Gert Eklund säljer en del av Bingolotto
Sedan tidigare har Folkspel köpt rättigheterna till Bingolotto i Sverige, men nu kan Eklund tjäna ytterligare pengar. I England är det detaljhandelskedjan Tesco som ska sälja lotterna medan Virgin Media sänder tv-programmet.
Tesco har 2 300 butiker och via en omfattande marknadsföring ska människor upptäcka lotterna och möjligheterna. I England finns nämligen regeln att man inte får sälja lotter på gator eller torg.
”Vi siktar på att sälja tre miljoner lotter i veckan det första året. Givetvis ska vi nå minst lika långt som i Sverige, där vi sålde 2,5 miljoner lotter efter åtta månader”, säger Tom Josephson, vd för IGS brittiska bolag, till Dagens Industri.
Lanseringen påbörjas på försommaren, men det är okänt vem som blir programledare. 50 procent av överskottet går till vinnarna, 30 procent till bolaget och 20 procent till ideella organisationer. Vinsterna ska bestå av produkter och IGS vill använda svenska leverantörer.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.