Spelreklamen förgör sig själv

I morgon den14 februari, på alla hjärtans dag träffar Ardalan Shekarabi de 88 spelbolag som fått licens att verka på den svenska marknaden. Skälet är en växande irritation med spelreklamen och risken för ett politiskt tryck mot förbud för spelreklam.

Hade jag varit Ardalans talskrivare hade texten blivit som följer. Texten kan dessutom förklara varför jag inte blivit talskrivare åt ministrar.

Klantskallar,

Det är tyvärr inget överord. Ni har under 2016, 2017 och 2018 ökat era reklamköp med tvåsiffriga procenttal varje år och effekten är att vi idag har färre som spelar än 2015.

Utöver att berika andra aktieägare än era egna som ni gjort fattigare så har ni bara lyckats göra svenska folket irriterade så till den milda grad att jag idag har ett politiskt tryck på mig att införa reklamförbud för spel. 

Branschen har ökat i omsättning, men långsammare än övriga delar av den upplevelseindustri ni tillhör, dvs ni har inte ens lyckats bevara er position. 

Ni lägger 5 miljarder brutto på reklam för att ha samma mängd kunder vid årets slut som vid årets början. Då är marknadsföring ingen investering utan en ren kostnad. 

Kostnaden för kundanskaffning är på väg rakt upp i himlen och har förmodligen redan nått en sådan nivå att den högre churn (kunder som lämnar) ni samtidigt skapar åt varandra och den kortare tid som kunden stannar gör merparten av de nya kunderna olönsamma.

Ni är 88 aktörer, över hundra om vi tar med de ideella aktörerna, på en mogen marknad. En marknad där compliance för vårt regelverk och penningtvättsdirektivet skapar en hög fast kostnad. 

Ett stort antal av er skall alltså läggas ned, bli uppköpta eller gå omkull under de närmaste åren tills ni är nere i de 15-20 bolag som kan rymmas på den här marknaden.

Jag är politiker och ingen marknadsföringsguru, men till och med jag kan med lillfingret lista ut att reklam som gör kunderna irriterade och arga inte är någon bra reklam.

Jag vill inte ha reklamförbud för spel av flera skäl. Inskränkningar i vår grundlagsskyddade yttrande och tryckfrihet som det handlar om är det första. Den skada det utgör för våra redan hårt pressade mediebolag det andra. För de ideella aktörerna skulle ett förbud innebära försämrade möjligheter att konkurrera och det skadar civilsamhället. Det fjärde skälet är det viktigaste. Vi vill ha en kanalisation på väl över 90 procent, dvs en seriös, reglerad och kontrollerad spelmarknad och ett reklamförbud riskerar att äventyra det.

Jag kommer självfallet också prata med aktörerna inom media. Jag förstår inte deras agerande heller när de har så mycket spelreklam att man stänger av teven eller slutar läsa en tidning. Det borde dessutom göras sannolikt att reklamen tappar i värde, dvs de levererar inte gentemot sin kund som är ni.

Fortfarande utan att kunna något om marknadsföring så undrar jag varför inte fler agerar så ni får kunder som tycker om er. Stöd olika typer av CSR-projekt, finansiera breddidrott, det finns smartare sätt att bygga varumärke än att irritera svenska folket. 

Slutligen är det så enkelt att det är inte jag eller regeringen som bestämmer om det blir ett reklamförbud för spel eller inte. Det är ni som bestämmer det.

Fortsätter ni som ni har gjort det senaste året så kommer det politiska trycket på oss att införa reklamförbud att till slut bli övermäktigt. Det är inget löfte, det är ett hot.

Tack.”

Ungefär så skulle jag som politiker försöka prata förstånd med den bransch som just nu skjuter sig själv i foten med automatvapen. Problemet är att det finns för många aktörer på marknaden och flera har förmodligen köpt licens bara för att bli uppköpta. Det jag nu börjar bli rädd för är att vi får konkurser med icke utbetalda vinstmedel som en konsekvens.

Branschen måste agera, annars kommer branschens motståndare att driva regeringen mot ett förbud.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Båda klubbarna hade siktet mot SHL nästa säsong, med allt vad det skulle innebära i större sponsringsbelopp, publikmatcher och uppmärksamhet. Så kom coronan och kvalet avbröts, hockeyallsvenskan kunde inte slutföras.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.