Sponsring näst största kanalen

Större än dagspress och TV-reklam, och tvåa efter internet inklusive mobilannonsering. Sponsring växer som marknadsföringskanal. Och räknat tillsammans med event är den störst!

Siffrorna från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, avser 2013 – och är de senaste siffrorna att tillgå. 2014 års siffror håller på att samlas in och bearbetas genom intervjuer med rättighetsinnehavarna (sponsring) och eventbyråerna (event).

65 miljarder per år

Investeringar i reklam och marknadsföring är drygt 65 miljarder kronor per år. Sponsring utgör 6,5 miljarder av dessa, det vill säga nästan tio procent. 

Därmed gick sponsring om dagspress i investeringar, efter att ha passerat TV-reklam några år tidigare. 

Bara internetannonsering, inklusive reklam i mobilen, är större.

Fast det är en sanning med modifikation. Räknar vi ihop investeringarna i sponsring och event blir summan 13 miljarder – och då passar branschen även internet inklusive mobilt.

73 procent idrott

Då är inte ens de företagsinterna eventen, där man inte anlitat en eventbyrå, medräknade. De ingår inte i IRM:s undersökning, eftersom den bygger på information från producenterna av event.

När det gäller hur investeringarna inom sponsring fördelar sig dominerar idrottssponsring stort. Den står för 73 procent. Social sponsring är tvåa med 14 procent och kultursponsring trea med 13 procent.

Snabbast växer just nu social sponsring, speciellt om vi betänker att en del av idrottssponsringen genomförs med fokus på sociala satsningar – men alltså inte räknas med i de 14 procenten eftersom de klassificeras som ”idrottssponsring”.

Upplevelserna som räknas

- Idrotten kan göra skillnad. I varje skolklass är det i snitt tre elever som kommer att hamna utanför samhället, det vet vi från fakta och forskning. Där har idrotten en stor roll att spela i att få dessa elever att fungera bättre tack vare idrotten, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen med ett förflutet som chef för Skandias speciella satsning på CSR, Corporate Social Responsibility, Idéer för livet.

Om anledningen till den fortsatta framgången för sponsrings- och eventbranschen säger Niklas Birgetz:

- Intresset för upplevelsebaserad relationsmarknadsföring ökar. Du knyter dina kunder närmare dig genom att prata till hjärtat. Det är också därför den sociala sponsringen ökar mest av all sponsring.