När frestelsen blir för stark

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
”Att satsa” är ett begrepp inom idrotten. Frestelsen är så stark och när den där chansen dyker upp, ja, då ligger det i lockelsens natur att glömma förnuftet. Som i Hockeyallsvenskan.
Det här är vad alla lag i Hockeyallsvenskan hoppas på - långe köer till biljettkassorna som en följd av många segrar. Men det måste ju också finnas förlorare... Foto: TT

 

Satsningar av olika slag är ett återkommande tema inom elitidrotten och givetvis även ett kärt samtalsämne. Dessa satsningar kan vara allt ifrån väl underbyggda samt genomförda, vidlyftiga eller fullständigt verklighetsfrånvända, för att nämna några varianter. 

Nu, nu, nu!

I samband med seriepremiärer för diverse arenaidrotter är det närmast regel i förhandssnacket att de deltagande lagen delas in i olika kategorier baserade på just nivån av satsning.

Hockeyallsvenskan och seriesystemet är upplagt för just satsningar. Nytt för i år, och endast denna säsong, är att ett lag från Hockeyallsvenskan är garanterat avancemang till SHL. 

Vinnaren respektive tvåan i grundserien ställs mot varandra i en direkt final över fem matcher. Vinnaren går till SHL. Visst låter det frestande för styrelsen, den operativa ledningen med klubbdirektören i spetsen och övriga intressenter? 

Lockelsen

Nu eller aldrig! Den här chansen kommer inte igen! Nu ger vi järnet! 

Huruvida detta är en god idé eller inte beror helt och hållet på vad satsningen innebär för klubben. Detta under hela tiden satsningen pågår, om den bär hela vägen in i framtiden eller om den inte bär.

Det är lätt att ryckas med i stunden, att där och då tycka att det är en god idé. Vem vill inte att den egna klubben ska satsa och i detta fall avancera till SHL? 

Frågan blir hur stor viljan är att tänka i termer av olika konsekvenser. Den första frågan ansvariga i klubben måste ställa sig är hur en satsning som möjligen leder till ett avancemang stämmer med den övergripande planen för verksamheten. 

Många frågor kräver svar

På generell basis, en verksamhet med en tydlig idé om den egna identiteten inklusive en väldefinierad vision strävar framåt på ett sätt som i idealfallet beskrivs med tre nyckelord:

• Professionellt

• Långsiktigt

• Ansvarsfullt

Många blir de frågor som kräver svar i samband med en satsning. Konkreta svar som bygger på verklighetsförankring, i motsats till glädjekalkyler och rent önsketänkande. 

Alla blir berörda

Hur påverkas verksamheten i helhet om en oproportionerligt stor del av resurserna koncentreras till representationslaget? Får det negativa konsekvenser? På kort sikt – på lång sikt? Har klubben en professionell organisation som klarar av att genomföra satsningen? 

Det handlar inte bara om organisationen kring själva laget utan berör samtliga delar. Hur måste organisationen utvecklas om satsningen bär frukt och det blir t ex avancemang? Får befintlig arena följa med i avancemanget, det vill säga klarar dagens arena kraven i en högre serie? Om inte, vilken plan finns i så fall? 

Vidare, hur ser förutsättningarna som omger verksamheten ut? Finns det underlag i staden/regionen för att driva en klubb i en högre liga i termer av t ex publik och samarbetspartners? Många blir de frågor som kräver svar. Listan kan göras längre eller annorlunda, beroende på sammanhanget och satsningens karaktär samt vad den är tänkt att leda till.

Finns det en konsekventanalys?

Om den operativa ledningen med stöd av styrelsen kan uppvisa en plan som tål dagsljus, inklusive en seriös konsekvensanalys, som tydligt visar att det finns en väg framåt för klubben oavsett utfall, kan en satsning sättas på banan. 

Om det däremot handlar om att hela verksamheten äventyras om önskat resultat uteblir, eller att satsningen riskerar att leda till en seger som beskrivs i termer av pyrrhus, ska ansvariga med styrelseordföranden i spetsen dra i handbromsen.

Med Hockeyallsvenskan i åtanke, hur ser planen respektive konsekvensanalysen ut i de klubbar som nu spänner bågen?

Finns förutsättningarna för att sätta en satsning på banan med hänvisning till resonemanget ovan, eller är det så, handen på hjärtat, att det inte är aktuellt att lyss till den sträng som brast?

Anders Ericsson

Staffan Brundin (inte verifierad)

ons, 2014-09-10 11:03

1. Angående "När frestelsen blir för stark"

Det är sant att lockelsen att satsa den här säsongen är stor hos en rad klubbar. MEN man kanske bör ställa sig frågan varför den är det. Det ändrade serieupplägget för elitserien och allsvenskan bjuder ju verkligen in till detta den här säsongen. Det är ju en chans som inte kommer tillbaka nu när klubbarna i elitserien fått bort kvalserien. Efter den här säsongen försvåras möjligheterna att ta klivet upp i elitserien radikalt. Därför satsar flera klubbar hårt den här säsongen...

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.