Doktorn rapporterar från haven
Hon har doktorerat i förbränningsteknik. Men det är med hjälp av vinden och havet hon har hittat sin plats i livet – nu som on board-reporter på Team SCA.
Arbetslivet var utstakat i form av en kvalificerad tjänst på Borås Högskola, där hon doktorerat i ämnet förbränningsteknik.
Inspirerades av Mange Olsson
Men det var något annat som lockade: havet och vågorna. Vindsurfingintresset tog överhanden och Anna-Lena Elled tog mod till sig och sade upp sig för att starta seglingstidningen Search Magazine tillsammans med sambon Danny. Först tog hon tjänstledigt ett år för säkerhets skull, sedan uppsägning på riktigt och satsning fullt ut.
På magasinet kom hon i kontakt med Magnus ”Mange” Olsson, framliden coach för Team SCA. När Mange fick reda på att projektet sökte en on board-reporter ringde han direkt till Anna-Lena och uppmanade henne att söka med tillägget: ”Det här är som klippt och skuret för dig!”
Alla som någon gång kom i kontakt med Mange Olsson vet att han var omöjlig att stå emot när han fick en idé i huvudet. Han var förmodligen världens bäste idésäljare.
Två ben följs av fler
- Dels var det smickrande att han var så entusiastisk, dels kände jag att det faktiskt skulle kunna vara något för mig. Det lät spännande och jag bestämde mig för att ge det en chans, berättar Anna-Lena Elled, just hemkommen från de två ben hon haft i uppgift att bevaka i första skedet när denna intervju genomförs: Sanya-Auckland och Auckland-Itajai, varifrån båtarna startade för en dryg vecka sedan med destination Newport, USA.
Många sökte jobbet som on board- och testerna på träningslägret på Lanzarote var tuffa.
- Det var en bra chans för besättningen att lära känna mig – och för mig att lära känna besättningen, och ta reda på om detta var något för mig. Och det var det!
Fyra minuter på sidan
Två veckor in på andra etappen fick Anna-Lena Elled erfara hur tufft det kan vara ute på världshaven.
- Vi var vid Point Nemo i Södra Ishavet, alltså så långt ifrån civilisationen det går att komma på jorden. Det är faktiskt närmare till en rymdstation ovanför, än till människor på jorden. Båten lade sig på sidan, det var natt och blåste kraftigt. Jag minns att jag hann tänka: ”Får vi inte rätat upp henne snart ligger vi illa till.” Jag slog bort tanken och efter fyra minuter, som kändes som en evighet, var hon på rätt köl igen. Dagen efter kom alla tankarna om vad som kunde ha hänt.
Volvo Ocean Race är inte bara hårda vindar och regn, eller regnblandad snö, det är också soliga dagar i Indiska Oceanen.
Mytomspunnen fågel
- Det är magiskt att få sällskap av olika sorters albatrosser, som ofta kommer i par om två- och två, och liksom seglar med på de stora, långa vågorna. Nu förstår jag bättre varför just albatrossen är en så mytomspunnen fågel. De storslagna naturscenerna har också gjort att jag har fått enorm respekt för naturens krafter, och faktiskt insett hur liten en människa kan vara ute på havet.
Anna-Lena Elled har rapporterat hem varje dag till hemsidan teamsca.com och via Facebook, Instagram och egen blogg som publicerats fortlöpande på bland annat DN.se. Hon har delat upp etapperna mellan sig och Corinne Halloran. Nu är det snart dags igen för 39-åringen från Svenljunga. När båtarna lämnar Newport i USA den 17 maj för destination Lissabon, Portugal, är hon troligen med – liksom alla de därefter tre kvarvarande etapperna till målgången i Göteborg strax efter midsommar.
Vad har då imponerat mest på henne under resan hittills?
- Besättningens fantastiska arbetsinsats, oftast med ett leende på läpparna trots extrema förhållanden och lite sömn. Människan klarar mycket mer än hon tror, det är ett som är säkert.
Vad har du lärt dig mest hittills?
- Hur det är att vara sjösjuk, ha-ha! Och att det enda sättet att komma över det är att äta och dricka. Äta är det minsta du känner för när du är sjösjuk och det gungar rejält i långa, djupa och höga vågor.
Läs Anna-Lenas blogg från när Team SCA rundade Kap Horn genom att klicka här.
Anna-Lena Elled från Svenljunga är ombordreporter på SCA:s båt under Volvo Ocean Race. Anna-Lena ska bevaka och föreviga i text och bild vad som sker ombord.