När frestelsen blir för stark

”Att satsa” är ett begrepp inom idrotten. Frestelsen är så stark och när den där chansen dyker upp, ja, då ligger det i lockelsens natur att glömma förnuftet. Som i Hockeyallsvenskan.
Det här är vad alla lag i Hockeyallsvenskan hoppas på - långe köer till biljettkassorna som en följd av många segrar. Men det måste ju också finnas förlorare... Foto: TT

 

Satsningar av olika slag är ett återkommande tema inom elitidrotten och givetvis även ett kärt samtalsämne. Dessa satsningar kan vara allt ifrån väl underbyggda samt genomförda, vidlyftiga eller fullständigt verklighetsfrånvända, för att nämna några varianter. 

Nu, nu, nu!

I samband med seriepremiärer för diverse arenaidrotter är det närmast regel i förhandssnacket att de deltagande lagen delas in i olika kategorier baserade på just nivån av satsning.

Hockeyallsvenskan och seriesystemet är upplagt för just satsningar. Nytt för i år, och endast denna säsong, är att ett lag från Hockeyallsvenskan är garanterat avancemang till SHL. 

Vinnaren respektive tvåan i grundserien ställs mot varandra i en direkt final över fem matcher. Vinnaren går till SHL. Visst låter det frestande för styrelsen, den operativa ledningen med klubbdirektören i spetsen och övriga intressenter? 

Lockelsen

Nu eller aldrig! Den här chansen kommer inte igen! Nu ger vi järnet! 

Huruvida detta är en god idé eller inte beror helt och hållet på vad satsningen innebär för klubben. Detta under hela tiden satsningen pågår, om den bär hela vägen in i framtiden eller om den inte bär.

Det är lätt att ryckas med i stunden, att där och då tycka att det är en god idé. Vem vill inte att den egna klubben ska satsa och i detta fall avancera till SHL? 

Frågan blir hur stor viljan är att tänka i termer av olika konsekvenser. Den första frågan ansvariga i klubben måste ställa sig är hur en satsning som möjligen leder till ett avancemang stämmer med den övergripande planen för verksamheten. 

Många frågor kräver svar

På generell basis, en verksamhet med en tydlig idé om den egna identiteten inklusive en väldefinierad vision strävar framåt på ett sätt som i idealfallet beskrivs med tre nyckelord:

• Professionellt

• Långsiktigt

• Ansvarsfullt

Många blir de frågor som kräver svar i samband med en satsning. Konkreta svar som bygger på verklighetsförankring, i motsats till glädjekalkyler och rent önsketänkande. 

Alla blir berörda

Hur påverkas verksamheten i helhet om en oproportionerligt stor del av resurserna koncentreras till representationslaget? Får det negativa konsekvenser? På kort sikt – på lång sikt? Har klubben en professionell organisation som klarar av att genomföra satsningen? 

Det handlar inte bara om organisationen kring själva laget utan berör samtliga delar. Hur måste organisationen utvecklas om satsningen bär frukt och det blir t ex avancemang? Får befintlig arena följa med i avancemanget, det vill säga klarar dagens arena kraven i en högre serie? Om inte, vilken plan finns i så fall? 

Vidare, hur ser förutsättningarna som omger verksamheten ut? Finns det underlag i staden/regionen för att driva en klubb i en högre liga i termer av t ex publik och samarbetspartners? Många blir de frågor som kräver svar. Listan kan göras längre eller annorlunda, beroende på sammanhanget och satsningens karaktär samt vad den är tänkt att leda till.

Finns det en konsekventanalys?

Om den operativa ledningen med stöd av styrelsen kan uppvisa en plan som tål dagsljus, inklusive en seriös konsekvensanalys, som tydligt visar att det finns en väg framåt för klubben oavsett utfall, kan en satsning sättas på banan. 

Om det däremot handlar om att hela verksamheten äventyras om önskat resultat uteblir, eller att satsningen riskerar att leda till en seger som beskrivs i termer av pyrrhus, ska ansvariga med styrelseordföranden i spetsen dra i handbromsen.

Med Hockeyallsvenskan i åtanke, hur ser planen respektive konsekvensanalysen ut i de klubbar som nu spänner bågen?

Finns förutsättningarna för att sätta en satsning på banan med hänvisning till resonemanget ovan, eller är det så, handen på hjärtat, att det inte är aktuellt att lyss till den sträng som brast?

Anders Ericsson

Staffan Brundin (inte verifierad)

ons, 2014-09-10 11:03

1. Angående "När frestelsen blir för stark"

Det är sant att lockelsen att satsa den här säsongen är stor hos en rad klubbar. MEN man kanske bör ställa sig frågan varför den är det. Det ändrade serieupplägget för elitserien och allsvenskan bjuder ju verkligen in till detta den här säsongen. Det är ju en chans som inte kommer tillbaka nu när klubbarna i elitserien fått bort kvalserien. Efter den här säsongen försvåras möjligheterna att ta klivet upp i elitserien radikalt. Därför satsar flera klubbar hårt den här säsongen...

 

 

 

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. i två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Nu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.