Längd-damerna lockade flest tittare

Discoverys TV-sändningar från PyeongChang lyckades inte nå upp till MTG:s tittarsiffror från OS i Sotji 2014 (se tabeller). Men Discovery jublar ändå. Kanal 5 blev den största TV-kanalen under perioden.

Foto: Anders Wiklund / TT

Det är mätinstitutet MMS som på uppdrag av Resumé gjort sammanställningen av OS-tittandet 2018 jämfört med 2014. Jämförelsen haltar lite. Tidsskillnaden mellan Sverige och PyeonChang är större än den mellan ryska Sotji och Sverige.

Mätningen tar heller inte hänsyn till onlinetittandet eller hur många nya kunder som lockats till Dplay kontra Viaplay. Det är enbart det linjära TV-tittandet som räknats.

Även om Kanal 5 blev den största enskilda kanalen under perioden som sändes så var dominansen inte lika stor som för TV3, som var MTG:s huvudsakliga OS-kanal 2014.

Damerna lockade flest

Två av de tre mest sedda sändningarna under OS skedde samma dag, den 17 februari under damstafetten på längdskidor. 1,8 miljoner personer tittade.

Den tredje toppnoteringen skedde den 10 februari under damernas skiathlon. 1,4 miljoner personer tittade.

Kanal 5 kan glädje sig över att fler såg vinter-OS jämfört med sommar-OS i Rio 2016.

121 personer skickades till Sydkorea från TV-huset. Medarbetarna har producerat över 4 000 OS-timmar.

Nicklas Norrby, försäljningsdirektör på Discovery Networks Sweden, säger:

– Vi kommenterar aldrig enskilda försäljningssiffror men vi kan konstatera att utfallet överträffat våra högt satta mål och förväntningar.

Göran Söderlund

___

Källa: Resumé

Statistik

Största kanaler under OS-perioden 2018 (andel)

Kanal5

24,7%

SVT1

22,3%

TV4

16%

Största kanaler under OS-perioden 2014 (andel)

TV3

28%

SVT1

18,2%

TV4

12,2%

Mätningen gäller 9-25 februari 2018, jämfört med 7-23 februari 2014

 

Tittartidsandelar OS 2018

Kanal

3-99 år

15-44 år

15-49 år

Kanal 5

24,7%

26,5%

26,9%

Kanal 9

3,6%

4,2%

4,1%

Eurosport 1

0,5%

0,4%

0,5%

Eurosport 2

0,3%

0,2%

0,3%

Snittrating Discovery: 

15-49 år: 

1,453

 

 

15-44 år:

1,283

 

 

Tittartidsandelar OS 2014

Kanal

3-99 år

15-44 år

15-49 år

TV3

28%

29,1%

29,4%

TV6

3,1%

7%

6%

TV10 

4,3%

4%

4,2%

Snittrating MTG:

15-49 år: 

2,249

 

 

15-44 år:

2,073

 

 

15-44 år är Discoverys huvudsakliga målgrupp. 15-49 år är MTG:s

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.