Tunnellopp blev CSR-projekt

Rekordsiffran 42 500 deltagare samt 700 000 kronor och sex ton kläder till Stadsmissionen. Det är klart att Lidingöloppets Stockholm Tunnel Run skulle begåvas med Gyllene Hjulet.

Historien om Stockholm Tunnel Run, som belönades med ”Årets Event B2C” är historien om en ovanligt envis bilpendlare – och generalsekreterare för Lidingöloppet till på köpet.

Tomas Hoszek bor i Vallentuna och jobbar på Lidingöloppets kansli på Lidingö. Han pendlar med bil varje dag. En dag upptäckte han att det skulle byggas en tunnel mellan Universitet och Lidingöbron. 

Han kläckte idén om ett lopp som invigning av tunneln, med Lidingöloppet som arrangör.

Han gav sig inte

Hoszek ringde Trafikverket. Svaret var kort och koncist:

- Tunneln invigs om fem år. Kom igen då!

Så lätt gav sig dock inte herr Hoszek. Nu började han ”terrorisera” Trafikverket med ett par samtal om året. Efter tre år fick han till ett möte – och ett avtal.

- Vi hade tre utmaningar. För det första platsen för start och mål som fortfarande var en byggarbetsplats. För det andra årstiden, tunneln invigdes i november när inga andra lopp avgörs – då tänker alla bara på skidlopp. För det tredje tunneln som plats, vi hade aldrig arrangerat ett lopp i en tunnel förut, berättar Tomas Hoszek.

Hög ambition

- Vi siktade först på 30 000 deltagare. När vi fyllt det siktade vi på 40 000. Och när vi fyllt det släppte vi på 2 500 till bara för att slå Midnattsloppets rekord på 40 000 deltagare…

Kostnaden för att delta var 350 kronor. För 550 kronor kunde man få en egen självlysande väst och samtidigt skänkte Lidingöloppet hela summan till Stadsmissionen. Av de 8 000 första anmälningarna köpte 1 000 upplägget vilket gav 550 000 kronor. Därtill samlades ytterligare 150 000 in från deltagarna frivilligt, så Lidingöloppet kunde via Stockholm Tunnel Run kunde bidra med sammanlagt 700 000 kronor till Stadsmissionen.

Men det stoppade inte där. Lidingöloppet kopierade de större loppen i världen och uppmanade löparna att skänka sina överdragskläder. Sex ton samlades in.

- Det kändes bra eftersom vintern var på gång och Stockholms bostadslösa behöver varma kläder. Tunnelrun blev inte bara ett lopp ”Once a life time”, det blev också ett stort CSR-projekt – och det känns väldigt bra, säger Tomas Hoszek. 

Tomas Hoszek, Lidingöloppets generalsekreterare, överlämnar en check på 700 750 kr till Stockholm Stadsmission. Pengarna är öronmärkta till arbetet för att hjälpa hemlösa i Stockholm.