3. Ekonomin alltid en nyckelfråga

Det finns vissa nyckelbestämmelser i ett avtal om hur man upplåter rättigheter och vad som ingår. Här är mina rekommendationer.
Dags att skriva avtal, då är det av yttersta vikt att tänka på allt och varenda klausul. Advokat Karl Ole Möller ger råd. Foto: TT

 

Tidigare inslag:

1. Möjligheter och risker med hospitality 

2. Chans till intäkter

 

I den tredje artikeln om möjligheter och risker inom hospitality fortsätter Möller med att ange några andra centrala punkter som bör finnas med i ett avtal.

Karl Ole Möller är advokat och har gjort en fortsättning på en tidigare artikelserie om Sports Marketing (dvs. marknadsföringsmetoderna och juridiken som är kopplad till kommersialisering av sportevenemang). 

Den här gången pekar han på kostnadsfrågor.

1. Ersättningen för hospitalityrättigheterna

Den officiella leverantörens viktigaste skyldighet är naturligtvis att betala avtalad ersättning för rättigheterna att sälja hospitality vid evenemanget. Som i sedvanliga licensavtal kan ersättningen bestämmas på olika vis, t.ex. genom betalning av en förutbestämd fast avgift för rättigheterna att sälja hospitalitypaket eller som en procentuell andel på de intäkter eller den vinst som den officiella leverantören erhåller vid sin försäljning av hospitalitypaketen, eller en kombination av dessa. 

Vanligtvis försöker arrangören i första hand avtala om en fast avgift för rättigheterna, som betalas ”upfront” så att man inte är beroende av utfallet av försäljningen av hospitalitypaketen. I många fall kan arrangören nämligen för egen del ha köpt rättigheterna att genomföra evenemanget från t.ex. ett idrottsförbund, och arrangören är då i första hand intresserad av att säkra sin egen betalning till den ursprungliga rättighetsägaren genom att så snabbt och enkelt som möjligt erhålla ersättning från de kommersiella partners som arrangören i sin tur utser, däribland den officiella leverantören av hospitality.

Om arrangören avtalar att ersättningen ska utgå som en procentuell andel från intäkterna eller vinsterna från försäljningen, så bör avtalet kompletteras med särskilda bestämmelser om rapportering och bokföring av försäljningsintäkter (t.ex. att den officiella leverantörens intäkter från försäljningen av hospitalitypaketen ska särredovisas i bokföringen, att denna bokföring ska hållas tillgänglig för undersökning från arrangörens sida och att leverantören även ska kunna tillhandahålla rapporter om priser och antal försålda hospitalitypaket m.m.). 

I tillägg till avgiften för att erhålla rättigheterna att sälja hospitalitypaketen betalar även den officiella leverantören för de biljetter som köps från arrangören för att ingå i hospitalitypaketen. 

Många gånger kräver även arrangören att den officiella leverantören ska kunna ställa säkerhet för kommande betalningar av avtalad ersättning för rättighetsupplåtelsen (eller för biljetterna), t.ex. i form av en bankgaranti eller stödbrev från moderbolag, etc. 

En mer svårbemästrad fråga för arrangören är risken för att den officiella leverantören kommer på obestånd innan evenemanget genomförs och därmed inte kan leverera avtalad hospitality (inklusive biljetter) till köparna på evenemangsdagen. Denna situation uppstod bl.a. i samband med ishockeyevenemanget NHL Premiere Stockholm 2009, där den officiella leverantören av hospitality hade uppburit betalningar för hospitalitypaketen i förskott från sina kunder, men ännu inte betalat arrangörerna (IMG och Live Nation) för inköpet av biljetterna till evenemanget. Detta orsakade stora problem för arrangörerna, som var tvungna att snabbt finna andra kanaler för att avsätta tusentals biljetter till evenemanget, som den officiella leverantören garanterat att köpa enligt parternas avtal. Till detta kom även den goodwillskada och renomméförlust som uppstod till följd av att många slutkunder förlorade inbetalda pengar för sina hospitalitypaket. För arrangörens del kan det därför finnas anledning att i avtalet försöka införa restriktioner för hur den officiella leverantören får hantera förskottsinbetalda intäkter för hospitalitypaketen.

2. Garantier 

Ofta har parterna begränsade möjligheter att hinna genomföra någon mer heltäckande s.k. due diligence av den andra partens verksamhet innan hospitalityavtalet ingås. Därför brukar parterna få förlita sig på garantier i avtalet. 

Den officiella leverantören bör tillse att arrangören kan garantera leverans av biljetter i avtalad kvantitet och kvalitet, att den exklusiva rätten att få leverera hospitality på evenemanget inte står i strid med några andra avtal som arrangören ingått med tredje man och att alla förfrågningar avseende köp av hospitalitypaket ska vidarebefordras till den officiella leverantören. Vidare bör arrangören garantera att man äger eller annars har rätten att disponera över de immateriella rättigheter som upplåts till användning av den officiella leverantören och att dessa rättigheter inte utgör intrång i tredje mans immateriella rättigheter. Om möjligt bör den officiella leverantören även begära att arrangören har en skyldighet att ingripa mot intrång i de immateriella rättigheterna från tredje mans sida, särskilt om det rör sig om inofficiella leverantörer av hospitality (se ovan angående problemen i samband med LG Hockey Games 2011). Vidare bör arrangören lämna garantier för att evenemanget kommer att äga rum på avtalad tidpunkt och plats och genomföras i avtalat format. Beträffande sistnämnda garanti är det dock inte ovanligt att arrangören försöker införa en rättighet i avtalet om att kunna ställa in evenemanget senast ett visst antal dagar före den planerade evenemangsdagen, utan annan skyldighet än att återbetala ersättningar som mottagits från den officiella leverantörens sida. 

Arrangören brukar för egen del begära garantier från den officiella leverantören att hospitalitypaketen håller en viss avtalad (hög) standard. Om köpare av hospitalitypaketen är missnöjda med den service och de produkter som den officiella leverantören tillhandahållit finns det nämligen en stor risk att detta även drabbar evenemangets rykte, då kunderna ofta associerar den officiella leverantören med evenemanget som sådant. Oftast införs en skyldighet för den officiella leverantören att rapportera sådana klagomål till arrangören. Vidare brukar föreskrivas att den officiella leverantören har en skyldighet att underrätta arrangören om leverantören uppmärksammar intrång i arrangörens immateriella rättigheter från tredje mans sida. 

3. Övriga bestämmelser i hospitalityavtalet

Utöver de nyckelbestämmelser som angivits ovan bör hospitalityavtalet även innehålla bestämmelser om förtida uppsägning (hävning), t.ex. vid väsentliga avtalsbrott eller om någon av parterna kommer på obestånd. Vidare kan sekretessbestämmelser behöva övervägas, då parterna ofta vill hålla de finansiella villkoren konfidentiella. Sist men inte minst bör parterna även överväga lämpliga bestämmelser för tvistelösning, där parterna bör eftersträva att hitta möjligheter att först försöka lösa eventuella tvistefrågor genom medling eller med hjälp av särskild expertis för att i möjligaste mån undvika kostsamma och långdragna processer i skiljenämnd eller domstol.

Thomas Ejderhov

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.