”Vi är nog lokala världsmästare” – ICA sponsrar idrotten från landsort till elit

ICA är en av idrottens allra största sponsorer. Varumärket syns på många matchställ, från högsta elitnivån till lokala knattelag. Bakom satsningen finns de 1 500 ICA-handlarna, som tillsammans bidrar till cirka 5 000 idrottsföreningar.

Det finns en god chans att din ICA-handlare brinner för svensk idrott. Jo, faktiskt. Alla ICA-butiker ägs av fristående entreprenörer och många av dessa drivs av ett starkt, lokalt engagemang. Och tack vare det engagemanget har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer.

– ICA sponsrar för att idrotten ger så mycket till samhället, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang och samarbeten för ICA Sverige.

– Vi har 1 300 butiker som sponsrar i snitt fem föreningar var. Där döljer sig allt från landsortshandlare som stöttar kvarterslaget till butiker i storstäderna med miljoner i sponsringsbudget. Gemensamt är att hjärtat finns i lokalsamhället, där vi ser att idrotten bidrar med allt från gemenskap till värderingar och rörelseglädje för barn och unga.

Handlarna bestämmer själva

Peter Hägg
Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang och samarbeten för ICA Sverige.

Inga centrala direktiv finns kring hur och vad de enskilda handlarna ska sponsra. Alla initiativ kommer från entreprenörerna själva. Och ofta är det närheten som styr engagemanget.

– Vi pratar mycket om att vara lokala världsmästare och att närheten är storheten, säger Peter Hägg.

– ICA:s styrka är att vi har lokala entreprenörer på plats, i alla utom fyra av Sveriges kommuner. Det är upp till handlarna själva att avgöra vad de vill sponsra. När vi har den lokalkännedomen på plats vore central styrning fel, men vi har självklart råd och riktlinjer samt expertkompetens som stöd.

Vissa butiker är stora sponsorer, medan andra bidrar i mindre skala, till exempel med fika till den lokala fotbollsskolan. Tillbaka får handlarna inte bara glada föreningsmedlemmar. Många ser rent konkreta effekter av sitt sponsorskap. En av dem är Ulf Schön på ICA Kvantum Sollefteå:

– Jag tycker att det är superviktigt att sponsra idrotten, säger han.

– Genom att ha ett gott samarbete med föreningarna i lokalsamhället knyter jag ju också familjerna till mig. Både föräldrar och barn vet att ICA Kvantum Sollefteå är en bra affär. Vi har heller aldrig haft så många sommarjobbsansökningar som i år!

Fotbollen extra viktig

Fotboll är den största idrotten bland ICA:s sponsringsuppdrag. Ungefär 2 200 fotbollsklubbar runtom i landet är sponsrade av en ICA-handlare. Varumärket sitter också på landslagens matchställ och berättelsen om det lokala engagemanget når ut tack vare samarbetet med Svenska Fotbollförbundet.

– Vi arbetar mycket med långsiktiga partnerskap, säger varumärkeschefen Peter Hägg.

– Fotbollförbundet har vi jobbat med sedan 1970-talet. Där är det viktigaste för oss inte att logotypen sitter på elitspelarnas kläder, utan att vi genom att vara med där kan rikta fokus mot vårt lokala engagemang. Vi vill att de som följer svensk fotboll ska se att Sveriges ICA-handlare gör skillnad.

För mindre publikidrotter kan den lokala ICA-handlarens medverkan vara det som sätter föreningens hjul i rullning. Ibland, som för Södertälje Basketbollklubb, kan samarbetet leda hela vägen upp i eliten.

– I basketen finns det inte lika mycket pengar som i fotbollen eller hockeyn, säger Thobias Jonsson, sponsringsansvarig på ICA Södertälje

– På så vis blir vi förstås jätteviktiga för SBBK i egenskap av storsponsor. Men de är också väldigt viktiga för oss. Vi ser vår sponsring som ett sätt att visa att vi tycker att de gör mycket bra för lokalsamhället.

Ger pengar till mötesplatser

Sedan 2015 har ICA dessutom utvidgat sitt samhällsengagemang genom inrättandet av ICA-stiftelsen. Där kan bland annat idrottsföreningar söka stöd för projekt som skapar mer inkluderande mötesplatser. För att idrotten engagerar och att det är där man ska vara om man vill bygga ett starkt samhälle med bra värderingar, menar Peter Hägg:

– Som varumärke vill man vara där kunderna har sin passion. Ser kunden att ni delar intresse är det större chans att den gillar dig. ICA är ett av Sveriges mest älskade varumärken i dag. Jag är övertygad om att vårt samhällsengagemang är en viktig del i det.