Andreas, född till säljare
Som 28-åring är han vd för Sveriges största företag inom arenareklam. Egentligen bara enligt en utstakad bana. Och tro inte att han nöjer sig bara för att ISP växer och växer för nu gasar Andreas Ottermark rejält.
Han tar ISP Sport & Marketingfrån skyltar och exponering enligt dåtiden till framtidens digitala möjligheter och sport marketing med internationellt snitt.
Resultatet talar för sig självt, Andreas och hans kollegor på ISP säljer med stor framgång. Under de senaste två åren har expansionen varit omfattande. Och framgången bara fortsätter – efter framgångarna med Djurgårdens fotboll hann ISP lagom säga ja till Djurgårdens hockey när IFK Göteborgs fotboll också begärde hjälp med marknadsarbetet.
Så bra att chefen fick gå
Den här potentialen såg Gunnar Gidefelt, då kommersiell chef i Djurgårdens fotboll och med ett brett förflutet inom branschen. ISP kontrakterades för en del av säljarbetet för nära två år sedan, men Gidefelt tyckte snart nog att det var lika bra att ISP höll i hela marknadsarbetet. Här fanns hur mycket som helst att göra och på bara några månader hade försäljningen överträffat tidigare siffror med råge.
Gunnar Gidefeldt agerade som sportchefen brukar göra, han värvade en talang, men nu inom försäljning. Sedan är det en annan sak att Gidefeldt fick fart på det kommersiella så pass att han fann sin roll överflödig och valde att säga upp sig...
ISP:s team med Daniel Sundling som leder teamet med Erik Thorell, Pontus Ljungkvist och Simon Wallunger hade alla skäl att känna sig stolta.
Det dröjde bara några månader innan Djurgårdens hockey såg resultatet av ISP:s arbete och, ja, ni förstår vad som hände. Nu tar ISP även grepp om hockeyns försäljning.
Det går inte att få bättre betyg.
Notera det ovanliga, som Göteborgsföretag tar ISP över på Östermalm...
Då dök chansen upp
Våren 2011 blev Andreas Ottermark en del av ISP, då som försäljningsansvarig. Han lämnade Gamla Ullevis AB där mycket handlade om att samarbeta med ISP:s grundare Sven Ivarsson som ägde reklamrättigheterna till arenan sedan 1992.
- Själv sålde jag lokal exponering av olika typ för arenan samt loger och ISP fokuserade på nationella partners, påpekar Andreas Ottermark.
Direkt efter gymnasiet började han på GT:s annonsavdelning samtidigt som han pluggade på IHM. På GT, precis som på Ullevi och ISP, har någon alltid lagt märke till hans talang.
Torbjörn Wittström upptäckte det en gång som vice vd på GT. Ullevis förre vd Jonas Georgsson såg också kapciteten hos Andreas Ottermark, och det gjorde även Sven Ivarsson på ISP. Alla lovordade Backasonen och alla uppmuntrade honom.
Sven Ivarsson så pass att han en dag plötsligt sa:
- ”Det är väl lika bra att du tar över ISP”. Han bara slängde ur sig det.
Glömmer aldrig ögonblicket
Andreas Ottermark berättar och intygar att han aldrig glömmer det ögonblicket, hur han själv stannade upp i steget, tittade två gånger på Sven och hela ansiktet sprack upp i ett enda stort leende.
”Jädrar vad roligt, det är klart jag vill det”, svarade han.
Han fick det han betraktade som drömjobbet.
Andreas kontaktade företagaren Mats Rydhede och tillsammans köpte de in sig till 50 procent och ett halvår senare övertog de även de återstående 50 procenten.
När Andreas Ottermark gick in i firman 2011 slutade omsättning på 16,2 miljoner, att jämföra med 7,8 miljoner året innan. Efter ytterligare tre år var summan uppe i 31 miljoner.
Sven Ivarsson ville också öka takten och blev inspirerad av Andreas entusiasm. Dessutom jobbade och kompletterade de varandra så bra.
- Samtidigt byggde vi upp en större säljorganisation, förtydligar Ottermark.
Ny idé tog form
De erbjöd företagen arenareklam vid TV-sänd idrott och ISP hade en stark kundbas.
- En idé växte hos mig om att utveckla det här. Det borde vara en fördel om vi kunde få ansvar för hela konton företagen. Att samla olika inköp, om det så var reklam på nätet, arenan eller hospitality. Så långt handlade många företag av flera leverantörer, med allt vad det innebar. Vi erbjöd oss att stå för helheten, berättar Andreas Ottermark.
Många företag sa ja, resultatet blev över förväntan och är största förklaringen till succésiffrorna.
- I Djurgården byggde vi en partnerstruktur och förpackar erbjudanden samtidigt som vi satsar hårt på Djurgårdens affärsnätverk. Där kan vi expandera ännu mera.
ISP anställde tre nya säljare som placerades på klubbens kansli i början på 2015.
- Vi hade ökat försäljningen rejält, säger han och försöker dölja stoltheten.
- Det var långa dagar med tidiga morgnar och sena kvällar. Säljarna med Daniel Sundling i spetsen gör ett kanonjobb, men man ser också effektiviseringen när en person inte gör annat än säljer i stället för att vara en allt-i-allo.
- Vi har en säljare som med en tydligare arbetsbeskrivning når fyra gånger bättre resultat jämfört med tidigare då han tvingades till olika sysslor.
Andreas kräver struktur
Andreas Ottermark vill alltid ha mycket strukturerade affärsplaner.
- Vi har haft tur eller möjligen skicklighet i rekryteringen. Vi har fått in folk som har jättebra driv. Det har funderat över all förväntan.
Han far och flyger till och från kontoret i Mölndal där Carl Larsson och John Salhag är projektledarna som dagligen har koll.
- Alla på företaget har ett otroligt engagemang och kör stenhårt. De lever verkligen med jobbet och är eniga om att vi alltid ska kunna leverera till våra uppdragsgivare, fastslår Andreas Ottermark.
Storebror går in
Hans storebror Mattias går nu in i ISP och det blir familjeägt eftersom investmentbolaget har lämnat.
- Han är civilekonom och det känns perfekt att få jobba ihop med honom. Jag kan koppla bort ekonomi och administration, det är han bäst på medan min styrka är sälj och marknadsföring. Och då ska jag också pyssla med det, säger Andreas Ottermark.
Du vet vad du kan, menar du.
- Kan och kan, jag jobbar hårt och är medveten om mina styrkor och brister. Och så vill jag omge mig med människor som har en inre motor, dvs att de går av sig själva.
Jobbar extremt mycket
Han jobbar mycket. I själva verket extremt mycket.
- Det är så kul. Jag ger 180!
Han skrattar ofta och mycket, han pratar göteborgska så det sjunger om det och är en okomplicerad person. I klartext, han blir omtyckt.
Han är en idrottskille sedan barnsben. Fotboll var hans sport och han stod i mål med ambitionen att nå långt.
- Men gör dina läxor ifall du inte blir fotbollsproffs, sa mina föräldrar.
Han slet och hade ändå förhoppningar om en karriär i Frölunda, men när axeln hoppade ur led och läkarna sa att han var en så kallad idrottsinvalid hade han gjort sitt.
Kom ändå till storfotbollen
Andreas Ottermark kom ändå till storfotbollen.
I dag är han välkommen i elitklubbarnas styrelserum för att skriva avtal av annan karaktär.
Han gjorde för övrigt affärer med Göteborgs främsta klubbar redan i tonåren. På gymnasiet och via projektet Ung Företagsamhet lyckades han sälja diskborstar (!) till IFK, Örgryte och Gais i deras respektive färger. Som en kul grej för supporters.
- Jo, det är sant. Det fanns också ett litet klubbmärke på handtaget och jag och en kompis stod på Svenska Mässan och saluförde de här, skrattar han.
Samma kille som nu hoppas på en total försäljning om 60-70 miljoner kronor i affärer som gynnar elitidrott under 2016.
En stark passion
Andreas Ottermark har en mycket stark medvind i sitt företag och hela tiden uppstår nya chanser. Han funderar högt:
- Vi gör en resa tillsammans med klubbarna. Vi är en del av dem och tror på vår modell.
- Vi kan inte som Lagardére ge garantier. Vi har en stark passion och är dokumenterat duktiga på att sälja. Vårt existensberättigande är att leverera på sista raden.
Han märker hur andra elitföreningar också synar honom och håller kontakt. De vill höra sig för om arbetssättet och resultatet.
- Än så länge har vi inte tagit på oss något uppdrag som inte har gett vår partner mer pengar. Så visst är det spännande och jädrigt kul.
På Ullevi-området har ISP gjort ett stort antal jobb under åren. En uppdragsgivare som blivit klar i dagarna är IFK Göteborg som vill ha hjälp med både strategi och försäljning. Andreas Ottermark driver företaget i dag, men grundaren Sven Ivarsson fortsätter att jobba på deltid. Foto:Tommy Holl