Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

En dubbelsidig kvartalsrapport

AIK Fotboll AB har ett problem. Det har att göra med publiken... Foto: Henrik Montgomery, TT

 

Först och främst är det så att AIK Fotboll AB är ett noterat bolag. De har högre standard och en högre nivå på etik i redovisningen än de andra av de skälen. Det är troligt att de andra klubbarna har liknande problem men andra möjligheter att kommunicera det positiva och mörka mer. 

Det vi kan konstatera när vi läser Q3 rapporten är att läget är bekymmersamt.

Hur då, undrar vän av ordning som aldrig har funderat på om debet är mot fönstret, vinsten är ju hög…

Ett svagt VG

Ja, AIK fotboll har eget kapital på hög nivå, resultatet för perioden är bra. Någon närliggande kris finns inte och styrelse och ledning har gjort ett gott jobb med ett svagt VG som betyg.

Spelarförsäljningar är det som räddar AIK. Det är inte långsiktigt hållbart av två skäl. För det första så ökar andelen spelare som går som Bosman. 

För det andra innebär den vinst man gör vid spelarförsäljning, om marknaden fungerar, att man gjort sig av med lika mycket värde rent sportsligt. Vinsten på spelarförsäljning kostar i sämre sportsliga resultat som minskar andra intäkter. AIK:s affärside är sportsliga framgångar, kärnaffären är inte talangutveckling.

Färre betalar mindre

Publikintäkterna har minskat med ca 13 procent medan matchdagsintäkterna minskat med 20 procent. Den enkla analysen är att man har färre som betalar mindre. 

Det är en trend som slutar med att ingen går på fotboll och ingen betalar. Nu är det långt dit men oförmågan att ta betalt är skrämmande.

Sponsorintäkterna minskar också, dvs ytterligare ett år av fundamentalt misslyckande när det gäller att utveckla premiumprodukterna. Det som skulle ge mest i ökning i kommunikationen inför flytten till Friends Arena.

Sluta med rabatterna

Omvärldsfaktorer som inte AIK kan påverka är många. Mordet i Helsingborg, bengaler, klacken, Friendsproblemen i allt från gräsmatta, bristande kvalitet, bristande infrastruktur mm. 

Det vi kan konstatera är att AIK inte har råd med ett rekord till i antal sålda årskort som skapas genom höga rabatter. Det som inte står i årsredovisningen är att publiksiffrorna tydligt påvisar att lösbiljettförsäljningen gått käpprätt åt h-vete. Det är vad som skrämmer mig mest. 

AIK har flest fans, ligger i topp i omsättning och storlek på organisation (MFF lirar i egen liga). Men borträknat de trognaste som köper årskort och går på många matcher så har man tappat. Hammarby har gjort det omvända och lyckats skapa en hype av skäl som inte är enkla att förklara. Det oväntade i form att man numera vinner matcher är bara en delförklaring.

Kärnaffären blöder

Men kärnaffären blöder och det är inte långsiktig hållbart. Det går att under ett antal år klara sig på spelarförsäljningar och enstaka år med Champion League-kval men det håller inte långsiktigt att ha en kärnaffär som går med förlust.

AIK bör dock fortsätta på inslagen väg. Ny operatör på Friends kan förhoppningsvis innebära ett lyft, en fungerande gräsmatta hjälper till. 

Regeringens höjning av arbetsgivaravgifter för unga är en lök på laxen och några utsvävningar i spelarköp kan man inte göra. Att spela ner förväntansvärdet på placering nästa år är nog klokt för att inte skapa ett tapp om inte årets placering går att upprepa. 

Topp fem och bäst i Stockholm är en rimlig målsättning med tanke på MFF som har väsentligt större resurser och sedan säger sig IFK Göteborg redan vara vinnare nästa år, annan tolkning av att sparka tränaren efter en andra plats är svår att göra.Med förbehåll för att den här krönikan skrivits utifrån rapporten, dvs utan tillgång till all redovisning som finns i det slutgiltiga bokslutet.

Dan Persson

Christer Derger (inte verifierad)

fre, 2014-11-07 10:53

1. Som trogen AIK medlem har jag

Som trogen AIK medlem har jag gått på de flesta matcher, men kommer inte att se lika många nästa säsong. Det finns flera skäl till det. Jag tillhör de som var nöjd med flytten till Friends, men det är bara att konstatera att det finnså potential för förbättring. Logistiken är usel. Att ta sig in och ut ur arenan är komplicerat. Avspärrningar som gör att man måste gå runt hela arenan (särskilt vid högriskmatcher) och inte närmaste vägen. Att servera kall korv är inte heller någon höjdare. Norra stå är fantastisk i sina bästa stunder, men något måste göras åt de kriminella och slöddret. Bråk före och efter matchen vid vissa matcher och bengaler med dess risker höjer inte direkt den tänkta positiva upplevelsen. Vissa gånger har jag varit direkt rädd. Slutligen måste spellarförsäljningar som gör att guldet bara blir en dröm upphöra. Jag går till matchen för att se AIK vinna med 5-0 i varje match. Är inte intresserad av någon spänning som media vill ha. Gör ett studiebesök på Emirate Stadium och jämför. Allt är bättre där. Se och lär. Alla, åtminstone nästan alla, vill ha en positiv upplevelse från att man kommer till arenan, matchen och till att man åker hem.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.