Inte alls så lite pengar i damfotbollen

SR är osakliga, subjektiva och saknar kvalitativ granskning.

Jag har idag anmält sportradion/ekonomiekot till granskningsnämnden.

Osakligt, utan faktainnehåll och relativitet, subjektivt och bristande kvalitet är de värdeord jag använt i min anmälan.

Sakfrågan är självfallet rapporten den 12 april om damallsvenskans ekonomi.

Tvångsradion påstår att damerna får sämre ersättning än herrarna. Det är en ren och skär lögn.

 

Tränare Stellan Carlsson i Piteå i söndagens match mellan Piteå IF och Djurgården på LF Arena Foto Pär Bäckström/ TT

Jag har gått igenom herrbasket, damfotboll, herrfotboll (allsvenska, superettan och div ett), herrhandboll. Tjejerna får mer per besökare och per tv-tittare än herrarna i samtliga ligor. 

När Rosengårds klubbchef säger att deras primära intäkt är sponsoravtal beror det på att de saknar förmåga att locka publik och att få publiken att betala för produkten. Har man inte en attraktiv produkt och förmågan att sälja den så klarar man inte konkurrensen om människors fritid.

Märkligt påstående

När Piteå damfotboll omsätter 11 miljoner är det mer än alla lag i herrbasketen utom Luleå. Det är också vad Sarah Sjöström omsätter ensam, mer än alla herrsimmare tillsammans. Sarah förtjänar varenda krona.

SR påstår vidare att ekonomin är bättre i Damallsvenskan än i Herrallsvenskan. Hur de mätt för att komma fram till den förvånande slutsatsen framgår inte. MFF ensamt bör ha ett eget kapital som överstiger omsättningen i Damallsvenskan. Herrklubbarnas nettoresultat är skyhögt högre än i damallsvenskan

För all kommersiell idrott, definierad som att spelarna/utövarna tjänar pengar till skillnad från de 99,3 procent procent av idrottarna som betalar, är ekonomin sedan länge helt jämställd. Alla får runt 60 procent av det värde de skapar. Några andra pengar finns inte i idrotten.

TV-avtalens värde styrs till 100 procent av antalet tv-tittare och värdet på den reklam som de genererar. Sponsorintäkter till 100 procent av hur mycket sponsorerna kan tjäna på att använda idrott i sin marknadsföring. Publikintäkter styrs till 100 procent av produktens attraktionskraft och klubbens förmåga att sälja sin produkt på en extremt konkurrensutsatt marknad.

Attraktionskraften bestämmer

När Annika Sörenstam var bäst i världen av alla kvinnliga idrottare tjänade hon ensam mer än både damfotbollen och herrbasketen i Sverige. Hon förtjänade också varenda krona.

Intäkter till kommersiell idrott handlar bara om hur duktig klubbar och ligor är på att skapa intäkter och göra sin produkt attraktiv. Anser man sig få för lite pengar har man definitionsmässigt inkompetensförklarat sig själv. Sen är konkurrensen om vår fritid och våra pengar stenhård och den blir värre, så jag påstår inte att det är enkelt.

Men påstå inte att det är bristande jämställdhet. Det är nämligen lögn och förbannad dikt. Trist bottennapp av P1 morgon. Som trogen lyssnare blir jag ledsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.