Vi spelar mindre och färre spelar

Idag presenterade ATG sin Q1 rapport. Den första sedan spelet omreglerades vid årsskiftet. Förändringen gör att många av siffrorna inte är jämföra med samma period föregående år.

Sammanfattningsvis har ATG på en marknad som viker, med en extrem och högre konkurrens både ökat sin marknadsandel och ökat vinsten. Det får då sägas vara bra gjort.

ATG hyllas och Propulsion, med travtränaren Daniel Redén,hyllas också som idel vinnare.

För spel som bransch kan vi också konstatera att man tappar marknadsandelar på den upplevelsemarknad man verkar i. Vi spelar mindre och det är färre som spelar.

Hur +100 aktörer om man tar med de ideella med +200 varumärken skall överleva på en marknad som minskar är en s.k. bra fråga. Det kommer inte alla att göra. Min gissning är att uppköp och utslagning i kombo med att marknadsföringen är olönsam kommer att leda till att problemet med den enorma volymen spelreklam är borta ungefär samtidigt som regerings utredning är klar. Dvs senfärdigheten innebär att man löser ett problem som då inte existerar.

Växer när andra tappar

ATG förbättrar resultatet jämfört med samma period 2018 från 11 till 277 miljoner. Man växer med 1  procent vilket får ses som ordentligt då andra aktörer som rapporterat har tappat. Marknadsandelen licensspel ökar också och bör nu ligga på 27-28 procent mot tidigare 24 procent för den marknaden. ATG tappar ca 10% på spel på hästar. Något som då kompenseras av sportspel och Casino. En kvartalsomsättning (efter spelvinster) på prick en miljard är nytt rekord för ATG.

Tappet på hästspel är inte jämförbart då det var en jackpott i år mot sju  ifjol och påsken med extra omgångar låg i mars ifjol och i april i år. 

Finns inga siffror, men min bedömning är att det inte finns någon kanibalisering, dvs att pengar går från hästspel till sport och kasinospel hos ATG.

Ur egen erfarenhet så flyttade jag spel på golf från annat bolag till ATG. Tror det är det vi ser även från andra. 

Mer pengar till travsporten

Mängden pengar till hästsporten ökar. Dels i form av de 5 procent på brutto som ATG nu betalar till ägaren Svensk Travsport och dels i förväntad ökad utdelning. Knappa 100 MSEK till jämfört med samma period förra året.

Det vi nu kan konstatera är att hade inte ATG satsat på sportspel och Casino hade det blivit mindre pengar till hästsporten.

Annan positiv siffra är ökad andel registrerade, kända spelare med mer än 100 procent. Får vi inskränkningar i reklamen så kommer stor andel registrerade spelare (som man kan nå på annat sätt) vara en av ATG:s viktigaste konkurrensfördelar.

På längre sikt är orosmolnen inte ofarliga. Kan spelbranschen attrahera kunder eller kommer vi att spela mindre som trenden nu är. Roligare produkter i kombo med sådant som skapar känsla som exempelvis hästar är svaret, men konkurrensen om medborgarnas fritid är mördande och blir än värre. 

En stark rapport

I nuläget är kanalisationen, dvs omsättning som inte går vi sidan av licenssystemet, mycket hög, gissningsvis +90 procent Hur den siffran ser ut om fyra år är en av de viktigaste men vi kommer inte ha jämförelser på något år till.

Men ATG har levererat en stark rapport. De travgrupper jag följer i sociala medier borde vara nöjda, men det verkar de inte kunna bli oavsett.

Slutligen så är det viktigt att alla i diskussioner om för mycket spelreklam inte går på uppgifter om 5 miljarder i medieinvesteringar. Det är en bruttosiffra där mediers rabatter till stora köpare kan ligga på 70 procent av listpris. Här bör vi notera att ATG som får skäll för att de hade mycket reklam när de lanserade nya produkter står för ca 5 procent av exponeringen med en marknadsandel på ca 27 procent. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Båda klubbarna hade siktet mot SHL nästa säsong, med allt vad det skulle innebära i större sponsringsbelopp, publikmatcher och uppmärksamhet. Så kom coronan och kvalet avbröts, hockeyallsvenskan kunde inte slutföras.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.