”Inte viktigt att vår logga sitter på elitspelares matchställ” – det lokala är det centrala i ICA:s sponsring
ICA är en av svensk idrotts allra största sponsorer. Sedan länge stöttar man två av våra mest folkkära landslag. Men allra viktigast är den lokala sponsringen, driven av passionen för idrott och hälsa hos 1500 enskilda ICA-handlare.
ICA har länge älskat hela idrottssverige. I princip sedan verksamheten drog igång för mer än 100 år sedan har man haft ett långsiktigt engagemang för svensk idrott. Centraltz arbetar företaget i dag med flera av de mest omtyckta svenska landslagen och evenemangen. ICA finns med och stöttar såväl En svensk klassiker som det populära motionsloppet Blodomloppet. Man är dessutom sedan länge partner med både Svenska Skidförbundet och Svenska fotbollförbundet. Det sistnämnda samarbetet kan ses som ett tydligt bevis på hur högt ICA värderar hållbarhet och stabilitet i sina sponsringsåtaganden:
– Vi har jobbat tillsammans med Svenska fotbollförbundet ända sedan 1970-talet, säger Peter Hägg, chef varumärkesengagemang och samarbeten på ICA Sverige.
– I dag finns vi bland annat med i fotbollförbundets hållbarhetsprojekt ”Alla är olika – olika är bra” genom att under mästerskap sälja blågula varor. Delar av vinsten från försäljningen tillfaller projektet, från vilket föreningar sedan kan söka medel.
Bara genom ”Alla är olika – olika är bra” har hittills 300 föreningar fått dela på 11 miljoner kronor. Den lite nyare satsningen ”Matchkorven” hoppas man på ska bli en liknande succé. När ICA fick nys om att förbundskapten Janne Andersson verkligen älskar korv uppkom idén om att tillsammans ta fram ett gemensamt koncept:
– Janne har till och med fått pris av Korvakademin, säger Peter Hägg.
– Så han tyckte att det skulle vara jättekul att få ta fram en egen korvserie tillsammans med oss. Han var också väldigt tydlig med att det var viktigt för honom att delar av intäkterna skulle gå till något meningsfullt. Så för varje såld vara ur ”matchkorv”-serien avsätter vi en peng till Matchkorv-initiativet.
Delar av intäkterna från ”matchkorv”-serien går till ICA stiftelsen, en vidareutveckling av ICA:s brinnande samhällsengagemang. Därifrån kan bland annat idrottsföreningar söka medel för projekt som skapar fler inkluderande, sociala och positiva mötesplatser. ”Matchkorvinitiativet” vänder sig specifikt till aktörer inom fotbollsrörelsen, som kanske vill bygga en ny grillplats för föreningen, en ny uteservering till den lokala klubben eller ett nytt omklädningsrum.
Självklart finns ICA även med och sponsrar landslagets fotbollsskola. Den är Sveriges största fotbollsskola. Varje år engagerar man 25 000 barn, spelare och ledare från cirka 300 föreningar runtom i landet.
– Vi tror att förebilder är viktiga, säger Peter Hägg.
– De motiverar barn och unga att börja med idrott. Sen kan alla inte bli som Asllani eller Zlatan. Men fotboll är så mycket mer än bara drömmen om ett proffskontrakt. Det är också drömmen om nästa träning, att få träffa kompisar, att vinna en match, att göra ett mål. Lyckan i ögonen som man kan se hos barn och unga som får ägna sig åt sin favoritsport är verkligen oslagbar.
För ICA går det en rak linje från den entusiastiska knatten till den hyllade VM-stjärnan. Det lokala engagemanget från 1500 enskilda ICA-handlare är själva hjärtat i företagets sponsringsfilosofi. Över hela landet och bland olika idrotter finns de lokala butiksägarna med, för att bidra till att skapa glädje, gemenskap, inkludering och stolthet i det samhälle som delas med alla kunder. Runtom i Sverige får cirka 5000 idrottsföreningar stöd av sina lokala ICA-handlare.
– Det är inte viktigt för oss att vår logga sitter på elitspelares matchställ, säger Peter Hägg.
– I våra samarbeten med skid- och fotbollförbundet är istället det betydelsefulla att de ger oss en chans att nå ut och berätta om våra handlares fantastiska engagemang. Vi vill att alla som följer svensk fotboll och svenska skidåkare ska veta att ICA finns nära den svenska idrottsrörelsen lokalt, över hela landet.