53 000 kom till Elitloppet

53 000 besökare på plats på Solvalla. Över en halv miljon TV-tittare vid finalen. Spelet slutade med nytt svenskt rekord – 313 miljoner kronor.
53 000 personer kom till Solvalla under Elitloppshelgen och därtill följde en halv miljon TV-tittare skådespelet. Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

- Årets Elitloppet är det bästa Elitloppet i historien. Aldrig tidigare har vi upplevt ett lika stort engagemang från våra svenska kunder, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

Nuncio med Örjan Kihlström i sulkyn sprang hem finalen i Elitloppet på rekordtiden 1.09,2 – den snabbaste finalen någonsin. Spelmässigt blev det också en succé, med nytt svenskt omsättningsrekord.

Den totala svenska omsättningen under Elitloppshelgen slutade på 313 miljoner kronor, en förbättring på 4,1 procent från i fjol och nytt rekord. Vinnar-spelet stack ut med en ökning på hela 8,4 procent jämfört med föregående år och en svensk omsättning på 59,4 miljoner kronor.

- Att vi nu slår svenskt rekord är ett tecken på att vi tar utvecklingen åt rätt håll. Inte minst med tanke på att vi i år för första gången på många år inte hade Jackpot på V75 under Elitloppshelgen, säger Hasse Skarplöth.

Elitloppssändningen i TV4 (kl 14.00-18.25) sågs av totalt 841 000 tv-tittare – med ett genomsnitt på 312 000 under de 4,5 timmarna - och själva finalen följde 546 000 tv-tittare. För första gången gick det även att ta del av extra innehåll och intervjuer live på Facebook.

- Vi är förstås väldigt nöjda med helgens siffror, även om spelet från våra internationella partners minskade vilket fick till följd av den totala omsättningen under de tre dagarna slutade på 388 miljoner, en minskning med 3,7 procent jämförelse med 2015, säger Hasse Skarplöth.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.