Ateas strategi i landslagsklass

Hallå där, Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör på Atea, vars projekt Atea landslagsläger tillsammans med Minnesota Communication är nominerat i kategorin Årets långsiktiga.

Varför är ni värda att bli nominerade?

- Därför att vi inledde vår kulturresa 2006 när vi lade en ny strategi med en stark värdegrund om att växa långsiktigt, steg för steg, till att bli Nordens ledande IT-konsult. Atea landslagsläger har varit en bärande del på den resan.

Varför är idén Atea landslagsläger så stark och framgångsrik?

- Därför att den knyter ihop alla våra medarbetare och chefer på den här resan, som hittills innefattat 50 företagsförvärv i Norden och tagit oss från fyra till nästan tio miljarder i omsättning. Vi har uppnått nästan osannolika siffror i mätningar om hur engagerade medarbetarna är, bland annat vad gäller förtroende för närmaste chef som ligger på 83 procent. Det är högt över övriga företag i branschen. Atea landslagsläger har varit en starkt bidragande anledning till det. 

Vad är du mest nöjd med på den här resan?

- Att vi varit vår strategi trogen: att ta ett steg i taget både vad gäller att bygga företaget och genomföra event – istället för att jaga på allt. Det är viktigt att kunna säga nej också.

Slutligen: vad önskar du dig mest av allt just nu?

- Att vi vinner vår kategori i Gyllene Hjulet. Det vore fantastiskt roligt, inte minst för våra oerhört engagerade medarbetare. Det skulle vara ett kvitto på att vår långsiktiga strategi är helt rätt – och dessutom ge eko i branschen.