Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

3 arenamiljarder är en bra idé

Scandinavium i bästa exponering, men arenan börjar bli gammal och det är skälet till att göteborgarna funderar på ett nybygge.

 

Sanningen är att med undantag för någon enstaka bandyarena i glesbygd är arenor samhällsekonomiskt lönsamma. Vill man elda upp skattepengar skall man bygga operahus, det är världsklass i att förstöra skattemedel, spöas bara av USA:s försvar, svensk polis samt EU-ländernas subventioner av vindkraft.

Jag tror det är en bra idé med en ny arena i Göteborg. Jag bedömer att det krävs 4 miljarder för att skapa något tillräckligt bra. Göteborg har ingen modern arena, förutom Gamla Ullevi, de har ingen arena som ens är nära det moderna samhällets (läs arenabesökarnas (krav), de har ett antal idrottsplatser med kosmetiska lösningar på området arenaupplevelse.

Här bör man betona ”tror”. Det är sex månaders arbete att komma med det underbyggda påståendet men en timme med lite nyckeltal ger indikationen att det är möjligt.

2021 fyller Göteborg 400 år, det är ett bra år att inviga en ny modern arena och samtidigt riva någon som tjänat ut.

Nya trender och ny teknik

Göteborg skall vänta så länge det bara går med att spika ritningar och att den nya skapelsen på det viset får Friends Arena att se lika omodern som Stockholms Stadion. En mängd nya trender, teknik, materialval och lösningar som måste finnas med som grund för arenan.

Göteborg skall bygga en arena som är lite för liten. Det ger högre intäkter per stol och år, dvs större möjlighet att betala en hyra som gör kommunen lycklig.

Göteborg skall självfallet bygga en arena för moderna upplevelser. Försöker man få in friidrott så går ekonomin åt skogen. För få event som kräver för mycket byggyta.

Utnyttja läget maximalt

Tänk Tele2 Arena men för max 20 000 personer som alla får dubbelt så mycket upplevelse som på Tele 2, dvs fyra gånger så mycket som på Friends och 16 så mycket som på Ullevi (nya, gamla, gamla, nya). Tänk max 20 timmar omställning från ett event till ett annat.

Utnyttja läget maximalt, Göteborgs arenor är stadsnära. Bäst är att riva Scandinavium och bygga på den platsen.

Glöm inte att ingen stad i Norden har så höga kringintäkter på event som Göteborg. Dvs varje event gör att fler butiker kan överleva, fler krogar,  fler hotell, fler taxibilar, flygbolag och så vidare.

Behöver inte vara lyx

Bygg en arena för besökare som vill må bra, inte lyx men kvalitet, snabb service, individbehandling, varierat utbud och utgå ifrån att service runt omkring och sociala faktorer betyder 60 procent medan matchen, konserten etc står för 40 procent i framtiden.

Sen finns det anledning att diskutera hur man optimerar relationer arenaägare, operatör och arrangör i Göteborg för en ny arena, men det är överkurs för mina läsare.

Lite underlag är då att mängden möjliga nischer och mängden artister på en mindre arena är 30 gånger större än för en stor arena. Bättre med 120 event med snitt 15 000 pers än med sju event med 70 000. typ.

När de spelar boule

Det ingen vet idag är vad som fyller våra stora arenor när Bruce, Stones, Metallica, ACDC, U2, Madonna spelar boule i Cannes eller golf i Florida.

SHM och antal nya blir inte samma superstjärnor för flera generationer under lång tid på grund av ett antal samhällsförändringar.

Zumba för 10 000 pers med efterfrågan för 20 000 med en Zumbaguru från USA är lönsammare än mycket annat. Chris Anderson som håller föredrag om den långa svansen som del av näringslivsmingel blir utsålt. De nya eventen är ofta inte tänkta idag men de finns (jag är från Norrland, i min värld heter det otänkta men då får jag rött av word. Obra, oi, otänkt, ogått måste väl finnas i någon ordlista?).

Men för att sammanfatta. Klart Göteborg skall bygga en ny modern, superhäftig arena. I min bok skall fastigheten ägas av staden.

Frölunda har högsta prioritet

Göteborg får självfallet inte bygga en arena för friidrott, Det är att skjuta sig själv i foten. Bygg en arena för Frölunda (35 event per år) och kultur, konserter, utövaridrott med mera och lägg allt fokus på åskådarna.

Men det viktiga är låt Matt Rosetti och de andra arkitekterna i framkant tävla om något som får Stockholms arenor att framstå som Banlonpolo. Inga goa gubbar, ingen arkitekt som inte bevisligen har lyckats med arenor i närtid utanför Sverige. Ingen trendig arkitekt som bygger ett hus som är vackert utifrån.

Ge någon uppdraget att säkra 250 kronor per person i konsumtion i arenan för att man vill köpa saker. Detta exklusive biljetten. Bygg en arena som har 5 000 besökare när det inte är event.

Dan Persson

Rolf (inte verifierad)

lör, 2013-09-07 19:15

1. Mycket bra resonemang, dags

Mycket bra resonemang, dags att nyansera arenadebatten, det handlar bara om vad som efterfrågas på 2000-talet, då blir det lönsamt. Synd bara att du blandar in vindkraften i resonemanget, ensak som du uppenbart saknar all kompetens kring, självkart är förnyelsebara lösningar mest lönsamma, även för nya arenor, än fossila och kärnkraft som är våldsamma krediter för framtiden.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.