En ny era för motorsporten

Om någon för tio år sedan hade sagt att lösningen på några av miljöproblemen skulle vara att köra mer motocross och enduro, hade nog den personen klassats som mindre tillräknelig. Men hur otroligt det än kan låta är detta numera bevisat och vedertaget. När motorcyklar ”kör sönder” marken och ”stör” naturen, skapar detta en bättre miljö för flora och fauna och säkerställer en biologisk mångfald.

Foto: rihaij, CC0

Artrikedomen i svensk natur är annars definitivt hotad. Tättväxande arter konkurrerar ut små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i föränderliga miljöer. Motorcyklar förhindrar alltså igenväxning.

Billigaste och effektivaste

Just motorsport på banor och i naturen har visat sig vara ett av de billigaste och mest effektiva sättet att skapa en gynnsam tillvaro för många sällsynta och unika växter och småkryp.

Vid sidan av de reaktiva effekter som körning i sig medför, så genomför förbundet och alltfler klubbar ett proaktivt arbete för att ytterligare förbättra den biologiska miljön.

Det gäller exempelvis hur avverkning tas om hand, hur gräset ska klippas och hanteras och hur våtmarker ska skötas. Dessa åtgärder ger en än bättre miljö för artrikedom.

Myndigheterna har fått nya insikter

I takt med att motorsportens positiva effekter på miljön uppmärksammas och bevisas, så vaknar allt fler myndigheter. 2014 fick Göta MS i Enköping bidrag av Länsstyrelsen Uppsala län för att skapa förutsättningar för att gynna den lokala floran och faunan i samband att klubben skulle arrangera enduro-VM.

Sporten har till dags dato fått paradigmskiftande naturvårdsbidrag från fyra länsstyrelser (Västmanland, Uppsala, Skåne och Östergötland) till sex olika motorsportprojekt via stöd av lokala kommuner. I tillägg ska länsstyrelserna i Skåne, Kalmar och Halland genomföra projekt Sandlife för att under sex år restaurera sandmarker. Göteborgs och Partille kommuner gjorde 2014 ett udda försök att rädda den rödlistade växten klockgentiana. Partille Trialklubb fick köra upp marken kring Åkersjön så att blommans frö skulle få lättare att gro. Det blev en succé och en 50-procentig ökning av klockgentiana redan första året.(källa: www.extrakt.se)

Är el framtiden för motorcykelsporten?

Nu är det ju ett faktum att motorcyklar har förbränningsmotorer och givetvis släpper ut växthusgaser. Detta är dock i mycket liten skala. Mängden CO2 som motorcykelsporten genererar årligen motsvarar EN fullastad flygmaskin Arlanda-Bangkok eller vad 4 promille av vad Sveriges kossor släpper ut. Men allt kan bli bättre, och därför pågår en mängd försök med elmotorcyklar i olika grenar. En elmotor har dessutom den sportsliga fördelen att den accelererar snabbare än en förbränningsmotor, men nackdelen är batteriernas storlek och livslängd. Precis som i samhället i stort går dock utvecklingen på detta område fort framåt. Såväl förbundet som enskilda klubbar och förare arbetar aktivt med att driva på utvecklingen inom sporten – både nationellt och internationellt.

Bland våra kusiner på bilsidan har ju idag Formel E (formelbilar med elmotorer) blivit ett viktigt komplement (eller en allvarlig konkurrent – välj det som passar) till Formel 1. Formel E körs dessutom på stadsbanor, vilket ger sporten en attraktiv profil. Att svensk-schweiziska ABB gått in som huvudsponsor till denna serie är också ett mått på sportens ökade betydelse.

Oförklarliga ljudregler

Elmotorer kan också vara en lösning på ett av de största problemen som sporten har idag – nämligen ljud. Många banor har idag begränsningar i när motorsport får bedrivas, och när bebyggelse kommer för nära blir motorsporten snabbt ifrågasatt. Av någon outgrundlig anledning klassas nämligen motorsport fortfarande som miljöfarlig.  Naturvårdsverket slog på 1970-talet fast att just motorcykelsport inte kan anses vara speciellt samhällsnyttig, därav mycket hårdare ljudkrav än exempelvis vägtrafik, flyg och industri. Idag kan man köpa en motorcykel i butik, köra den helt lagligt på väg, men så fort man kör in på en motorbana blir ljudnivån otillåtet hög. För oss inom sporten är detta givetvis oförklarligt.

Elmotorer kan alltså vara lösningen på två stora frågor som miljömässigt är hot mot sporten – nämligen utsläpp och ljud. Samtidigt är det fortfarande relativt okänt att motorsport faktiskt bidrar positivt till en bättre och artrikare miljö. Det är ett faktum som vi är oerhört stolta över inom sporten, och förr eller senare hoppas vi att fler ska inse vilken fantastisk verksamhet som våra klubbar bedriver – även inom miljöområdet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.