Att sälja något man inte äger

Hockeyallsvenskan, Tele2 Arena, Tierp och många andra har gjort samma misstag. Anders Ericsson synar riskerna med rättigheter till exponering och bilder.
Många förbund och klubbar är lockade av erbjuda bilder digitalt till sina supporters. Men det är lätt att glömma att någon äger rättigheterna och det gäller att få till ett avtal. Foto: TT

 

Att arbeta med paketering och försäljning kräver ett antal olika färdigheter. När det handlar om att vara kreativ kan det emellertid ibland bli lite för mycket av det goda. 

Såg ju möjligheter

Viljan att utveckla eller för den delen desperationen på grund av hotet om konkurs kan ställa till det. Detta kan leda till att det som såg ut att bli en intäkt, istället blev en kostnad och dessutom i en direkt jämförelse en större sådan.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet låter enkelt, men det finns klassiska fallgropar. Nyckelordet i sammanhanget är rättigheter.

Hockeyallsvenskan såg en möjlighet till paketering kopplad till kvalet till SHL. Försäljningen ledde till en produkt som ska eller skulle benämnas Meca Hockey Race.

Problemet som uppstår här är att sammanhanget, det vill säga kvalet, liksom namnet på detsamma ägs av någon annan. I detta fall heter ägaren Svenska Ishockeyförbundet. Fortsättning lär följa.

Bilder som inte alls kunde visas

Ett annat exempel på samma typ av problematik dök upp förra året, när en arenaägare i form av SGA ville skapa mervärden till den betalande publiken på plats i Tele2 Arena. Med hjälp av en applikation skulle besökaren i samband med t ex en allsvensk match kunna se olika typer av rörliga bilder såsom direktsändningar och repriser. 

Det de inblandade parterna – SGA, Tele 2 och Cisco – inte reflekterade över var att bara för att man har tekniken på plats för att kunna visa rörliga bilder, innebär inte att man kan göra det. Det handlar om att man i så fall först måste köpa loss rättigheten till de rörliga bilderna.

Dessa ägs i regel av någon annan, och här utgör exemplet allsvenska matcher inget undantag.

Då flöder idéerna

Ett tredje exempel på missriktad kreativitet är den situation som uppstår när en samarbetspartner ska jobba med sitt avtal gentemot en idrottsorganisation som t ex ett idrottsförbund. I avtalet finns möjligheten till aktivering i samband med ett antal publika evenemang. 

Samarbetspartnern väljer då att köpa in tjänster från ett evenemangsföretag, som genast låter kreativiteten flöda. En klassisk problemsituation uppstår gärna i de fall evenemangsföretaget inte har koll på rättighetsläget och lägger x antal timmar på att skapa en aktivering som, skulle det visa sig, landar rakt in i en annan samarbetspartners rättighetsområde. 

Man inser snabbt att detta problem kan växa i flera olika riktningar och skapa en rad tråkiga diskussioner. Dyr tid går förlorad. Om rättighetsläget är klart för samtliga inblandade ska denna situation aldrig behöva uppstå.

Tierp hade hittat en lösning

Ett exempel på hur desperationen att undvika konkurs gör att man är kreativ i överkant landade en gång på mitt bord. Den gången handlade det om Tierp, som skapade en intäktsmöjlighet via försäljningen av klubbens hemmamatcher i Hockeyallsvenskan till den egna kommunen. 

Matcherna skulle visas i kommunens bredbandsnät. Haken man inte ville se i den desperata jakten på pengar var att dessa bildrättigheter redan var paketerade och sålda på central nivå för hela ligan. 

Tierps kreativitet ledde till att klubben, som redan riskerade konkurs, nu stod inför hotet om sanktioner i flera steg. Dels riskerade man den intäkt som kom från ligans försäljning. Dessutom kunde upplägget medföra skadeståndsanspråk från ligans dåvarande exklusiva TV-partner.

Det samlade beloppet skulle vida överstiga den intäkt man kunde räkna in från kommunen.

Använd det ni äger

En av de vanligaste frågeställningarna jag möter från olika idrottsorganisationer, som t ex föreningar och förbund, handlar om vad organisationen i fråga kan paketera och sälja.

Det enkla svaret på generell basis lyder: med början i ert eget varumärke/klubbmärke, er verksamhet inklusive era publika arrangemang – alla rättigheter ni äger. 

Om ni är det minsta osäkra på rättighetsläget, anta inte att det bara är att köra på. Försäkra er om att ni sitter på de rättigheter som krävs för den paketering ni ämnar göra. 

Gör inte mer än det man kan

Detta ställer för övrigt tydliga krav på idrottsorganisationens operativa ledning rörande förmågan att förhandla förmånliga avtal för verksamheten, som t ex hyresavtal med ägaren av idrottsanläggningen/arenan. 

Den typiska svenska idrottsorganisationen är underbemannad när det handlar om försäljningsarbete. Detta understryker tydligt vikten av att lägga den begränsade tid man har på rätt saker.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet är grunden för att lyckas.

Anders Ericsson

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Ironman i Kalmar blivit det yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.