Ta inte anhängarna för givna

Din klubb, min klubb, alla klubbar måste uppskatta sina medlemmar, åskådare och fans. Det är dags att lojalisera istället för att kannibalisera på relationer och ta dem för givna.
Föreningarna bör definiera sin kärnmålgrupp och öka kunskapen om vilka de är, vad de tycker, drivs av och vill ha mer av, skriver Daniel Hegborn. Foto: TT

 

Klubbarna måste bestämma sig för vem idrotten egentligen är till för och styra sin verksamhet efter detta. 

April är hetaste idrottsmånaden, med allsvensk premiär och avgörande i vinteridrotterna samtidigt som greenerna börjar bli gröna och sommaridrotterna vaknar till liv.

Deras närvaro ett signum

Gemensamt är att idrottens utövare, medlemmar och fans mobiliserar sitt intresse och engagemang. 

Deras närvaro är ett signum för utövare, publik och medlemmar.

Det är deras intresse media vill fånga som läsare och helst prenumeranter. Det är dem sponsorerna vill få till kunder. Idrottens aktörer lägger med all rätt strategier för att generera PR och etablera nya sponsorer. Men hur mycket gör de för att säkra och öka engagemanget från sin kärnmålgrupp. För utan dem finns inte idrotten. 

Människorna är varumärket

Grundläggande i alla verksamheter är att definiera sitt existensberättigande. Många idrottsaktörer har också formulerat en s.k. värdegrund. Men har de på riktigt funderat över varför och för vem de finns till? Och agerar de utifrån detta? 

Dessvärre är det få idrottsorganisationer som styr sin verksamhet efter svaret på de existentiella frågorna. I många fall är värdegrunden ett dokument som är fint att visa upp, men som inte betyder något på riktigt. 

Förhoppningsvis svarar många breddföreningar att de finns till för utövarna. Och lika många elitlag att de finns där för publiken. 

Men tyvärr fokuserar många verksamhetsbeslut enbart på den idrottsliga prestationen kopplat till ett representationslag. Att verksamheten finns till för en serieplacering. Paradoxalt nog det enda idrotten inte kan påverka. Och sett över tid är ju resultatet av relativ betydelse.

Frågan är om föreningarna inser att det faktiskt är utövare och fans som är varumärket. Att det är individer som formar och förmedlar värderingar, associationer och berättelser. Utan dem finns det ingen verksamhet. 

Har idrotten rätt fokus?

Samtidigt fortsätter idrotten att sätta sin tillit till ett konstant ökande engagemang hos publik, utövare och medlemmar. ”De gillar oss så mycket, klart de vill betala lite till. De kan täcka upp intäkterna som behövs för att täcka ökade kostnader för A-laget. Vi lägger till fler matcher. Vi höjer medlemsavgiften. Vi låter fansen köpa plats på tröjan”. 

Men när kommer gränsen för deras engagemang? 

För tänk om idrotten skulle tappa den innersta kärnan. Då skulle media, sponsorer och samhälle i sin tur tappa intresse och betalningsvilja. 

Öka deras intresse

De engagerar sig för att nå fram till den konsumenten (läs utövare/fans), genom att låna lite av idrottens passion och erhålla möjligheter för att fånga deras engagemang. 

I tider av ökad konkurrens om tid och pengar, bör inte idrotten ta lojalitet från utövare och publik för givet. Snarare tvärtom. 

Idrotten måste agera för att öka deras intresse. Att aktivt motivera och stärka deras engagemang. 

Ett första steg är att definiera sin kärnmålgrupp. Att öka kunskapen om vilka de är, vad de tycker, drivs av och vill ha mer av. Att identifiera hur deras passion ser ut, och hur idrotten de facto kan sponsra sin egen målgrupp. 

Idrotten har äkta lojalitet

Inom företagsvärlden pratar fler om betydelsen av befintliga kunder. Företag lanserar lojalitetsprogram för att bevisa hur mycket de tycker om sina kunder. De aktiverar sina kunder som ambassadörer för att skapa positiv kommunikation. 

Det förvånar att vi fortfarande inte har sett något liknande inom idrotten. 

För idrotten har naturligt haft det företag drömmer om - äkta lojalitet, frivilligt engagemang, äkta känslor. 

Idrottens föreningar behöver ett lojalitetsprogram. Ett program som utgår från och belönar de trognaste kunderna. Att förbund, klubb eller evenemang uttalat visar hur mycket de värderar utövare och aktiva. Aktiviteter som stärker relationen med de som verksamheten finns till för. 

Och då inte bara för att locka publik till 15 hemmamatcher 2x45 minuter varje säsong. 

Nej, det måste finnas aktiviteter som ger tillbaka, som stärker utövarnas engagemang, som hyllar och belönar deras stöd. 

Daniel Hegborn

Mats på Höjden (inte verifierad)

tis, 2015-04-21 11:03

1. Daniels artikel Anhängare...

Bra skrivet Daniel! Tål verkligen att funderas på och på alla nivåer inom klubbarna. Volleybollfreak sedan 47 år och nu mitt i SM-finalerna med mitt lag Hylte/Halmstad Volley vs Engelholm.Här har vi inom den lilla sporten volleyboll kanske lättare att identifiera och komma nära våra anhängare är t ex HV71 m fl. Minns vad Sv Volleybollförbundet gjorde senast när våra landslag kvalade i Halmstad till EM och alla spelarna var länge ute i entre´n för att träffa oss supportrar. Jisses vilket intresse inte minst bland ungdomarna/barnen. Här fick dom sitt lystmäte att träffa "stjärnorna" under inte så upphausade former. Det tål att utvecklas på många sätt. Ett annat är att jag jobbat som skogvaktare och medlem inom skogsföretaget SÖDRA som ägs av 50 000 skogsbrukare. Här är vi ägare/supportrar i FOCUS året runt i olika former. Här påtalas det ofta att DU är SÖDRA för din egen skull, för din egen skog och dina skogsprodukter (pappersmassa, bräder, trähus mm)vilket gör att DU SJÄLV känner en stark tillhörighet. Samma som i en idrottsklubb men där du bara är en "vanlig" supporter alltför ofta. STOLTHETEN över SÖDRA-ägarskapet eller att vara med i Hylte Halmstad Volley är fundamentalt och det som driver/utvecklar. Här finns mazzor att börja jobba med kring "korsbefruktning" av de olikas tankesätt/arbetssätt. Hoppas på fler aktiva inlägg..... Mats på Höjden Smålandsstenar

Inga publikintäkter, men spelarna ska ändå ha betalt, liksom övrig personal. Sedan tillkommer övriga omkostnader.Då pekar ekonomin åt endast ett håll. Nu medger Malmö FF: ordförande, Anders Pålsson, att klubben har en förlustprognos på ungefär 50 miljoner i resultatet för 2020.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.