Namn
Frispråkig Sarah vållar åsikter
- Att vara idrottare är mitt yrke, inte en hobby. Om andra tjänar pengar på det jag gör, varför ska jag då inte få en del av det?
Sarah Sjöström dolde inte sina åsikter i en intervju i Dagens Nyheter. Och hon fortsatte:
– Jag inser att det är kontroversiellt att säga att jag kan komma att prioritera en liga med mycket prispengar före OS.
Hon var mycket bestämd i sina åsikter:
-Förändras inget skulle jag inte bli förvånad om de bästa simmarna inom en snar framtid också kommer att saknas. I Tokyo gör jag mitt fjärde OS, och jag ser väldigt mycket fram emot det. Men fortsätter ISL (International Swimming League) att växa kan det bli det jag prioriterar.
Reaktionerna har inte uteblivit. På sociala medier har åsikterna framkommit.
Miljoner i eget bolag
Sara sa i intervjun också:
Han har tjänat 8,6 miljarder kronor
Han har tjänat smått sagolika 915 miljoner dollar under de senaste tio åren, enligt en sammanräkning av Forbes och den amerikanske boxaren Mayweather jr är därmed den idrottsutövare som har lyckat berika sig mest av alla det senaste decenniet.
915 ,miljoner dollar – det är lika med 8,6 miljarder kronor. Det är egentligen ofattbart mycket. Mayweathers utdelning som boxare överträffar allt i övrigt inom hans och all annan sport.
Två guldmatcher
Vad som gör det ännu mer fantastiskt är att merparten kommer från endast två matcher.
Dels när han 2015 mötte Manny Pacquiao 2015 och dels vid fighten mot Conor McGregor 2017.
Björn är orolig för elitidrotten
Han kom som ett yrväder en majafton 2015 med Moses stentavlor om halsen. Nästa år tackar han för sig och lämnar posten som RF-ordförande med ett leende på läpparna över att han fått rörelsen att gå i takt och i rätt riktning, men också med en oro över att elitidrotten är på väg utför. Snart ska Björn Eriksson, 74, bli pensionär på riktigt. Eller?
Idrottens Affärer stämmer träff med Björn Eriksson i Idrottens Hus där RF, Riksidrottsförbundet, och 40 av de 71 specialförbunden huserar.
Nästa Riksidrottsmöte äger rum i Uppsala, i maj 2021. Då utses RF-ordföranden för de följande två åren. Eriksson har avböjt omval.
Fylld av åsikter
Vi vill veta varför och samtidigt passa på att ta den tidigare chefen för bland annat Tullverket, Rikspolisstyrelsen och Interpol, samt landshövdingen i Östergötland, på pulsen.
Plötsligt är han bara borta
Lars-Henry ”Putte” Köhler har varit en uppskattad och poulär administrativ chef för Tre Kronor sedan 2012/2013.Men plötsligt har han sagt upp sig två månader före VM.
Ingen vet egentligen varför Putte inte är med i ledningen längre. Han själv uttalar sig inte och inte heller förbundets generalsekreterare Tommy Boustedt.
– Jag vill inte ha några synpunkter på det, säger Boustedt till Expressen..
Dret enda han gör är att bekräfta att Köhler har lämnat sitt uppdrag och att arbetet att hitta en ersättare har startat.
Marcus sagolika genombrott
Med bara en månad kvar till den allsvenska premiären säljer Djurgården sin mittback och landslagsman, Marcus Danielson. Klubben kan inte låta bli. Uppgifter gör gällande att DIf får 50 miljoner för 30-åringen. Därmed är det en av de bästa affärrer som klubben har gjort
- Hans fantastiska insatser i DIF har bevisligen inte gått obemärkt förbi i omvärlden där hans prestationer på planen bidragit till både SM-guld, Cup-guld och landslagsdebut, säger sportchefen Bosse Andersson.
DIF-kaptenen skrev på ett nytt kontrakt med Djurgården i somras men i och med att kinesiska klubben Dalian FC presenterade ett synnerligen starkt bud blev en snabb affär möjlig.
Nu ska han dela ut nära 1 miljon
Henrik Lundqvist - reserv. I dag är det vanligare att se 37-åringen i omklädningsrummet- inte som det målvaktslejon han har varit så många år i New York Rangers. Men nu har Henrik börjat bli van vid den nya rollen. Som reserven.
Henrik - som i tolv säsonger har varit ohotad förstemålvakt.
Tiden som den givne och alltid självklare som målvaktsetta i Rangers är över. 37-åringen är inte längre kungen av New York. Nu byter livet utseende och karaktär vare sig han vill eller ej.
Henrik kan se ett slut på ett behagligt liv i den mytomspunna staden, men är ändå förhållandevis lugn och är avspänd i alla intervjuer i både svensk och amerikansk media.
Så vann han - sänkte putt från tio meter
Norska skidåkare vinner det mesta med eller utan gevär. Det fick vi bevis på när VM i skidskytte och Ski Tour avslutades på söndagen. Men golf då? Jodå. 22-årige Viktor Hovland blev på söndagen historisk när han blev första norrman att vinna på PGA-touren.
Hovland vann Porto Rico Open och tjänade 5 040 000 norska kronor. De största stjärnorna spelade stortävlingen WGC-Mexico Championship men, startfältet i Rio Grande hade en hygglig samling spelare.
Hovland såg ut att gå mot en säker seger men darrade på slutet. Inför det 72:a och sista hålet låg han lika med amerikanen Josh Teater. Men Hovland satte en 10-metersputt stenhårt i hål och vann med ett slag.
Inte bara en bronsmedalj
Till slut tog Hanna Öberg ”den där jävla medaljen” som hon sa i tv efter bronset i distansloppet när skidskytte-VM avslutades på söndagen. I intjänade prispengar var det ljusår för henne jämfört med VM i Östersund förra vintern.
Hon åker hem från Italien med 380 000 kronor i prispengar från det internationella förbundet. En endaste medalj blev trots att hon hade chansen att skjuta om guld i sista stående i tre lopp men guldet blev till sand varje gång. Hanna Öberg och även stafettlaget hamnade utanför prispallen varje gång.
- Det verkar som jag samlar på fjärdeplatser, sa hon uppgivet efter missarna.
Men i går blev det äntligen en medalj men liksom tidigare fick hon chansen att skjuta om guldet i sista stående – missade.
Northug vågade satsa pengar!
Diskussionerna går fortfarande höga bland deltagarna efter söndagens sprintlopp i Ski Tours tredje etapp i Åre. Så gott som alla svor över den nästan 700 meter långa uppförslöpan. Men Petter Northug var glad. Han hade satsat 10 000 norska kronor på seger för Therese Johaug till oddset åtta gånger. Hon vann överlägset och tog sin 85:e seger i världscupen.
Med ett belåtet flin kunde Petter håva in 84 000 omräknat till svenska kronor.
När Johaug fick reda på Northugs satsning utbrast hon:
- Att han vågade!
Northug hade råd att förlora pengarna. För ett par år sedan ansågs han god för 17 miljoner kronor.
Hård kritik från åkarna
Johaug betraktade sig inte alls som någon favorit men banan – som svenska åkarna förgäves protesterade mot redan i höstas – var som gjord för en distansåkare som Johaug.
”Mondo” ska göra som Bubka
Armand ”Mondo” Duplantis är idrottsvärldens nya kelgris efter världsrekordhoppen 6,17 i Torun, Polen, förra lördagen och 6,18 i Glasgow på lördagen. Alla är övertygade om att han kommer att använda samma taktik som Sergej Bubka, född i Ukraina, 56 år, som höjde ribban med en centimeter varje gång. Till slut blev det 35 världsrekord, 18 inne, 17 ute. Anledningen var förstås att komma åt bonusarna för nya världsrekord.
När ”Mondo”, 20, hoppade 6,17 i polska Torun fick han en halv miljon kronor i bonus av det internationella friidrottsförbundet och lika mycket av arrangören. 6,18 på lördagen betydde en ny halv miljon ytterligare plus 30 000 dollar av arrangören. I veckan som kommer hoppar han i Frankrike, 6,19 då?
Plus pengar i form av bonusar från sponsorerna Puma, Red Bull och Omega. Startpengarna inte att förglömma. Alla arrangörer vill ha honom.
Hur resonerar hon efter 31 miljoner i inkomster?
Målfållan efter loppen i världscupen för damer. Journalisterna flockas kring de nya kelgrisarna Ebba Andersson, Frida Karlsson, Maja Dahqvist, Jonna Sundling och Stina Nilsson förstås. Charlotte Kalla? Hon har gått.
Efter hennes femtioelfte placering utanför de tio bästa är hon inte intressant längre. Det är ledsamt att inse. Är hennes sagolika karriär över nu?
Det lilla vi ser av henne är svarta ögon, ett ansikte fyllt av besvikelse innan hon försvinner ur bild. Hon vill åka fort. Men kan inte. Vi vill också se henne vara med och slåss om topplaceringarna. Hon är bara 32 år och äldre damer än Kalla har vunnit stora segrar i äldre åldrar.
Duplantis belönades med 1 miljon!
Armand Duplantis slog ut händerna i en segergest redan på väg ner i mattan.
Han är fantastisk, denne 20-årige stavhoppare!
I polska Torun gled han över 6,17 i sitt andra försök på lördagskvällen och plötsligt är han den som har hoppat högst i världen.
Det var som på beställning. Bara fyra dagar efter världsrekordförsöket i Düsseldorf, handlade allt vid den här galan om Duplantis. Publiken var entusiastisk inför kulmen. Arrangörerna hade laddat och sålt TV-rätttigheter i sådant antal att de på det viset kunde skapa en bonus som skulle motivera Duplantis ytterligare.
Som om det behövdes... Han var toppladdad och även om han inte pratade om världsrekord var det uppenbart vad han siktade på.
Som Gunde, en vinnarskalle!
Inte många visste förra vintern vem Linn Svahn var. Efter sin tredje raka seger i världscupen i sprint i Falun på lördagen är hon landets nya snöstjärna. På sex lopp i vinter har Linn kört hem 491 000 kronor. Stina Nilsson och Maja Dahlqvist får se upp.
- Nu vill jag köpa ett hus Lugnet. Jag trivs så bra här, sa hon.
.Slutstriden på Lugnet blev dramatisk. Linn tåspespetsvann före kompisen Jonna Sundling och ryskan Natalja Nepraja. Trion var inom en tidsrymd av en tiondels sekund. Snacka om raffel!
- Jag ville bara vinna, sa en överlycklig Linn i målfällan. Nej, hon har inget med Gunde Svan att göra. Han stavar Svan, Linn Svahn. Även om utländska journalister åtminstone vill att det ska vara och dotter om inte så i alla åtminstone släkt. Jo, åtminstone i ett avseende är de lika – vinnarskallar.
Reinfeldt går in i Djurgårdens styrelse
Hans förra radarkamrat, Anders Borg, föredrar orientering, men förre statsministern, Fredrik Reinfeldt, gillar fotboll. Därför har han sagt ja till frågan om att bli ny styrelseledamot i Djurgården..
"Valberedningen ser att Fredrik kan bidra med föreningskompetens, styrelsevana och att verka för en tillspetsning i vårt driv" skriver klubben på hemsidan.
Djurgårdens IF tillkännagav det överraskande valet på måndagen: den 11 mars utses den nya styrelsen – inklusive Reinfeldt.
"Fredrik Reinfeldt har i dag lagt politiken bakom sig och arbetar som rådgivare, författare och föreläsare med ett antal nationella och internationella uppdrag i sin portfölj. Valberedningen ser att Fredrik kan bidra med föreningskompetens, styrelsevana och att verka för en tillspetsning i vårt driv att göra Djurgården till en förening som ständigt konkurrerar i den europeiska fotbollen." skriver klubben på sin hemsida.
Han själv säger i Expressen:
Nu säger Reklamombudsmannen ifrån
Glenn Hysén har i flera år varit spelbolaget Unibets ansikte. Många har reagerat och haft synpunkter på att han har velat vara bärare av spelreklam när det finns så många människor som har problem och inte kan stoppa sig själva från att satsa.
Glenn har oförtrutet fortsatt att jobba för Unibet.
Men nu fälls bolagets reklam med Glenn av Reklamombudsmannen.
En privatperson har anmält reklamfilmen, som har förekommit i olika kanaler. I reklamen säger Glenn Hysén:
"Vi på Unibet har ju alltid gett mycket tillbaka till våra kunder. Nu ger vi ännu mer genom att höja återbetalningen på de här casinospelen till 98 procent!”.
Därefter visas texten "Högst återbetalning på utvalda spel.".
Hockeypappa, tränare, innovatör, agent, krönikör
Hockeyagenten och tidigare krönikören vid Idrotten Affärer, Gunnar ”Svesse” Svensson, 64 dog i fredags kväll.
Kampen mot cancern som inleddes sommaren 2013 blev honom övermäktig.
Magnus Pääjärvi Svensson, med åtta NHL-säsonger, nu i KHL (Lokomotiv Jaroslavi) och VM-vinst 2018 med Sverige och Björn Svensson, med över 400 matcher i SHL, Malmö Redhawks och Timrå IK har förlorat sin pappa.
När yngste sonen Magnus Pääjärvi före jul gjorde ett straffmål i KHL av Foppaklass (finns på YouTube) var den fd hockeytränarens omdöme, ”världsklass”.
Det var det djärvaste uttalande pappa Gunnar Svensson någonsin yttrade om sina duktiga hockeysöner.
Kamikaze-roll för "Perra"
Hyllad som ”Årets coach” 2019 – på fredagen sparkad med omedelbar verkan. Hockeylivet svänger snabbt för IK Oskarshamns Håkan Åhlund. Ny på tränarbänken blir Per Erik ”Perra” Johnsson, 60 år, tidigare guldtränare i Färjestad och senast uppmärksammad när Leksand tog steget upp i SHL våren 2017.
Nu är ”Perra” tillbaka i hetluften – redan på lördag då IKO möter Rögle i Catena Arena i Ängelholm. Hans uppgift är svår, IKO har fem poäng upp till Linköping på säker mark i tabellen. Det mycket sannolika är att IKO tvingas till kvalspel för att rädda SHL-kontraktet.
”Perra” är god vän med IKO:s nye sportchef, Thomas Fröberg, det har säkert spelat in i den karusell av beskyllningar och anklagelser som IKO hamnat i. Utan att känna till alla detaljer tycker jag att sparken av Åhlund är anmärkningsvärd, ja, rent av panikartad.
Mästerskap i fyra städer
Landslagsspelaren Elin Rubensson presenterades idag som ambassadör för UEFA F17-EM 2020 i Sverige. Mästerskapet avgörs 9-22 maj i värdstäderna Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm.
– Jag hoppas kunna inspirera både spelare och publik till ett glädjefyllt och minnesvärt fotbollsmästerskap, säger Elin som 2012 själv vann EM på ungdomsnivå.
Det är idag exakt 100 dagar kvar till F17-EM sparkas igång i Sverige. Förberedelserna fortsätter och nu kan mästerskapets ambassadör presenteras: Elin Rubensson, med 69 landskamper för svenska damlandslaget.
Nu hoppas hon på några kronor
Måndagskvällens galadrottning, Tove Alexandersson, 27 år, var snabbt tillbaka i vardagen. Efter några timmars sömn kunde förvånade Södermalm-bor se 2019 års Jerring-pristagare genomföra ett träningspass på Söders höjder tillsammans med guldlaget i stafett från VM i höstas, Karolin Ohlsson och Lina Strand.
Efter lunch och möte med media ännu ett träningspass i stadsliknande miljö, Tove har redan fokus på sommarens sprint-VM i Danmark 6-11 juli., premiärupplaga för ett renodlat sprint-VM.
Tove har totalt 21 VM-medaljer i orientering, varav tio guld. Den första medaljen, brons, erövrad som 19-åring då hon ingick i 2011 års stafett lag i VM i franska Savoie
1 000 matcher Joels omöjliga rekord
1000 matcher. Det är magnifikt. 12 000 åskådare i Scandinavium visste inte riktigt hur de skulle uttrycka sin beundran för Joel Lundqvist, 37, som jubilerade på lördagen.
Vid hyllningarna blev det både tyst och ett öronbedövande jubel.
Som när Frölunda-ikonen Niclas Andersson tog till orda: ”Du är en fantastisk förebild. Jag är sjukt imponerad över att jag fortfarande kan se dig spela.
Och en annan ikon, Tomi Kallio, fann också orden:
”Du är alltid hundra procent och du sätter alltid laget före jaget. Du är fortfarande ung, och har många matcher kvar att spela”
Henrik hälsade från New York
Föremålet själv, stod där med familjen och han hade svårt att hålla tillbaka gråten.
Tvillingbrodern Henrik Lundqvist, var förstås med på ett hörn. – från New York på en videohälsning på jumbotronen.
Skidskytte-damerna skjuter guld
De svenska skidskyttedamerna skjuter mitt i prick och åker fortare än någon tidigare generation. Det ger guld i plånböckerna. Tre svenskor finns med på 10-i-topplistan över intjänade pengar hittills i världscupen. Hanna Öberg har erövrat drygt 4 miljoner sedan maj i fjol.
Hanna Öberg ligger på femte plats med 694 000 i prispengar. Linn Persson är tia med 415 000 kronor in på kontot.
Men värst i vinter är förstås en norska, Tiril Eckhoff, som tjänat 1 544 000 kronor. Åh, dessa norskor. Vad ska vi göra åt dem? Therese Johaug flyger i ett eget jetplan och lämnar bara en röksignal efter sig. Vi får hoppas att Frida Karlsson snart är på skidorna och kan matcha henne.
En kulturhistoria i ishockey
Ett tänkbart samtal:
- Min grabb, vad han gör? Ja han spelar ishockey.
- Hur gammal han är? Han blir 24 senare i år och bor i Calgary numera.
- Hur det går? Jo, rätt skapligt, han fick nyligen lönepåslag och kommer att tjäna 255 miljoner de närmaste sex åren.
Inget sanningsenligt samtal, men fullt tänkbart när det gäller Peter Andersson och sonen Rasmus. Det är fakta. Hur generna fördes vidare, hur sonen blev hockeyback och NHL-spelare precis som pappa.
Ljudet från många kalla hockeyhallar
Peter, alltid frälst i ishockey, Han började hemma i Örebro, flyttade till Malmö i början på 80-talet när karriären tog fart. Vid matcher och träningar följde ofta Rasmus med. Han är uppvuxen i hockeymiljö och ljudet av smällar i sargen. Uppenbarligen nyttigt för honom för snart nog framkom att han hade goda anlag.
Carl Philip kör hela serien 2020
Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter ett inspirerande inhopp som gästförare 2019 kör Prinsen en hel säsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020
Efter en uppmuntrande start 2019 genomför Prinsen en hel tävlingssäsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.
– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Prinsen har blivit en erfaren racerförare med stor passion för motorsport, som dessutom känner han vår racingserie väl.
Prins Carl Philip tävlade senast en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och gjorde under 2019 ett mycket uppskattat inhopp som gästförare i Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
Sarah lyckligare än någonsin
Sarah Sjöström har det körigt just nu. Är det inte tävling eller träning då hyllas hon från alla håll och kanter. Hon har ju gått och blivit vegeterian oh dessutom framhålls hon som ISL:s mest värdefulla simmare
Sarah Sjöström blev historisk när hon i den första upplagan av International Swimming league (ISL) utsågs till MVP, tävlingens mest värdefulla simmare.
– Jag är väldigt, väldigt glad, säger hon.
Via två andraplatser, på 100 meter fritt och 50 meter fjäril, fick hon mycket uppmärksamhet i Las Vegas. Sedan vann hon 50 meter skins
Lockad, men nej från Mathias
Mathias Fredriksson fick erbjudandet att bli ny landslagschef i skidförbundet – men han tackade nej.
– Jag lockades av utmaningen, det måste jag erkänna. Men det passar inte min livssituation, säger Mathias Fredriksson till SVT
Förhoppningen var att få lugn och ro efter tefter en turbulent period där två landslagschefer har blivit sparkade på fem månader.
I mars avslöjades att Rikard Grip, hade sagt upp sig. Nu framkommer det att han i själva verket blev uppsagd.
Inte nog med det. Ersättaren Jonas Peterson, som lämnade jobbet som vd för Craft, fick samma bud fyra månader senare. Han fick också lämna anställningen.
I dag då uppehåller utbildningsansvarige Lars Selin, och utbildningschefen Karin Ersson tjänsten som landsagschef. Såblänge delar de på arbetsuppgifterna. som tillförordnade landslagschefer.
Mathias Fredrikson var bra sugen på att tacka ja till erbjudandet.
Marcus har fått ny huvudsponsor
Racerföraren Marcus Ericsson har en ny huvudsponsor. Ett nytt upplägg har har lanserats för honom i Indycar.
Marcus själv bekräftar överenskommelsen på Twitter.Han och stallet Chip Ganassi racing har fått sin främsta sponsor i Huski Chocolate. Ericssons tävlingsbil i Indycar kommer att exponera Huski Chocolate som ägs av det svenska bolaget Choki AB.
Ett bolag med en liten omsättning och små tillgångar, men Huski har den gångna säsongen varit en av McLaren F1´s sponsorer (exponering på bil mm) och har av hemsidan att döma även ett kommande upplägg med Alfa Romeo F1-racing.
"Waldner borde de ha använt mer"
Staffan Lindeborg, förre TV-kommentatorn som, upplevde svensk pingis glansdagar går nu ut med hård kritik mot svenska bordtennisförbundet.
- De har misslyckats med Waldner och det står jag för. Jag är inte den första och inte den sista som sagt det och det är tråkigt. J-O Waldner representerar kunskap och kompetens.
– De har misslyckats med att ta till vara på Jan-Ove Waldners kompetens och det är jättetråkigt, säger Lindeborg i senaste avsnittet av ”Pingispodden”.
– J-O är en outnyttjad resurs och det är förbundets ansvar. De har inte alla rätt och den kommersiella delen har de misslyckats med i årtionden, säger han
Nu framgångar
Ändå är svensk bordtennis i medvind just nu.Inte minst efter lag-VM förra våren i Halmstad, där det svenska laget nådde semifinal mot Kina och en slutlig bronsplats. Sedan följde Mattias Falck upp med ett sensationellt VM-silver i singel.
Aldrig har Peder tjänat så mycket
Stjärnryttaren Peder Fredricson kom upp i en inkomst om 22,8 miljoner under 2019. Det är en fördubbling i prispengar jämfört med 2018. Men han själv får inte behålla alla pengar. Hästens ägare ska ha en betydande del.
Intäkterna oc Penningligan från i fjiol presentes av DN. Etta där är tysken Daniel Deusser med 28,1 miljoner medan tvåan, EM-guldmedaljören Martin Fuchs från Schweiz, stannade på cirka 23 miljoner.
Många tävlingar - större pengar
Intresset för hästhoppning växer i Europa, vilket gagnar intäkterna vid tävlingar. TV-bolag och sponsorer visar ett betydligt större intresse.
Kommunen bakom ny anmälan mot Kindberg
Östersunds FK:s tidigare ordförande, Daniel Kindberg, ska utredas för misstänkt mutbrott av Riksenheten mot korruption.
Misstankarna har sin grund från den perioid då han var var vd för det kommunala bostadsbolaget Östersundshem.
Och anmälan är gjord av kommunen via egna bolaget, Rådhus AB, skriver Östersunds-Posten.
Inget gehör från åklagaren
Kommunen hade, dessutom, anmält Kindberg för trolöshet mot huvudman i samband med en markaffär i Östersund. Men här fick man inget gehör från åklagaren Martin Bresman, skriver ÖP.
Värvartider hos TV-bolagen
Anders Svensson, 43, hade gärna fortsatt jobba som som expert för Discovery, men han petas och ersättare blir Alexander Axén.
Det är värvningstider hos TV-bolagen. Kommande sändningsrättigheter styr.
– Efter Malmös match i Europa League fick jag veta att de ville testa lite andra profiler. Jag känner mig inte så trygg i den här branschen, men det har varit skitkul att jobba i tv. Det är ett kanongäng med många trevliga kolleger, säger Anders.
Anders funderar
– Men nu blev det inte så. Jag har en del jobbförfrågningar och stänger inte dörren till något, men jag har trivts bra med att kunna styra min egen tid och kunna åka i väg med familjen på lov och så. Därför har tränarjobb och liknande inte känts så lockande.

