Fotboll – så mycket mer än en sport

Att fotboll är viktigt det är det många som skulle hålla med om. Många är de som har en bättre hälsa tack vare att de tränar fotboll regelbundet. Många är även de barn, unga och vuxna som har ett rikare socialt liv tack vare fotbollsträning och övriga aktiviteter kring fotbollen och föreningslivet.

Foto: CC0

Många är slutligen de som kanske inte själva spelar fotboll eller är med i en förening, men som tittar på fotboll och regelbundet närvarar vid matcher tillsammans med vänner, bekanta och andra supporters. Den sistnämnda gruppen är inte minst synlig i dessa tider med VM runt hörnet.

De är således många som skulle skriva under på att fotboll fyller en central funktion i deras liv. Men vilken betydelse har egentligen fotbollen för en stad? Och framförallt, vilken betydelse har fotbollen för en stad när staden och dess fotbollslag delar namn och därmed också är associeras med varandra?

En studie av fotbollens roll i staden

Med tanke på vilken betydelse fotbollen har för många barn, unga och vuxna som lever i en stad är det inte orimligt att tänka sig att en idrott och en förening som engagerar en stor grupp av stadens invånare också har potential att påverka staden och vice versa. När det gäller den senare frågan finns det en studie gjord på Barcelona och stadens fotbollslag som visar betydelsen av laget för stadens varumärke (Smith. A., 2010, “The Development of “Sports-City” Zones and Their Potential Value as Tourism Resources for Urban Areas”, European Planning Studies, 18(3), pp. 385-410.) Däremot finns det inte många undersökningar som mer på djupet undersökt hur relationen mellan en stad och dess stora idrottsklubbar ser ut.

Av den anledningen har jag tillsammans med några forskarkollegor i tre olika europeiska städer valt att går mer på djupet och studera dessa frågor närmre.

Vi gjorde detta genom att gå till våra egna städer och fotbollslag, Malmö FF, Bologna FC och Edinburgh City FC. Alla tre fotbollslag som delar namn med städerna inom vilka de verkar. Det visade sig att fotbollen kan ha en stor betydelse, inte bara för de mest fotbollsintresserade och föreningsaktiva invånarna i en stad, utan för staden som helhet. Vad som framförallt är intressant är att fotbollen framförallt har betydelse för stadens identitet och för hur invånarna identifierar sig med staden.

Fotbollens roll i tre europeiska städer

Vad som framförallt visade sig vara intressant var att ställa de tre städerna mot varandra där Malmö och Bologna som utpräglade fotbollsstäder visade sig ha mycket gemensamt, medan Edinburgh som mer är känt för sina festivaler och sin arkitektur och historia stod ut i jämförelsen. Vad som också bidrog till skillnaderna städerna emellan var att i Edinburgh finns inte bara Edinburgh City FC, utan två andra lag med lång tradition och historia.

Det finns således där en konkurrens mellan flera lag och likaså mellan fotbollslagen i Edinburgh och den närliggande staden Glasgow, som till skillnad från Edinburgh är en utpräglad fotbollsstad. Vad som blev tydligt i fallet med Edinburgh var således att från stadens sida fanns det inget intresse av att marknadsföra fotbollen eller för den delen identifiera sig med fotbollslagen. Lagen däremot har en lång historia och tradition i staden som är nära kopplad till invånarnas historia och identitet.

Kanadensare äger Bologna

I Bologna och Malmö däremot, två fotbollsstäder, finns det en tydlig koppling mellan städerna och fotbollslagen. I såväl Malmö som i Bologna har staden och fotbollen en lång gemensam historia och det finns också tradition av ett nära samarbete i båda städerna med stadens fotbollslag. Såväl Bologna FC som Malmö FF driver sociala projekt och nätverk i samarbete med staden, stadens invånare och lokala företag. Det finns även aktiviteter kopplade till Bologna FC som riktar sig mot turister var syfte är att stärka stadens varumärke.

Den lokala förankringen är således stark i såväl Malmö som Bologna. Hur tydligt kopplad stadens och invånarnas identitet är till Bologna FC blev tydligt när laget under i omgångar fick finansiella svårigheter och blev nedflyttad i serien. Senaste gången laget hade problem ledde det 2014 till en konkurs och att laget köptes av en kanadensisk entreprenör. Det sistnämnda var kanske det mest svårsmälta för staden och dess invånare.

Bologna FC var inte i längre i lokal ägo, det var inte ens italienskt! Det faktum att Bologna FC inte är italienskägt har, trots att det var det enda sättet för laget att överleva, haft en negativ inverkan på relationen mellan staden och laget och invånarna.

Även i Malmö identifierar sig staden och invånarna med laget. Det framkom tydligt i den studie som vi har gjort. Precis som i Bologna har Malmö stad och Malmö FF en lång gemensam historia och har under årens lopp sedan Malmö FF bildades 1910 utvecklats tillsammans och laget och dess spelare är i mångt och mycket en spegling av staden och dess invånare och har varit så sedan laget bildades.

Malmö FF:s betydelse för staden är inte bara kopplat till stadens historia utan även till nutid. Studien visar tydligt att Malmö FF förenar stadens invånare och skapar bryggor mellan stadens olika delar och invånarna i de olika stadsdelarna. Oavsett om man är född i Malmö eller inte kan man vara MFF:are. Laget är även viktigt för staden och stadens roll i regionen. Laget har inte bara anhängare i Malmö, utan i hela regionen.

Lagets framgångar och dess spelare visar upp en positiv bild av Malmö och är en kontrast till bilden av våld och segregation som ofta ges av Malmö i media. Laget bidrar således, precis som i Bologna, till att stärka såväl stadens varumärke som att ge dess invånare en identitet och en samlingspunkt.

Fotboll är mer än en sport

Studien visar således fotbollens betydelse i en vidare bemärkelse. Fotboll är mer än en sport. För det första, fotboll förenar, skapar stolthet och överbryggar gränser. För det andra, fotbollen kan vara en positiv kraft i det sociala arbetet i en stad och bidra till en stads utveckling. För det tredje, fotboll skapar mervärde för staden och dess medborgare och kan bidra positivt till en stads varumärke, invånarnas identitet och känsla för staden.

Det finns anledning att tro att den koppling mellan en stad och dess lag inte enbart är gäller fotbollen, troligt är att i städer där andra idrotter har en liknande roll som fotbollen har i Malmö och Bologna, kan se samma effekter. Idrott och idrottsliga framgångar torde har en positiv effekt på staden och dess invånare oavsett om det råkar vara fotboll, handboll, ishockey eller något annat.

Fotboll är således så mycket mer än en sport!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..