Lockade många kategorier av deltagare

Tough Viking har lyckats fånga både motionärer och crossfolket. I går belönades loppet med Gyllene Hjulet. På två år har det arrangemanget vuxit från noll till 40 000 deltagare.

Tough Viking vann i kategorin Årets Rättighetsinnehavare. Loppet startades 2013 av David Klint och Adam Graffmann på eventbyrån Le Pacte.

3 500 deltagare direkt

- Vi sökte en större utmaning än långlopp och Vasaloppet. När man har gjort allt detta och skrutit för polarna är Tough Viking nästa utmaning, säger David Klint om loppet som gått från ett i Stockholm till nio stycken i Sverige, Norge och Finland.

Första loppet på Djurgården i Stockholm 2013 lockade snabbt 3 500 deltagare.

- Då stängde vi anmälan för att vara på den säkra sidan. Det var två månader kvar till loppet och blev den bästa reklamen. Efter det förstod deltagarna att det gäller att anmäla sig snabbt.

Nu 20 000 i varje lopp!

I dag är det 20 000 deltagare per lopp i Sverige och 50 000 som tittar på i Djurgården, Hagaparken och Slottskogen i Göteborg.

- Det unika är att sponsorerna är delaktiga i loppets uppbyggnad. Bland annat konstrueras flera av hindren av kustjägarna. Sådant skapar engagemang, i det här fallet från Försvarsmakten som är en av sponsorerna, säger Adam Graffmann och fortsätter:

- Du kan tävla både individuellt och i lag. Lagtävlingen skapar kamratskap vilket också är uppskattat av sponsorerna.

Carl-Fredrik Lidström fyller i:

- I Slottskogen var det två killar som lade två timmar på att få över deltagare över ett hinder i form av en fem meter hör ramp. Sådant skapar en härlig stämning mellan deltagarna. Det viktiga i Tough Viking är faktiskt inte att vinna, utan att utmana sig själv - gärna tillsammans med sina kompisar.

Adam Graffman, David Klint och Carl-Fredrik Lidström på eventbyrån Le Pacte vann kategorin Årets rättighetsinnehavare i Gyllene Hjulet  med sitt lopp Tough Viking. Foto: Jonas Borg