Nu ska vi hårdbevaka Sports Marketing

Sportindustrin växer i rasande takt och utgör mer än 3 procent av världshandeln och 3,7 procent av BNP för de 27 medlemsstaterna inom EU. Sportindustrin har blivit ”big business”. Och det ska vi hårdbevaka här på Idrottens Affärer.
Sport tillhör underhållningsbranschen och allt stora evenemang måste regleras i avtal och försäkringar. Från det stora till det stora arrangemanget. Foto: Scanpix


I dess spår har även följt en snabb utveckling av den juridik och de marknadsföringsmetoder som är kopplade till kommersialiseringen av sporten, särskilt sportevenemang och exploateringen av idrottsstjärnors olika rättigheter.

Den här branschen, som har influerats i första hand från USA, kallas populärt för Sports Marketing.

Utan de enorma intäktsströmmar som kommer från avtal inom Sports Marketing, så skulle många stora sportevenemang aldrig kunna arrangeras och genomföras, och många idrottsföreningar och enskilda idrottsmän skulle heller inte ha råd att träna och delta i dessa evenemang.

Överenskommelser måste regleras

Sponsring är i och för sig ett välbekant begrepp inom den svenska idrottsrörelsen sedan lång tid tillbaka.

Men den snabba utvecklingen av nya media och andra kommunikationskanaler, den florerande byggnationen av nya arenor runt om i landet, lanseringen av enskilda idrottsstjärnors egna varumärken, etc., har lett till ett ökat behov av att reglera olika överenskommelser i genomtänkta avtalsstrukturer och hållbara ekonomiska modeller.

Numera står stora belopp på spel och sportindustrins aktörer ställer allt större krav på att de verkligen tillförsäkras de rättigheter som de i många fall betalar miljontals kronor för.

Inga handslag längre

Den kommersiella hanteringen har utvecklats betydligt, vare sig det handlar om sponsring av ett sportevenemang, genomförande av TV-sändningar, hantering av den nybyggda arenan med alla dess ingående komponenter eller enskilda idrottsstjärnors användning av sin egen image och personlighet.

Där man förr löste affärerna med ett handslag på idrottsföreningens kansli kan idag kräva omfattande förhandlingar med stöd av affärsmän och jurister.

Kraven på att förhandla, dokumentera och verkställa träffade avtal har ökat.

Stjärnor som handelsvaror

Vidare har varumärken och andra immateriella rättigheter inom sportvärlden fått en allt ökande betydelse. Sportevenemang, klubblag och enskilda idrottsstjärnor betraktas numera som ”handelsvaror” som kan kommersialiseras, köpas, säljas eller bytas bort för svindlande summor.

Utvecklingen i andra länder inom EU har kommit lång i dessa delar, t ex Storbritannien, där en fotbollsklubb som Manchester United FC idag är noterad på London Stock Exchange och redan år 2000 erhöll en marknadskapitalisering på svindlande 1 miljard pund (ca 10 miljarder kronor).

Ett annat exempel är English FA Premier League, som sålde sändningsrättigheterna för 2010-2013 års säsonger för rekordsumman 1,8 miljarder pund (ca 18 miljarder kronor).

Ställer krav

Avtalens betydelse inom Sports Marketing har alltså ökat signifikant under de senaste åren, mycket beroende på de allt större summor som spenderas inom sportindustrin.

Sportevenemangen ökar i en rasande fart. Klassiska svenska motionslopp som genomförts i decennier blir nu fulltecknade på loppet av några timmar.

Tiotusentals deltagare ställer allt större krav på arrangörerna av evenemangen, som i sin tur blir beroende av att knyta till sig lämpliga sponsorer.

Riskfyllt med arrangemang

Den ökande konkurrensen inom eventindustrin (med flera stora arenabyggen som måste kunna bära sina kostnader) har lett till krav på bättre organisation och högre upplevelsegrad än tidigare.

Dessutom har arrangerandet av sportevenemang blivit en riskfylld verksamhet idag, vilket framgått inte minst av den senaste tidens händelser, där såväl NYC Marathon och Boston Marathon drabbades av oförutsedda katastrofer, om än av olika slag.

Allt det här ska vi återkomma till.

Karl Ole Möller

"Karl Ole Möller arbetar vid advokatfirman NORDIA och har lång erfarenhet som juridisk rådgivare åt välkända aktörer inom sport- och underhållningsbranschen. Bland hans uppdragsgivare återfinns såväl ledande globala företag inom sports management som professionella idrottsmän på högsta elitnivå, bl a inom ishockey och fotboll. Han har medverkat som rådgivare vid några av Sveriges största investeringsavtal inom sport och arenarelaterade frågor liksom vid internationella sportevenemang inom bl a tennis, golf och friidrott.

Fakta

”I några kommande artiklar ska jag ge synpunkter och praktiska råd för olika typer av avtal inom Sports Marketing, som riktar sig till alla som berörs av dessa frågor, vare sig som sponsor, rättighetsinnehavare, arrangör av evenemang eller andra som är involverade i organiseringen, marknadsföringen eller kommersialiseringen av sportevenemang och enskilda idrottsutövare.

Frans Fransson (inte verifierad)

lör, 2013-04-20 09:48

1. Mycket bra initiativ!

Det är positiva och glädjande nyheter att ni nu kommer hårdbevaka det växande området sports marketing. Behovet av kompetens inom juridiska frågor har vuxit sig starkare de senaste åren. Därför vill jag understryka hur viktigt det är att få flera kanaler som arbetar med kunskapsspridning av ämnesområdet.

Dan Persson

lör, 2013-04-20 10:24

2. Välkomna

Kul, juridiken inom idrotten ökar i betydelse, inte bara för att mängden pengar är stor, även nya lagar och skatteregler ändrar spelplanen med juridiken som verktyg.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.