Namn

Nu går Perseus mot bättre tider

När Perseus Karlström tog brons på 20 kilometer gång på VM i Doha innebar medaljen nya, bättre tider för honom. Nu är han hemma och har ett reklamkontrakt på väg, SOK-stöd är aktuellt, Och Gång-och Vandringsförbundet kan bli invalt i Svenska friidrottsförbundet. Torshällasonen ser redan fram mot OS i Tokyo. 

Tankarna på OS i Tokyo finns redan i Perseus huvud. 20 kilometer gång avgörs 30 juli 2020 klockan 6 lokal tid, klockan 23.00 svensk tid. I telefon hemma i pojkrummet i mamma Siv Karlströms villa i Torshälla, säger han tvärsäkert:

- Jag går för guld, definitivt.

Varför bor du hemma hos mamma?

- Jag är bara i Sverige max fyra månader om året. Jag har försökt träna på hala vägar med dobbar men det går inte. Bor jag hos mamma när jag är i Sverige sparar jag pengar. Utomlands är ett måste för att kunna träna i bra klimat.

Det här är Kenny Bräcks nya liv

Han vann världens största motorsporttävling. Han överlevde en av historiens värsta krascher. I SVT:s miniserie BRÄCK blir det ett exklusivt möte med racerstjärnan Kenny Bräck från Glava i Värmland.

SVT Sports motorportreporter Johan Ejeborg och fotografen Per Zetterman har träffat Bräck som tveklöst är en av landets främsta motorsportstjärnor genom tiderna.

Förutom reportaget i SVT publiceras fyra miniavsnitt: på SVT Play den 12 oktober 

Del 1: Segern i Indy 500 (20 år sen i år)

Del 2: Kraschen

Del 3: Vägen tillbaka och comebacken

Del 4: Entrepenörskapet, musiken mm

1999 vann Kenny klassikern Indy 500. Under flera år var han en av de största stjärnorna i amerikansk racing.

Bräck skadades svårt i en fruktansvärd krasch i indycarloppet på Texas Motor Speedway 2003. Många trodde att svensken aldrig skulle komma tillbaka till racingen. Men två år senare gjorde han sensationell comeback i Indy 500.

Startar elitlag och ungdomsgård

Mångmiljonären och entreprenören Torsten Jansson blir storsponsor till en pingissatsning mot yppersta eliten.  Hemma  i Kosta. är hans förhoppning att det nys pingislaget med bröderna Möregårdh ska nå elitserien. 

Torsten Jansson bakom pingissatsning.

Mångmiljonären och entreprenören Torsten Jansson blir storsponsor till sponsrar en pingissatsning mot yppersta eliten.  Hemma  i Kosta. Är hans förhoppning om att det nys pingislaget med bröderna Möregårdh ska nå elitserien. 

Inledningsvis går Torsten Jansson in med ett sexsiffrigt belopp och då finansierar han den sattsningen  samt stöder en slags fritidsgård i Kosta. Torsten Jansson finansierar satsningen.

Nu går Kindberg till motattack

Rättegången mot Daniel Kindberg, ”Sollefteåbon” och ”Peabmannen” tog slut den 1 oktober vid Ångermanlands tingsrätt i Härnösand. Kindberg tänker inte sitta och rulla tummarna fram till domen den 5 november. Nu förbereder han förtalsprocesser mot flera personer.

Han vill inte berätta vilka personer det handlar om skriver Östersunds-Posten. 

- Jag vill inte föregå den processen för det vore ytterst oseriöst. Jag ska först fatta slutgiltigt beslut om vi ska göra det. 

ÖP: Hur den processen vidare när den blir klar?

- Den är utredd och klar. Och bedömningen av hur det ska gå är ganska solklar. Jag brukar ju vinna det jag ger mig in på, svarar han.

- ÖP: När tror du att du skickar in något?

Glenns succé som kläddesigner

Glenn Strömberg, fotbollsikonen som bor i klädernas trendiga Italien, och Gekås Ullared, det var väl ändå ett omöjligt partnerskap. Inte alls, Våren 2019 lanserades vauhuset sitt första designsamarbete i förtagets historia. Tillsammans med just Glenn Strömberg.

Modekollektionen  har blivit en jättesuccé.

– Att Gekås nappade på att samarbeta med just Glenn Strömberg är ingen slump. Han har ett bra sinne för mode och är en folklig sportprofil som går hem hos våra kunder. Tillsammans har vi tagit fram plagg som jag tror kommer bli ett uppskattat inslag på varuhusets herravdelning, säger Gekås vd Boris Lennerhov.

35 år i Italien

Glenn Strömberg är fotbollsspelaren som efter karriären blev sportkommentator. Han är sedan 35 år tillbaka bosatt i italienska Bergamo. Det italienska modet har inspirerat Glenn och utvecklat hans intresse för mode och design. 

Sponsorernas och arrangörernas favorit

För tredje kvällen i rad stod en svensk i förgrunden inne i VM-stadion i Doha. 

Först Angelica Bengtsson i söndags. Sedan Daniel Ståhl på måndagen och så Armand Duplantis på tisdagen.

De blev en infernaliskt spännande VM-final i stavhopp. Till slut lyckades Mondo säkra ett VM-silver – och han var nöjd.

Han bevisade hur han lyckats ta steget från junior till senior och pallar för trycket när konkurrensen är den allra yppersta. Nu tar karriären fart, med allt vad det innebär, inte minst att 19-åringenkan tjäna pengar på sin talang och enastående kompetens.

VM-finalen blev precis så dramatisk som många hade förutspått.  Tre man gjorde upp, Armand, amerikanen Sam Kendricks och polacken Piotr Lisek.

Armand klarade både 5,70 och 5,80 i första försöken, men Lisek och  Kendricks (USA) hängde med

Tre man, tre medaljer, vem skulle erövra vad?

Kindbergs advokat: Vi har gjort hattrick

Efter 13:e och sista dagen i ekobrottsmålet vid Ångermanlands tingsrätt i Härnösand sa Daniel Kindbergs advokat Olle Kullinger, en gång allsvensk i Halmstads BK: ”Vi har gjort hattrick”. Med andra ord var han nöjd med sin slutplädering.

Kullinger sa vidare att det inte räckte med att åklagaren gör 3-0 utan det måste snarare handla om 10-0. Och om försvaret reducerar en eller två gånger, ja, då går det inte att fälla de åtalade – förutom Kindberg, även ”Peabmannen” och ”Sollefteåbon”, som alla förnekar brott.

- Det är mycket mer allvarligt om någon döms felaktigt än frias felaktigt, sa Kullinger när han mötte media efter sin plädering.

Finns fler än tre saker

På frågan vilka grejer som var hattrick sa Kullinger:

"Tack alla polare där hemma i Gruvan"

”Världsmästare Daniel Ståhl!” Han riktigt smakade på det, njöt av varje sekund som guldmedaljör. 

VM-silvret 2017 belönade honom med  en kvarts miljon i prispengar plus bonus från sponsorer. Nu blev det dubbelt upp i belöning.

 Äntligen blev Daniel Ståhl världsmästare. För två år sen förlorade han guldet med två centimeter. Nu hade han 65 centimeter tillgodo på tvåan efter ett riktigt guldkast.

”En fantastisk kväll. Magiskt! sa en bubblande glad Daniel.

"Tackar alla polare"

Sedan tog han mikrofonen SVT:s från Marie Lehman och sa:

”Kindberg hade ett brottsupplägg”

Vid måndagens slutplädering från åklagarna Niklas Jeppsson och Peter Jonsson (biträdande) yrkade de på fyra års fängelse för Daniel Kindberg, likaså för ”Solleftebon” och tre års fängelse för ”Peabmannen”. Dessutom yrkade åklagarna på sju års näringsförbud för Kindberg och ”Sollefteåmannen”.

Åklagarsidan hävdar att det finns ett brottsupplägg där Daniel Kindberg varit spindeln i nätet. Peab och det kommunala bostadsbolaget Östersundshem ska ha plundrats på 15 miljoner kronor via osanna fakturor från en av Östersunds FK:s viktigaste sponsorer, ”Sollefteåmannens” flyttfirma. Utbetalningarna har attesterats av ”Peabmannen” och Kindberg själva men arbetena har inte utförts. Pengarna har sedan gått till ÖFK genom sponsring under tiden Kindberg var klubbens ordförande.

Nu vet alla vem Angelica Bengtsson är

 

En bruten stav, ett våldsamt fall i stavgropen och mattan, ett förvirrat letande efter rätt stav som av misstag låg i fransyskan Ninon Guillon-Romarins fodral, ett fjärde och sista hopp på svenska rekordhöjden 4,80 – över! Publiken på Khalifa Stadium explodera i ett glädjevrål. Angelica Bengtsson, ditt livs bästa hopp, vilken prestation! I dag är du världsberömd.

26-åriingen slutade sexa i världens bästa stavfinal någonsin. För två år sen på VM hade 4,80 räckt till silvermedalj. Vilket drama det var, hur många kommer att minnas att Anzhelika Sidorova vann på 4,95? Nej, det var Angelica som stal showen.

Vilja av järn, nerver av stål, dra till med vad som helst, det var en sagolik prestation hon utförde. Pensionären Sune Sylvén, Svenska Dagbladets tidigare sportchef och sekreterare i Bragdjuryn, konstaterade kort på Facebook efter Angelicas 4,80-hopp med ”något för Bragdjuryn att beakta”.

Allt började i flyttbranschen...

Rättegången i Härnösand mot de ekobrottsmisstänkta Daniel Kindberg, ”Sollefteåbon” och ”Peabmannen” pågår. Men varför blev det en rättegång? Anledningen var att Skatteverket började granska flyttbranschen i stort, skriver  Fotbollskanalen.

Vi tar oss friheten att citera Fotbollskanalen. Det var uppgifter från Skattemyndigheten som ledde fram till att Ekobrottsmyndigheten började granska ärendet som berör de tre nämnda personerna.

En person från Skatteverket vittnade på onsdagen i Härnösand. Hon sade:

- Vi benomförde en kartläggning av flyttbranschen och började då titta på ”Sollefteåbons” företag. Vi tog in kontoutdrag från bank och såg väldigt stora utbetalningar till Östersunds Fotbollsklubb. 

Allt började i flyttbranschen..

Rättegången i Härnösand mot de ekobrottsmisstänkta Daniel Kindberg, ”Sollefteåbon” och ”Peabmannen” pågår. Men varför blev det en rättegång? Anledningen var att Skatteverket började granska flyttbranschen i stort, skriver  Fotbollskanalen.

Vi tar oss friheten att citera Fotbollskanalen. Det var uppgifter från Skattemyndigheten som ledde fram till att Ekobrottsmyndigheten började granska ärendet som berör de tre nämnda personerna.

En person från Skatteverket vittnade på onsdagen i Härnösand. Hon sade:

- Vi benomförde en kartläggning av flyttbranschen och började då titta på ”Sollefteåbons” företag. Vi tog in kontoutdrag från bank och såg väldigt stora utbetalningar till Östersunds Fotbollsklubb. 

Axel Hultman, en idrottens entreprenör

En av de märkligaste människor som uppenbarat sig i idrottsvärlden i Sverige. Idag helt okänd men han var på många sätt en mycket intressant och unik person. Den 26 september så är det också exakt på dagen 150 år sedan denne märklige gosse såg dagens ljus.

Han blev den förste någonsin i svensk idrott som kunde kallas sig svensk mästare. Idrotten han segrade i var simning.

Han skrev landets mest välkända hejarramsa och han var dessutom en firad teater - och filmskådespelare.

Hans namn var Axel Hultman, i perspektivet en idrottsentreprenör som i dag hade välkomnats.

Den 26 september 1869 såg han dagens ljus. Han föddes på Prästgårdsgatan 3, Maria Församling i Stockholm. Fastigheten där han såg dagens ljus kallades den ”Ehlerska huset”. Efter Hultman dagar i huset – blev det uppköpt av konstnären Christian Eriksson och släkten Eriksson har funnits i det sk. ”Konstnärshuset på Maria Prästgårsdgata” i tre generationer sedan dess.  Fastigheten har sin egen historia med ett gårdshus från 1600-talet och med bakgård som rymmer en sällan skådad idyll. 

En kommande landslagsgeneration

75 idrottare får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2019–2020. VM-klättraren Hannes Puman från Eskilstuna, kulstötaren och svenska rekordhållaren Fanny Roos från Ljungby och ishockeyspelaren Olivia Karlsson från Forshaga är tre av dessa. Nu släpps hela listan med samtliga 75 elitidrottsstipendiater.

Stipendiaterna är från 42 olika specialidrottsförbund.

48 av stipendiaterna är kvinnor (64 procent) och 27 är män (36 procent)

75 håller landslagsnivå

Alla 75 stipendiater håller landslagsnivå i sin idrott, ett flertal har medverkat på EM, VM, Paralympics eller OS (junior/senior) och ett antal har tagit medalj på internationella mästerskap.

Av de 391 sökande var 179 män (46 procent) och 212 kvinnor (54 procent) från 51 olika specialidrottsförbund.

Victors kontrakt är värt en halv miljard

Victor Nilsson Lindelöf har skrivit ett nytt 5-årskontrakt med Manchester United. Enligt engelska tidningen The Sun är hans kontrakt värt 1,8 miljoner kronor i veckan. Daily Express skriver att kontraktet är värt över en halv miljard kronor. Kontraktet sträcker sig över säsongen 2023-2024 med option på ytterligare ett år.

Svensken kom till Man United från Benfica sommaren 2017. Då skrev han på ett 4-årskontrakt. Trots att två år återstår på kontraktet var Man U angelägna om att förlänga det. Det har ryktats om andra klubbar, bland annat Juventus.

- United har känts som hemma sedan dag ett. Jag har vuxit väldigt mycket, både som spelare och som person under de här två åren och jag tackar alla som stöttar mig, sägner VNL till klubbens hemsida. Han säger vidare:

-Kul, har gjort nåt bra för min stad”

Caroline Seger har hyllats med Helsingborgs stads hederstecken som delades ut av kommunfullmäktiges ordförande Mats Sander vid kommunfullmäktiges september-sammanträde

 

Caroline Seger är född och uppvuxen i Gantofta och har alltid framhållit sin bakgrund.

Caroline gjorde debut som landslagsspelare redan som 16-åring. 2009 blev hon årets mittfältare, årets damallsvenska spelare och belönades med Diamantbollen. Hon har spelat fotboll i USA och Frankrike samt har många meriter från EM, VM och OS. Caroline Seger är född och uppvuxen i Gantofta och under allla

Percy ännu engagerad i Redhawks

Percy Nilsson skapade ett byggbolag och lyckades över all förväntan. Sedan byggde han en ishockeyklubb Malmö (Redhawks)och därpå en jättearena(Hyllie).

Idag har han en mer bakomvarande roll. 

Men han säger också:

- Det är bra att ha Percy Nilsson bakom sig om man säger så, hävdar han och avser den elitlicens som Redhawks har problem att greppa.

- Det kommer ett stort problem där med elitlicensen och vi får se hur vi löser det, säger han i intervjun i Kvälls-Posten.

Klubben nådde inte upp till kravet på eget kapital för att få elitlicens och det är något ansträngda villkor som gäller den här säsongen eftersom klubben har dispens på grund av en sviktande ekonomi.

"Älskar att träna ungdomar här hemma"

Erica Johansson, 45, är tillbaka där allt började.

På Landevi IP i Landvetter utanför Göteborg tränar friidrottsstjärnan ungdomar i Mölndals AIK.

– Det känns fantastiskt att kunna få bjuda tillbaka. Vi vill ge alla som vill den här chansen, säger Erica Johansson.

Landvetter ligger knappt två mil utanför Göteborg. Den nya friidrottsanläggningen stod klar för några år sedan. Det röda gruset, kolstybben, byttes ut mot fyra allvädersbanor.

– Jag är tacksam över Härryda kommun som lyssnade på oss tränare. Nu har vi en fullstor arena med en bana på 400 meter mot den gamla som mätte 377 meter, säger Erica Johansson. När vi springer 100 meter har vi tillgång till sex banor.

"Man ska ha nära"

Men inte nog med det.

I dag finns det en höjdhoppskurva, två längdgropar och en kulring.

Paus i rättegången i Östersund

Rättegången mot Daniel Kindberg, ”Sollefteåmannen” och ”Peabmannen” tog efter fyra dagar paus efter förhöret med ”Sollefteåmannen” på onsdagen. Tanken var att förhöret skulle klaras av under onsdagen. Så blev det inte. Förhöret fortsätter på måndagen. 

Samtidigt får Östersunds ordförande Bo Ottosson en riktig smocka i dagens ÖP av tidningens politiska redaktör Marcus Åsling.

Som om det inte vore nog avslöjas att ÖFK måste få in 15 miljoner kronor i närtid för att klara innevarande säsongen.

- Vi jobbar dag och natt för att lösa situationen. På många fronter och med alla som kan tänka sig att ställa upp för ÖFK, säger styrelseledamoten Maria Wilén.

 Ännu mer elände. Fifadomen mot Saman Ghoddos på 43 miljoner kronor hänger som ett spöke över klubben.

"Kindberg en tillgång i fotbolls-Sverige!"

På måndagen var det försvarets tur i ”Kindberg-rättegången” i Härnösand. Daniel Kindbergs advokat Olle Kullinger hävdade att det åklagarna Niklas Jeppsson och Peter Jonsson kallar ”luftfakturor” är riktiga fakturor.

- Arbetena har utförts. Företagen har fått de tjänster som de fakturerats för, säger Olle Kullinger och fortsätter:

-  Det är tråkigt att åklagaren väckt åtal, utredningen borde ha gått till botten med den här delen. Det är Daniel Kindbergs uppfattning att när tingsrätten prövar det så faller hela åtalet.

Gemensamt för de tre advokaternas sakframställan var under förmiddagen att de tryckte på att alla arbetena är utförda och fakturorna korrekta. Därför har inga medel gått till ÖFK på ett oriktigt sätt med Kindberg som drivande av de tre.

Rättegången beräknas pågå i en månad

Dagen före rättegången börjar mot förre ÖFK-ordföranden Daniel Kindberg avgår klubbens vd Martin Johansson, meddelar klubben på hemsidan.

Martin Johansson övertog jobbet som vd i januari. Han avgår på egen begäran.

Johansson har varit verksam i klubben både som spelare och ekonomiansvarig. Han kommer att fortsätta i ÖFK som controller. ÖFK meddelar på hemsidan att man inte kommer att tillsätta någon ny vd i dagsläget. ÖP-sporten har sökt Martin Johansson och ordföranden Bo Ottosson utan resultat.

- Vi kommer inte att kommentera det ytterligare eller lämna några kommentarer inom de närmsta dagarna, säger Niclas Lidström, pressansvarig för ÖFK.

Omfattande utredning är avslutad

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som samtliga med olika innehåll gällde RF:s ordförande, Björn Erikssons agerande. Nu frias han efter en utredning av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg.

Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsfrågor, fastslår advokaterna som menar att det finns inte någon grund för påståendet att Björn Eriksson har utnyttjat sina uppdrag på ett sätt som otillbörligt gynnat privata säkerhetsföretag eller honom själv.

Mellberg överraskade igen

På tisdagen gjorde Helsingborg årets klipp på fotbollens tränarmarknad. Klubben hade nått en uppgörelse med Olof Mellberg som presenterades som ny tränare och plötsligt återvände optimismen till Öresund.

Mellberg lotsade Brommapojkarna till allsvenskan 2017, men valde sedan mycket överraskande att hoppa av och inte ha något jobb alls.

Hans duglighet som försvarsspelare kände många till. Han hade bevisat det vid åtskilliga tillfällen, både i landslaget och i flera klubbar.

Men nu blev han också eftertraktad som tränare och uppvaktad av ett flertal klubbar.

Men han sa konsekvent nej fram till i somras då han åter överraskade och sa ja till Fremad Amager i  den danska andraligan.

Tony ska stå för ett mirakel

Tony Gustavsson har en hjältegloria kring sitt huvud efter OS-guld och VM-guld som assisterande förbundskapten för USA:s damlag. Nu sätter han hjälteglorian på spel när han blir ny tränare för allsvenska jumbon GIF Sundsvall. Det är modigt gjort – eller övermodigt gjort av 46-åringen?

Tony presenterades som ny tränare på måndagseftermiddagen.

- Jag skulle inte ta det här om jag inte trodde på att vi skulle kunna greja det. Jag har Sundsvall att tacka för allt som spelare och tränare, det har alltid varit ett mål att komma tillbaka, sa han på presskonferensen som direktsändes av Sundsvalls Tidning.

Han spelade för IFK Sundsvall, Brage och var spelande tränare för Ytterhogdal. Han blev känd för sina voltinkast.

Svenskar i toppositioner

Niklas Carlsson får ett toppjobb. Han byter också sport, från utförsåkning till skidskytte och har utsetts till Internationella skidskytteförbundets, IBU:s, generalsekreterare.

Niklas Carlsson var VD för alpina VM i Åre i vintras och har uppenbarligen fått många vänner internationellt. Just från i dag, den 1 september är han Internationella skidskytteförbundets, IBU:s, generalsekreterare.

Av viss betydelse torde det ha varit att Olle Dahlin är ordförande i IBU sedan förra hösten.

– Vi tog hjälp av en internationell rekryteringsfirma som presenterade några kandidater utifrån den kravprofil vi hade. Ett krav var att personen skulle ha erfarenhet från internationellt arbete, vilket Niklas har från FIS, internationella skidförbundet, säger Dahlin.

Neymar gav upp till slut

Brassestjärnan Neymars flytt från PSG till Barcelona eller Real Madrid har varit en följetång hela sommaren. Enligt den välunderrättade franska tidningen L´ Équpe Neymar meddelat sina närmaste och klubbarna att han stannar i Frankrike.

Barcelona gjorde ett sista försök när klubben frågade PSG om man kunde låna 27-åringen under säsongen för att sedan köpa loss honom för 1,9 miljarder kronor. Det blev nobben. Neymar blev världens dyraste spelare när han 2017 lämnade Barcelona för Paris Saint-Germain för 2,4 miljarder kronor.

Innebandyförbundet söker ersättare

Att vara generalsekreterare i ett specialidrottsförbund tar på krafterna. Häromdagen meddelade skidskyttarnas Ingemar Arwidsson att han vill lämna sin post. Nu gör Svenska Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk det samma.

Göranhar informerat den nya ordföranden Märit Bergendahl att han har för avsikt att gå i pension när han när han fyller 65 år nästa sommar. 

- Jag tog det här beslutet sedan en tid tillbaka. Det känns rätt och bra för mig, och jag tror att det även blir rätt och bra för Svensk Innebandy. Det har varit viktigt för mig att informera styrelsen om det i god tid, säger Göran Harnesk.

Nu inreder hon bostaden vid stranden

 

Brasiliens nya förbundskapten Pia Sundhage kunde inte ha fått en bättre start i sin debutmatch. Seger med 5-0 mot ärkerivalen Argentina på den klassiska arenan Pacaembu i Sao Paulo. Intresset från media var rekordstort. 252 personer var ackrediterade.

- Jag är helt tagen. Denna match kommer jag att minnas hela mitt liv, sa Sundhage till DN efter matchen.

13 180 åskådare fanns på plats.

- Vilket liv de höll! Det kändes som dubbelt så många, sa Sundhage.

Efter matchen samlades publiken vid stängslet och skrek: ”Pia, Pia, Pia!”

Hon har tränat laget tre gånger, lärt sig räkna till tio på portugisiska och hälsa på sitt nya språk. Om allt går som hon tänkt sig flyttar Sundhage in i en lyxig lägenhet vid stranden, sydväst om Rio de Janeiros stadskärna. Och en bil har hon skaffat sig. Hon överlevde den första turen i den vildsinta trafiken i Rio de Janeiros.

"Älskar att jobba med curling"

Peter ”Peja” Lindholm ledde Sverige till ett OS- och fyra VM-guld. Nu är efterträdaren utsedd – en kvinna. Det är sensationellt för Maria Prytz, 42, ursprungligen från Sveg, blir ny förbundskapten – och är den första kvinnan på posten.

– Helt fantastiskt, säger hon själv.

I våras valde ”Peja” Lindholm att avsluta sin karriär som förbundskapten, efter nio framgångsrika år som bland annat ledde till ett svenskt OS-guld, två OS-silver och fyra VM-guld.

– Det känns helt fantastiskt. Det är ju det här jag älskar, och att jobba med curling på heltid, det känns helt fantastiskt, säger curlingens nya förbundskapten.

Ersättaren är redan utsedd

Efter att ha lett Svenskt Skidskytte till nya framgångar väljer nu generalsekreteraren (GS) Ingemar Arwidson att sluta. Och i förbundet anser man att timingen är perfekt med ett landslag som blommat ut som ett av världens absolut främsta  och med stadig medvind. Ersättaren är redan rekryterad.

Mycket bättre kan det inte bli. Och avtackningen var också mycket lyckad. En rörd Ingemar kommenterade sitt avsked: 

- Jag är enormt stolt över den fantastiska utveckling som hela Skidskyttesverige genomfört under min tid vid rodret. 

Mycket slit av många

- -Att få se ännu en generation med fantastiska svenska atleter ta för sig bland världseliten är verkligen helt underbart och jag vet ju så väl vilket slit som ligger bakom från åkare, ledare och servicepersonal.