En ny era för motorsporten

Om någon för tio år sedan hade sagt att lösningen på några av miljöproblemen skulle vara att köra mer motocross och enduro, hade nog den personen klassats som mindre tillräknelig. Men hur otroligt det än kan låta är detta numera bevisat och vedertaget. När motorcyklar ”kör sönder” marken och ”stör” naturen, skapar detta en bättre miljö för flora och fauna och säkerställer en biologisk mångfald.

Foto: rihaij, CC0

Artrikedomen i svensk natur är annars definitivt hotad. Tättväxande arter konkurrerar ut små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i föränderliga miljöer. Motorcyklar förhindrar alltså igenväxning.

Billigaste och effektivaste

Just motorsport på banor och i naturen har visat sig vara ett av de billigaste och mest effektiva sättet att skapa en gynnsam tillvaro för många sällsynta och unika växter och småkryp.

Vid sidan av de reaktiva effekter som körning i sig medför, så genomför förbundet och alltfler klubbar ett proaktivt arbete för att ytterligare förbättra den biologiska miljön.

Det gäller exempelvis hur avverkning tas om hand, hur gräset ska klippas och hanteras och hur våtmarker ska skötas. Dessa åtgärder ger en än bättre miljö för artrikedom.

Myndigheterna har fått nya insikter

I takt med att motorsportens positiva effekter på miljön uppmärksammas och bevisas, så vaknar allt fler myndigheter. 2014 fick Göta MS i Enköping bidrag av Länsstyrelsen Uppsala län för att skapa förutsättningar för att gynna den lokala floran och faunan i samband att klubben skulle arrangera enduro-VM.

Sporten har till dags dato fått paradigmskiftande naturvårdsbidrag från fyra länsstyrelser (Västmanland, Uppsala, Skåne och Östergötland) till sex olika motorsportprojekt via stöd av lokala kommuner. I tillägg ska länsstyrelserna i Skåne, Kalmar och Halland genomföra projekt Sandlife för att under sex år restaurera sandmarker. Göteborgs och Partille kommuner gjorde 2014 ett udda försök att rädda den rödlistade växten klockgentiana. Partille Trialklubb fick köra upp marken kring Åkersjön så att blommans frö skulle få lättare att gro. Det blev en succé och en 50-procentig ökning av klockgentiana redan första året.(källa: www.extrakt.se)

Är el framtiden för motorcykelsporten?

Nu är det ju ett faktum att motorcyklar har förbränningsmotorer och givetvis släpper ut växthusgaser. Detta är dock i mycket liten skala. Mängden CO2 som motorcykelsporten genererar årligen motsvarar EN fullastad flygmaskin Arlanda-Bangkok eller vad 4 promille av vad Sveriges kossor släpper ut. Men allt kan bli bättre, och därför pågår en mängd försök med elmotorcyklar i olika grenar. En elmotor har dessutom den sportsliga fördelen att den accelererar snabbare än en förbränningsmotor, men nackdelen är batteriernas storlek och livslängd. Precis som i samhället i stort går dock utvecklingen på detta område fort framåt. Såväl förbundet som enskilda klubbar och förare arbetar aktivt med att driva på utvecklingen inom sporten – både nationellt och internationellt.

Bland våra kusiner på bilsidan har ju idag Formel E (formelbilar med elmotorer) blivit ett viktigt komplement (eller en allvarlig konkurrent – välj det som passar) till Formel 1. Formel E körs dessutom på stadsbanor, vilket ger sporten en attraktiv profil. Att svensk-schweiziska ABB gått in som huvudsponsor till denna serie är också ett mått på sportens ökade betydelse.

Oförklarliga ljudregler

Elmotorer kan också vara en lösning på ett av de största problemen som sporten har idag – nämligen ljud. Många banor har idag begränsningar i när motorsport får bedrivas, och när bebyggelse kommer för nära blir motorsporten snabbt ifrågasatt. Av någon outgrundlig anledning klassas nämligen motorsport fortfarande som miljöfarlig.  Naturvårdsverket slog på 1970-talet fast att just motorcykelsport inte kan anses vara speciellt samhällsnyttig, därav mycket hårdare ljudkrav än exempelvis vägtrafik, flyg och industri. Idag kan man köpa en motorcykel i butik, köra den helt lagligt på väg, men så fort man kör in på en motorbana blir ljudnivån otillåtet hög. För oss inom sporten är detta givetvis oförklarligt.

Elmotorer kan alltså vara lösningen på två stora frågor som miljömässigt är hot mot sporten – nämligen utsläpp och ljud. Samtidigt är det fortfarande relativt okänt att motorsport faktiskt bidrar positivt till en bättre och artrikare miljö. Det är ett faktum som vi är oerhört stolta över inom sporten, och förr eller senare hoppas vi att fler ska inse vilken fantastisk verksamhet som våra klubbar bedriver – även inom miljöområdet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Det handlar ofta om icke handlingskraftiga politiker. Nu har motsatsen skett och då har gruppen av handlingskraftiga bara fått kritik, bl a av kollegor som tittade på.

Det som har hänt i Bjurholm slår rekord och är ytterligare ett inslag i byråkrat-Sverige. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Vinterstudion är programmet som aldrig har varit så efterlängtat, uppskattat och fylligt som just nu. Men så är utbudet också rekordartat.

Mitt i lördagens sändning fick Sverige också en VM-medaljör i Anna Swenn-Larsson.Och på söndagsmorgonen har uppemot 1 miljon svenskar reserverat tid för fortsättningen på alpina VM.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.