Det är nu som villkoren bestäms

Vår/sommar är uppbyggnadsperioden inom hockeyn. Arbetet är direkt avgörande för vinterns resultat. Nu formas trupperna som ett resultatet av biljett- och sponsorförsäljningen.
Malmö Redhawks försöker förhandla till sig delar av försäljningsintäkterna på Malmö Arena. Foto:Drago Prvulovic, TT

 

Det man missar på försäsongen får man lida av under vintern.

Det är nu som förutsättningarna formas ute i hockey-Sverige. Några klubbar spelar fortfarande, men även där och framför allt hos de som har spelat klart har förberedelser inletts inför den för kommande säsongen.

Budgetens storlek

Överlag är svensk hockey duktig på sponsorsförsäljning och mäter sig mycket bra i jämförelse med andra lagsporter i Sverige och även andra hockeyländer som t. ex. Finland, Tyskland och Schweiz. Kreativiteten med olika sponsorspaket, riktat mot olika nätverk etc är hög. 

Det är pengarna som avgör. Intäkterna ger möjligheterna eller begränsar de samma.

I sin tur påverkas spelarersättningarna. Det är alltid en dikussion om hur högt har varje klubb råd att sikta och hur mycket måste man reservera för nya värvningar under säsongen. 

40 miljoner är snittsiffran för SHL-klubbarnas lönebudget. Då gäller det att arbetet på intäktssidan fungerar.

Så skilda villkor

Om vi håller oss inom SHL har klubbarna numera en marknadsavdelning på vardera fem-sex personer. Av klubbens totala omsättning på 130 miljoner (snitt) drar man in cirka 40 miljoner via TV-pengar (25 miljoner) och dräkt- och arenareklam. Sedan tillkommer loge- och restaurangförsäljning. 

Intäkterna varierar beroende på utformningen av klubbens arenaavtal. Som exempel har Malmö Redhawks i Allsvenskan inga intäkter alls från kiosker, pubar och restauranger i Percy Nilssons Malmö Arena medan klubbar som 

Färjestad och Växjö har betydligt fördelaktigare villkor.

Det här bestämmer ju till stor del föreningarnas möjligheter. Plånboken växer eller minskar. 

Olika möjigheter i arenorna 

Det har byggts och renoverats rikligt i Arena-Sverige de senaste tio-tolv åren och förutsättningarna har blivit större. I dag gäller en helt annan prioritering för restauranger och loger än förr i tiden med ”korv med bröd” i en kylig ishall. 

Inte minst har omtanke och bättre komfort inneburit att flera kvinnor går på hockey, publiken har breddats, ja, allt detta kan ni.

De nya arenorna bjuder på flera möjligheter till intäkter. Men också större kostnader till kommun, banker, investerare etc.

20 miljoner dyrare för MoDo

När MoDo Hockey flyttade in i Fjällräven Center i centrala Övik för åtta år såg deras förutsättningar ut så här:

  • I gamla Kempehallen betalade de Öviks Kommun 1,5 miljoner kronor per säsong totalt för ishyra, reklamrättigheter och även kanslihyra. Det var allt.
  • I nya Arenan blev den summan 21 miljoner. MoDo behövde alltså öka intäkterna med nästan 20 miljoner för att nå break-even.

Så det finns en bister ekonomisk verklighet med nya dyra arenor. MoDo Hockey är bara ett exempel, men visar tydligt hur det krävs mycket gott sportsligt resultat för att publiken ska komma och hinna med äta och drick i mängd...

Globen är kanske det bästa exemplet. Den tillkom under pompa och ståt för 25 år sedan, hyllades reserverades, men i dag har ingen av Stockholmsklubbarna råd att spela där.

När Blue Saints fick nobben

Som avslutning. Lite kring detta med huliganer och oroligheterna runt arenorna. Ett ofog som pågått i 30-talet år. Men varje gång en ”händelse” äger rum (senast nu i Helsingborg) hör man ”hur kunde detta hända” eller ”jag är chockad”. 

Historien upprepar sig. Alla skyller på alla. Men i slutändan har det inte hänt speciellt mycket sedan 80-talet för att på allvar stävja eländet. Trots idogt arbete från många parter. Men pöbeln bara hånskrattar alla i ansiktet och får fortsätta att älska uppmärksamheten.

Vad jag vet är det bara en klubb som tagit ordentligt avstånd från sin supporterklubb. Det var 1989 när Globen invigdes. Djurgården Hockey nobbade då Blue Saints krav om ståplats.

Dåvarande vd:n Åke Bergdahl och sportchefen Ingvar ”Putte” Carlsson som tillsammans med Globens ledning prioriterade i stället säkerhet. Det blev ett jäkla liv. Bergdahl, Putte och deras familjer mordhotades. Men de stod på sig. Följden blev en skilsmässa i ”äktenskapet” DIF-Blue Saints. 

Klubben tappade en del publik och stämning. Men det var lugnt på läktarna. Men problemen försvann inte utan skiftade till fotbollen. Och där finns de kvar…

Gunnar Svensson

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.