Många nöjda med upplevelsen SM-finalen
Nästan en tredjedel av besökarna på SM-finalen i bandy valde att se den på plats för att den spelades i Uppsala igen – och drygt hälften kan tänka sig att rekommendera en vän att besöka finalen nästa år.
Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av arrangörerna Svenska Bandyförbundet, Svensk Elitbandy och Destination Uppsala.
5 198 åskådare såg nykomlingen Skutskär besegra AIK med 3-2 i damerna final på Studenternas lördag den 17 mars, nytt publikrekord för dambandy.
Något senare på dagen såg drygt 18 000 Edsbyn besegra Sandviken med 4-0.
Det var första gången på fem år det spelades SM-final i bandy i Uppsala, och i år omsatte finalen nästan 14 miljoner kronor.
Nästan en tredjedel (29 %) valde att gå på finalen för att den kommit tillbaka till Studenternas, visar den publikundersökning som arrangörerna genomfört.
Glad att många är nöjda
De flesta som vandrade hem efter finalerna var dessutom nöjda med upplevelsen, enligt samma undersökning. Så nöjda att de kan tänka sig att rekommendera en vän att besöka finalen nästa år, och svarade därför ”Mycket troligt” eller ”Ganska troligt” på just den frågan (59 %).
Stämning och atmosfär, informationen inför evenemanget, service och bemötande från funktionärer samt renhållning och städning på området fick en åtta på en tiogradig skala i undersökningen, där tio är högsta betyg.
– Jag är glad att så många är nöjda med upplevelsen på plats att de kan tänka sig att rekommendera en vän att besöka finalen på plats nästa år, säger Ola Rosén, projektledare för SM-finalen på Destination Uppsala och ser fler ljuspunkter utanför undersökningen:
– Mediabevakningen gav en positiv bild av evenemanget och det är viktigt för det är många som får sin information av finalen via tidningar, radio och TV.
Tar till sig synpunkterna
Publikundersökningen visar också att det finns en del förbättringspunkter, framför allt kortare köer till insläpp, toaletter och kiosker, samt i det senare fallet ett bredare utbud.
– Studenternas är en gammal arena. Den har sina begränsningar. Vi tar till oss synpunkterna och kommer att jobba för att korta köerna till nästa år. Ett led i det är att skylta bättre så att besökarna ser hela utbudet, även sponsorernas utställning bakom ena kortsidan, förklarar Ola Rosén.
Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy, säger om SM-finalen 2018:
– På det hela taget en mycket positiv upplevelse, och så verkar publiken uppfatta den också. Det finns alltid saker att förbättra, såsom att korta köerna till insläpp och kiosker, men det känns som att publiken förstår att köer är oundvikligt när det är så mycket folk.
– Det var första gången på fem år finalen gick i Uppsala, så årets evenemang blev som ett omtag, ett lyckat sådant. Nu jobbar vi vidare för en ännu bättre upplevelse för publik, sponsorer och media nästa år – och för att hela Uppsala ska andas SM-finalen i bandy under finalhelgen.
FOTNOT: Undersökningen gjordes via en webbenkät efter evenemangets genomförande för besökare som var på plats under finalhelgen.
Thomas Björn
Skriv kommentar