argentina samt bandyfinalen och det har lika dåligt varje gång. Ansvariga verkar inte intresserade av det skall bli bättre. Tydligen är det lika dåligt i Restaurangen där sponsorerna sitter.

Svennis (inte verifierad)

tis, 2013-03-19 13:25

7. Ur bandyperspektiv är Friends

Ur bandyperspektiv är Friends Arena perfekt! Det finns betydligt sämre arenor än så här. Gnället känns som rena lyxproblemet - inne på arenan. Två viktiga saker: - Det måste finnas galler för "apsektionerna", det är inte acceptabelt när huliganer riskerar kunna få förstöra matcher. - Kommunikationen till och från arenan är inte okej, men hindrar inte mig från att komma tillbaka.

Pär Owen (inte verifierad)

tis, 2013-03-19 13:56

8. Två av de punkter som Dan tog

Två av de punkter som Dan tog upp har redan hindrat mig från merkonsumtion på Friends: - Redan efter Tysklandsmatchen fick jag en mental spärr mot angöring och evakuering - tremilamarsch i lera och byggavfall. Har biljett till Springsteen, som är värd ett soldatprov. Plus att då är det varmare och jag kanske kan cykla från Bromma. Valde dock bort Argentina och bandyn, för krångligt att ta sig fram och tillbaka helt enkelt. - Jag hittade inget, absolut inget, värt att lägga en spänn på i kioskerna, plus att miljön i arenagångarna är som ett fängelse. Jag köper med mig en Dajm från någon extern kiosk och sitter kvar på min plats i pausen. Låter de folk få behålla bengaler vid muddring ska jag väl få behålla min Dajm?

Victor Capel (inte verifierad)

ons, 2013-03-20 14:46

9. Bra att man kommer satsa

Bra att man kommer satsa stenhårt på att lyfta upplevelsen för den vanliga besökaren, synd att det ska behöva vara "trendigt" att behandla sina kunder med ett minimimått av respekt dock. Men jag uppfattar det ändå som två olika saker. En fungerande service är inte en upplevelse eller ett mervärde, utan något helt självklart. Det är absolut ingenting jag kommer spendera 200 kronor mer på för att det fungerar, utan en parameter som är av stor vikt när jag bestämmer mig för att överhuvudtaget besöka arenan. En upplevelse är däremot något utöver det vanliga (det kan väl iofs hävdas att 40 minuter för att beställa en öl, som vissa har rapporterat om, är något utöver det vanliga. Men jag menar på ett positivt sätt.) och det kan man spendera på isåfall. Så jag får inte helt ihop ditt svar på Lasses inlägg med det du skriver i själva texten riktigt. Det var inte "upplevelsen" som verkar ha lyst med sin frånvaro, utan en miniminivå på service som inte funnits. Som en not, rent personligt tycker jag att man kanske skulle vara hårdare mot folk som betalar struntsummor med betalkort, eftersom det tar sån jävla tid. Går man utanför dörren bör man väl ändå ha ett par hundralappar på fickan liksom? Förstår att folk skulle ogilla ett sånt system, men vänd det till en positiv sak, ha separat kassa (man kan kalla det snabbkassa fast det kommer vara motsatsen) för folk som betalar en kokt med bröd med kort. Informationen om trafiksituationen måste arenabolaget faktiskt börja sprida till sina kunder, även om man kommer att se ut som idioter. Man ser nämligen ut som ännu större idioter just nu. Som boende i Solna vet jag att det är hål i huvudet att äga och köra bil i den här kommunen, det är helt enkelt inte värt det för 90% av invånarna (alltså, det finns ingen tidsbesparing att göra alls med bil kontra lokaltrafik för den övervägande majoriteten av resorna man företar sig), men folk utifrån vet det inte. Man hävdar ju att 90% av sveriges befolkning bor mindre än 2 timmar från arenan (hur man nu kommer fram till det) men det är ju helt enkelt inte sant när den dryga kilometern från motorvägsavfarten fram till arenan tar över 40 minuter att åka med bil. Och det är vid "normal" rusningstrafik, vid stort evenemang är det värre än så. Skulle man vara ärliga skulle man uppmana folk att parkera i Sollentuna och ta pendeltåget sista biten istället (eller om man kommer söderifrån, Älvsjö). Åker man inom stockholms län bör man uppmanas att inte ta bilen alls. Det här är ju arenans (för att inte tala om oss som bor i områdets) klart största problem.

Victor Capel (inte verifierad)

ons, 2013-03-20 14:49

10. Svennis// Det kommer inte

Svennis// Det kommer inte komma upp några galler. Man har, i allt väsentligt, frångått de lösningarna i större publika sammanhang eftersom dom är större risker än att inte ha galler, av olika anledningar. Att folk (jag kallar det folk) "riskerar" att kunna förstöra matcher är fullt acceptabelt i säkerhetsarbete över hela världen, eftersom motsatsen (att ingen som helst risk kan föreligga för ordnignsstörningar) helt enkelt är både omöjligt i praktiken och skulle grunda sig på oacceptabelt (och i många fall olagliga) metoder om det ens gick att genomföra.

David P (inte verifierad)

tors, 2013-03-21 00:34

11. Du missade en katastrofal

Du missade en katastrofal punkt; ett par tusen personer hann inte komma in förrän efter utsatt matchstart. Detta av olika tänkbara orsaker som t ex dåliga kommunikationer, dåliga parkeringsmöjligheter, dålig skyltning, för långsamt säkerhetskontroll. Jag tror Friends tackade bengalbrännarna för möjligheten att vänta in dessa sena besökare. Åtminstone upplevde jag att sikten var gott och väl OK 5-10 minuter efter bengalerna och många på arenan blev ju rätt frustrerade över varför det dröjde ytterligare nån kvart eller mer innan matchen startade. (Om skyltningen: På biljetterna står det info som t ex entré K, läktare 2, sektion 120. Men när man kommer fram till arenan visas det bara info om Gate. Man får gissa sig till att det antagligen betyder läktare, (men visst skulle det också kunna vara entré). Varför inte skylta med entréer direkt? T ex A-F vänster G-M höger) OCh varför inte kalla läktarna efter väderstreck istället för siffror?)

peter (inte verifierad)

tors, 2013-03-21 12:41

12. Kul att du hade fungerande

Kul att du hade fungerande Wifi, det är bra för oss att veta. Att publiken skapade rubriker genom 90 minuters enorm passion för en sport, där du troligen aldrig satt din fot på en bandyarena i minus 15 grader, åkt land och rike runt för att följa ett lag. Kul att du hade fungerande wifi. Skoj att du hänger ut publik som skapar stämning och namnger dom som idioter. Samma publik skulle nog kalla dig för pissfitta om du hade mod att dyka upp på en arena och bevittna den livvsstil som tusentals supporters har. Fast dom arenorna har inte wifi, så då kommer du nog inte dit.

Dan Persson

fre, 2013-03-22 08:04

13. Men Peter, kamma dig. Jag är

Men Peter, kamma dig. Jag är född på femtiotalet i norra norrland. Minus 15 är bara kallt för fjollträskare. En klack som sjunger är alltid positivt. Ikväll får vi se hur mycket 2000 irländare kan sjunga. Vill man stödja sitt lag skall man inte köpa billiga ståplatsbiljettter.

Matts (inte verifierad)

mån, 2013-03-25 13:50

14. Jag är sugen på att se AIK på

Jag är sugen på att se AIK på nya Friends Arena, en fråga till Er som varit där ! Var är bästa sittplatserna på 1a etage,eller första raderna på 2a etage ??

Dan Persson

mån, 2013-03-25 13:53

15. 2 etage är outstanding bäst,

2 etage är outstanding bäst, dock bara vip platser.

Göran Lantz (inte verifierad)

fre, 2013-04-12 19:27

16. Förstår inte hur man kan ägna

Förstår inte hur man kan ägna så mycket gnäll åt något som inte är färdigbyggt än och döma ut det redan nu. Hela området är en byggarbetsplats och kommer att vara i flera år, klart det skapar framkomlighetsproblem. Man bygger nu på en nordlig uppgång en förlängd perrong på Solna station, det kommer att innebära att det bara några hundra meter. Man bygger på nordens största köpcentrum som närmaste granne, i samband med det kommer 10.000 parkeringsplatser att byggas. Jag förstår heller inte hur man i Stockholm kan förvänta sig att smärtfritt ta bilen dit 50.000 andra ska. Köer finns i Stockholm större delen av veckan, för de som har tillgång till kollektivtrafik är alltid det smidigare än att ta bilen

Pär Owen (inte verifierad)

fre, 2013-04-12 21:47

17. Göran, det är klart att man

Göran, det är klart att man inte ska ta bilen till Friends. Men problemet är att man i dag inte ens kan åka kollektivt, om man inte är villig att stövla kilometervis genom byggarbetsplatsen i myrsteg 1-1,5 timmar i varje riktning. Min kompis kunde inte ens utnyttja sin biljett för hon insåg att hon inte skulle hinna med sista tåget hem. Det är helt enkelt dålig planering att inte tillgodose angöring för kollektivresenärer, och det lockar nog inte sällanbesökarna att komma tillbaka. First impressions last, som det heter i ett svåröversättligt men sant visdomsord.

Göran Lantz (inte verifierad)

fre, 2013-04-12 23:05

18. Det är ju det här som är den

Det är ju det här som är den springande punkten i min kritik. Det är ju inte klart! Man bygger "arenastaden", och byggdå då själva dragplåstret först. Vad skulle de gjort? Väntat med att använda arenan tills allt är klart? Just byggs det 90 m höga hotellet. De fem 23 våningar höga bostadshusen bara nån meter från arenan har börjat byggas. Det 150.000 kvm stora köpcentret har börjat byggas. Pendelgågsstationen blir klar till hösten. Många kontor är byggda, många fler ska byggad. 10.000 parkeringar. Vägar sks slutföras.

David P (inte verifierad)

lör, 2013-04-13 09:40

19. Göran. En pendeltågsutgång

Göran. En pendeltågsutgång (samt tvärbana) räcker inte till för ett nytt område med hotell, köpcenter och Sveriges störta idrottsarena. Det är idiotiskt att bygga för så många människor utan att ha tunnelbana i närheten så vi kommer få leva med dessa problem flera år framöver. Tyvärr kommer det bli ännu fler bilburna besökare med trafikkaos och sämre miljö som resultat. Problemet har skapats pga att vissa byggare och politiker personligen gynnat varandra med mutor som hämtats från skattemedel, (eller med löften om toppjobb och tillhörande topplöner) och därför inte velat stoppa projektet trots att det finns stora luckor i projekteringen. Detta är inget ovanligt även om det nu skett i väldigt stor skala. Gång på gång byggs det nya områden av privata byggbolag långt utanför innerstaden på billiga otillgängliga tomter, eller längs med motorvägar och sen får skattebetalarna via stat eller kommun lösa problem som uppstår med infrastruktur, väg, vatten, el, kollektiva kommunikationer mm. Redan nu har vi sett hur sossarna föreslagit en ny lila tunnelbanelinje som ska gå via Arenastaden. Behovet har skapats pga billiga tomter. Men det blir skattebetalarna som får fixa tunnelbanan för x antal miljarder för att lösa det problem mutade politiker och byggherrar skapat. Hade man istället rivit Råsunda och byggt en ny arena där skulle vi inte behöva ny tunnelbana, tvärbana och nya pendeltågsutgångar. Det hade sparat skattebetalarna miljarder kronor.

Göran Lantz (inte verifierad)

lör, 2013-04-13 18:12

20. David: Det du beskriver som

David: Det du beskriver som "en pendeltågsutgång", vad skiljer det mot "en tunnelbanestation"? Pendeltågen är 60-70 m längre än tunnelbanetågen och sväljer mer folk. Du får nog se när Stockholmsarenan öppnar hur mycket "bättre" det kommer att bli där. Ett område där politikerna säger att kommunikationerna är så bra att de ska bygga Söderstaden och ett IKEA. Men där de som dagligen åker med grön linje vet at den redan är toppbelastad, och någon utbyggnad lär inte bli klar de närmaste 20 åren. Arenastaden har bättre förutsättningar med pendeltåg, en kommande tvärbana och Näckrosen och Solna C inom hyggligt gångavstånd. Att gå en km tar ca 10 min, det kanske det kan vara värt stället för att stå och köa på närmare håll för att komma med andra kommunikationer eller komma ut med sin bil

Dan Persson

sön, 2013-04-14 08:27

21. Det vi kan konstatera att

Det vi kan konstatera att problem med infrastruktur kommer att påverka antalet besökare. Besökarnas krav på bekvämlighet, totalupplevelse, tidseffektivitet ökar. Vi riskerar en situation där många väljer bort arenabesök på grund av logistik. Dvs upptagningsområdet minskar vilket drabbar arenan ekonomiskt.

Pär Owen (inte verifierad)

sön, 2013-05-05 14:26

22. Inte för att älta, men…

Inte för att älta, men… Gjorde faktiskt återbesök på Nationalarenan för att se Bruce Springsteen. Äntligen kan man ta sig ända fram till arenan och slippa golgatavandring över stock, sten och byggarbetsplats. Tog ändå en dryg timme i varje riktning. Nåväl. Men "serveringarna"! Under ett tretimmars väckelsemöte, plus en timmes väntan på att det skulle starta, var vi beredda att äta och dricka. Men vad fanns det att köpa? Korv, folköl och godis! Vi spenderade inte en spänn. Två dagar senare läser jag följande skildring av Mats Olsson av en basebollmatch i New York: "En biljett kostade 600 kronor och vi la ut exakt lika mycket för två personer på mat och dryck. Nu åt vi visserligen för att testa, men ändå. Vi åt: En trekant pizza, en jättegod hot dog, en tunna popcorn, en säck jordnötter, tre öl, två flaskor vatten, vitlöksfrittar med smält ost och en glass. Vitlöksfrittarna var verkligen vidriga. Men de hade betydligt mer och spännande: Sushi och ett stånd med nudelsoppor, cocktailbarer samt ett ställe som bara sålde friterat. Oreo cookies och Hershey-bars (choklad) med centimetertjock frityr såg riktigt äckligt ut. Förutom alla stånden, som låg likt en halvcirkel på insidan av arenan, fanns också hamburgerbarer och biffrestauranger med välklädda kypare och vita dukar på borden. Vi behövde inte äta mer den dan. Det är inte ofta vi genomgår en liknande skräpmatsorgie." Så tror jag att man får folk att bli mätta och glada - och lätta på plånboken!

David P (inte verifierad)

sön, 2013-05-05 17:08

23. Pär, hur var akustiken? Den

Pär, hur var akustiken? Den borde rimligtvis varit i absolut toppklass med tanke på att man valt att bygga för konserter och inte fotboll i första hand. Men jag läste nåt om att det ändå upplevdes slamrigt, ungefär som vanligt på stora arenakonserter. Hur lät det enligt dig?

Pär Owen (inte verifierad)

sön, 2013-05-05 21:51

24. Med de facto-monopolisten

Med de facto-monopolisten Ticnet som biljettleverantör är det som vanligt ett lotteri var man hamnar, så efter att ha haft relativt hyfsade biljetter reserverade intill betalningsögonblicket, då deras system behagade slänga ut mig och jag fick börja om, så hamnade vi längst bak, högst upp. Där dominerades ljudbilden av en djup och häftig bas samt Roy Bittans fina piano, medan jag knappt hörde ett gitarrackord på hela kvällen. Blås och sång/kör låg bra till nivåmässigt men det smälte liksom aldrig ihop till en sammanhållen ljudbild. Men jag har hört tusen resor värre ljud på Globen... Däremot så blir det inget tryck från publiken. Trots 52 000 människor som unisont ljublar och sjunger allsång så känns det som allt är fjärran och glest - med andra ord samma fenomen som jag dels själv upplevde på Sverige-England, dels läst att andra upplevt på senare evenemang. Det var rörande att höra den irländska tränaren som inte ville stänga taket mitt i smällkalla vintern för att han var rädd att publiktrycket skulle bli för ljudligt :-)

Göran Lantz (inte verifierad)

mån, 2013-05-06 08:41

25. Det är ju märkligt att Pär

Det är ju märkligt att Pär Owen är så missnöjd, han som ändå har en så positiv inställning från början som vi alla kunnat läsa i hans inlägg. Har man den inställningen som han har så kommer allt vara skit, oavsett hur det ser ut och vad som görs. Merparten av de 160.000 som köpt sina biljetter till Springsteen struntar fullständigt i om det tar lite tid att ta sig till och från arenan. De förstår att om det är ett jättevenemang med 55.000 åskådare och folkfest får man vara beredd på lite trängsel och köer. Ekvationen att ta sig lätt och probelmfritt till arenan och jättepublik går inte ihop. Med en arena som tar över 50.000 så går det inte att ta bilen och parkera utanför dörren. För egen del så valde jag den längre promenaden norrut till Ulriksdals station eftersom jag skulle med pendel norrut. Längre promenad men mindre trängsel, jag var vid hemmet 2 mil från arenan en knapp timme efter konsertens slut. Skulle jag nån annanstans kunde jag tagit någon av bussarna som gick i skytteltrafik till antingen Mörby eller Sundbybergs station vid norra änden av arenan. Oändliga rader av bussar utan köer där folk bara klev på och bussarna åkte så fort de blev fullsatta. Jag tycker logistiken fungerade otroligt bra med så mycket folk på plats. Jag var t ex i Göteborg i somras på Springsteen-konserterna och det var ingen som kunde räkna med att kliva på nåt färdmedel direkt där efter konserten, utan det var längre promenader in mot centrum som gällde. Men jag såg ingen som gnällde där heller, folk upplever trängseln och vimlet som en folkfest och inte som ett problem. Åtminstone de som går dit med positiva förväntningar från början. De som vill se problem kan givetvis se problem

Pär Owen (inte verifierad)

mån, 2013-05-06 09:09

26. Meh? En del av min kommentar

Meh? En del av min kommentar handlade ju om att det nu äntligen gick att nå arenan, inte bara den fjärran periferin. Självklart åkte vi inte bil. Vi använde just skyttelbussarna - funkade helt OK. Det var väl inte så missnöjt? (Men min kamrat som fick ge bort biljetterna till Sverige-England för att hon till slut insåg att hon inte skulle hinna med sista tåget hem struntade nog inte "fullständigt om det tar lite tid att ta sig till och från arenan"...) Och det här med positiva förväntningar: Första gången hade jag positiva förväntningar på att kunna ta mig fram och tillbaka. Det gick inte - men nu är det (delvis) åtgärdat, och blir säkert ännu bättre vad det lider. Andra gången hade jag positiva förväntningar om att kunna äta och dricka lite gott, och hade fyllt plånboken. De förväntningarna kom dock på skam - här finns fortfarande en stor outnyttjad potential. Att se nyktert på problem är ofta en nyckel till att nå förbättringar. Att inte se problem alls finns det en hel bokserie om - Pollyanna, tror jag den heter. (Fast det gick ju rätt bra för henne också.)

Pär Owen (inte verifierad)

mån, 2013-05-06 09:24

27. Ja visst ja, jag kanske måste

Ja visst ja, jag kanske måste förtydliga varför jag ältar. Jag är angelägen om att det ska bli hyfsat med folk på Nationalarenen även när bossen åkt hem och det är flera långa månader till nästa bandyfinal. T.ex. en serielunk med AIK i mittenstiltjen av tabellen. Själv har jag redan valt bort tre evenemang på arenan p.g.a. den outhärdliga logistiken, och nu vet jag att jag inte kan äta och dricka där heller. Jag tror att konkurrensen om eventbesökare i dagens stora utbud är så hård att små trösklar räcker för att man ska välja bort i stället för att välja. I slutänden kan det betyda ett antal tusen besökare fler eller färre. Inte hardcore-fansen förstås, utan marginalbesökarna - och marginalkonsumtionen väl där. Och det är den som kommer att avgöra på sista raden när det är dags att göra ekonomiskt bokslut över arenadriften.

Vågar jag? (inte verifierad)

fre, 2013-10-11 16:54

28. Du var en trist typ.

Du var en trist typ. Bandyfinalen var en häftig upplevelse!
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.