Spelreklamen förgör sig själv

I morgon den14 februari, på alla hjärtans dag träffar Ardalan Shekarabi de 88 spelbolag som fått licens att verka på den svenska marknaden. Skälet är en växande irritation med spelreklamen och risken för ett politiskt tryck mot förbud för spelreklam.

Hade jag varit Ardalans talskrivare hade texten blivit som följer. Texten kan dessutom förklara varför jag inte blivit talskrivare åt ministrar.

Klantskallar,

Det är tyvärr inget överord. Ni har under 2016, 2017 och 2018 ökat era reklamköp med tvåsiffriga procenttal varje år och effekten är att vi idag har färre som spelar än 2015.

Utöver att berika andra aktieägare än era egna som ni gjort fattigare så har ni bara lyckats göra svenska folket irriterade så till den milda grad att jag idag har ett politiskt tryck på mig att införa reklamförbud för spel. 

Branschen har ökat i omsättning, men långsammare än övriga delar av den upplevelseindustri ni tillhör, dvs ni har inte ens lyckats bevara er position. 

Ni lägger 5 miljarder brutto på reklam för att ha samma mängd kunder vid årets slut som vid årets början. Då är marknadsföring ingen investering utan en ren kostnad. 

Kostnaden för kundanskaffning är på väg rakt upp i himlen och har förmodligen redan nått en sådan nivå att den högre churn (kunder som lämnar) ni samtidigt skapar åt varandra och den kortare tid som kunden stannar gör merparten av de nya kunderna olönsamma.

Ni är 88 aktörer, över hundra om vi tar med de ideella aktörerna, på en mogen marknad. En marknad där compliance för vårt regelverk och penningtvättsdirektivet skapar en hög fast kostnad. 

Ett stort antal av er skall alltså läggas ned, bli uppköpta eller gå omkull under de närmaste åren tills ni är nere i de 15-20 bolag som kan rymmas på den här marknaden.

Jag är politiker och ingen marknadsföringsguru, men till och med jag kan med lillfingret lista ut att reklam som gör kunderna irriterade och arga inte är någon bra reklam.

Jag vill inte ha reklamförbud för spel av flera skäl. Inskränkningar i vår grundlagsskyddade yttrande och tryckfrihet som det handlar om är det första. Den skada det utgör för våra redan hårt pressade mediebolag det andra. För de ideella aktörerna skulle ett förbud innebära försämrade möjligheter att konkurrera och det skadar civilsamhället. Det fjärde skälet är det viktigaste. Vi vill ha en kanalisation på väl över 90 procent, dvs en seriös, reglerad och kontrollerad spelmarknad och ett reklamförbud riskerar att äventyra det.

Jag kommer självfallet också prata med aktörerna inom media. Jag förstår inte deras agerande heller när de har så mycket spelreklam att man stänger av teven eller slutar läsa en tidning. Det borde dessutom göras sannolikt att reklamen tappar i värde, dvs de levererar inte gentemot sin kund som är ni.

Fortfarande utan att kunna något om marknadsföring så undrar jag varför inte fler agerar så ni får kunder som tycker om er. Stöd olika typer av CSR-projekt, finansiera breddidrott, det finns smartare sätt att bygga varumärke än att irritera svenska folket. 

Slutligen är det så enkelt att det är inte jag eller regeringen som bestämmer om det blir ett reklamförbud för spel eller inte. Det är ni som bestämmer det.

Fortsätter ni som ni har gjort det senaste året så kommer det politiska trycket på oss att införa reklamförbud att till slut bli övermäktigt. Det är inget löfte, det är ett hot.

Tack.”

Ungefär så skulle jag som politiker försöka prata förstånd med den bransch som just nu skjuter sig själv i foten med automatvapen. Problemet är att det finns för många aktörer på marknaden och flera har förmodligen köpt licens bara för att bli uppköpta. Det jag nu börjar bli rädd för är att vi får konkurser med icke utbetalda vinstmedel som en konsekvens.

Branschen måste agera, annars kommer branschens motståndare att driva regeringen mot ett förbud.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Uppdrag granskning sänder på onsdag ett avsnitt om Östersund Fotbollsklubb och den tidigare ordföranden Daniel Kindberg. Programmet har rubriken Blåsningen i Östersund. UG:s granskning om ÖFK och Kindberg fanns tillgängligt på SVT Play idag.

Det framkommer att luftfakturor kan ha räddat klubbens elitlicens. Nu ska Svenska fotbollförbundets elitlicensnämnd följa upp uppgifterna.

Åby/Tjureda har gjort en blixtresa till elitserien. På tre säsonger har den småländska klubben gått igenom två serier. I september/oktober ska en egen bandyhall stå klar. Den byggs på Åby IP.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Medaljer vid stora mästerskap, nya rekord och hjältar som det rapporteras om i medier och unga som är föredömen i skolor och ute i naturen. Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

Många förbund inom idrotten upplevde något av lilla, om inte stora julafton på onsdagen. 

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Här är gänget som får de vanliga hjältarna på tidningarnas sportsidor att förblekna. De verkliga vinnarskalllarna är. Marit Sundin, Aron Anderson, Lina Watz, Niclas Rodhborn, Andreas Neuman, Per Kasperi, Ebba Einarsson, Rebecka Sternisa Bellander. Nu ska de bli välkända via TV4.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.