Från lyx till det enklaste
Från läderfåtöljer och Coctail Hour till jakten på viktminskning och minuter – och med näringslivet på tå. Utvecklingen av Volvo Ocean Race som tävlingskoncept är lika mycket en resa som världsomseglingen i sig.
8 september 1973: Startskottet går för det första Volvo Ocean Race – då under namnet Whitbread Round the World Race. 17 båtar i storlekarna 32-80 fot från sju olika länder står redo på startlinjen i Portsmouths hamn. 14 båtar lyckas fullfölja resan som består av endast fyra etapper: Portsmouth till Kapstaden, Kapstaden till Sydney, Sydney till Rio de Janeiro och Rio de Janeiro till Portsmouth.
11 oktober 2014: Startskottet går igen, den här gången i Alicante, Spanien. Sju båtar står på startlinjen. Jakten på viktminskning är intensiv när båtarna ger sig av med riktning Gibraltar, där Team SCA:s helt kvinnliga besättning är först ut ur sundet mellan Medelhavet och Atlanten.
En snabbresa på haven
Däremellan har det runnit en del vatten under broarna i den tävling som räknas som en av världens tuffaste. Häng med på en snabbresa i tävlingen Volvo Ocean Race!
1981-82: Southampton, England. Åtta båtar på startlinjen, däribland Alaska Eagle med svenske skepparen Roger Nilson. I Auckland får han sällskap av svenske besättningsmannen Hasse Bauer som mönstrar på efter att ha seglat etapperna dit på svenska båten Swedish Entry, som bröt. Nilson har egen hytt, inredd med heltäckande matta, skrivbord, spegel och garderob.
En frysbox om 200 liter ser till att inget fattas besättning i form av förplägnad: gåsleverpaté, oxfilé, vin, kaffe och konjak är en vanlig middag ombord. Allt tillagat av en spansk, medresande kock och serverat på bästa porslin på mahognybord med vit linneduk. Den dagliga cocktailen under namnet Cocktail Hour, är lika njutbar som att se delfinerna följa båten i Indiska Oceanen.
1989-90: Den första svenska båten som fullföljer står på startlinjen (Swedish Entry med Hasse Bauer ombord var med 1981-82 men bröt i Auckland): The Card. Skeppare är Roger Nilson. Magnus ”Mange” Olsson håller humöret uppe på besättningen med sin aldrig sinande entusiasm, värme och humor. The Card råkar dock ut för två stora bakslag. Det första äger rum en månad före starten, under ÅF Gotland Runt. The Card blir påkörd med ett stort hål i fören som resultat. Nu startar en kamp mot klockan. På titelsponsorn Eurocards kontor i Stockholm ersätts kaffet i vrångstrupen av det intensiva arbetet med att ta fram en av svensk affärsvärlds mest kreativa annonser i modern tid. Bara någon dag senare möter en helsida Dagens Industris läsare till frukost med bild på krocken och hålet i båtens för, samt den korta, snärtiga copytexten: ”Tar ni kort?” Eurocards logotype avslutar annonsen.
Dödsolyckan
Vid stoppet i Punta del Este, Uruguay, händer det som inte får hända. Besättningsmannen Janne Gustafsson bestämmer sig för att ta en tur på motorcykeln, utan hjälm. Janne kör omkull och slår i huvudet så kraftigt i gatan att han hamnar i koma och avlider någon dag senare på ett sjukhus i staden. Då är hans mamma, pappa och flickvän på väg i planet ned till Uruguay. Den enda information de har i det läget är att Janne ligger svårt skadad på sjukhuset. De får dödsbeskedet när de kliver av flygplanet i Uruguay. Besättningen och familjen låser in sig i besättningens villa och överlägger: avbryta tävlingen, eller fortsätta? De enas om att fortsätta och segla, bättre än någonsin – för Jannes skull.
Tomrummet efter Janne Gustafsson blir enormt på alla plan för besättningen.
Jakten på viktminskning tar sig nya proportioner: The Cards besättning delar broderligt på en tandborste, två- och-två. Tandborstarna sågas för säkerhets skull av på hälften för att minska vikten ytterligare.
The Card slutar femma av åtta båtar i tävlingen. Vinner gör Steinlager 2 från Nya Zeeland med Peter Blake som skeppare.
Besättningens kläder blir allt mer avancerade. Helly Hansen gör en specialdesignad kollektion som både får uppmärksamhet i media och säljer bra i butik.
Legendariska seglare, Magnus Olsson och Roger Nilson. Under havskappseglingarna ofta anlitade som seglare.
1997-98: Sverige har tre båtar på startlinjen: Swedish Match, EF Language och EF Education. De tre båtarna har en total budget på drygt 200 miljoner kronor och det mediala intresset för satsningarna når höjder höga som vågor vid ”The Roaring 40s”, det vill säga vid 40:e breddgraden. EF Language vinner och Swedish Match slutar trea. Ombord på EF Language finns Magnus Olsson och Klas Nylöf.
Volvo tar över
2001-02: Volvo har tagit över tävlingen och döper om den till Volvo Ocean Race. På tal om dop: ett år tidigare hade Kronprinsessan Victoria döpt den ena svenska satsningen i form av SEB:s båt med samma namn (SEB). Gudmor Victoria dängde champagnen i skrovet så att det skvätte över hela det närvarande näringslivsetablissemanget på plats i Nacka Strand, däribland Jacob Wallenberg, ordförande i Investor och Gunnar ”Gurra” Krantz, skeppare på båten och tillika sportsligt ansvarig för satsningen.
SEB satsar nu ensamt lika mycket som de tre svenska båtarna tävlingen före, det vill säga 200 miljoner kronor. Intresset från företagen och deras kunder växer ytterligare och så kallade In-Port-Race gör entré för att skapa tävlingsmoment även när båtarna ligger i hamn – och för att göra sponsorföretagens kundaktiviteter ännu vassare.
SEB slutar sjua av åtta båtar. Bättre går det för den andra svenska båten, Assa-Abloy med Magnus Olsson som vaktkapten, som slutar tvåa bakom vinnaren Illbruck Challenge.
TV-sänds i 200 länder
2005-06: Tävlingen TV-sänds i 200 länder och drygt två miljarder människor kan följa spänningen. Volvo beslutar att korta ned intervallet mellan tävlingarna från fyra till tre år för att öka intresset ytterligare från företag, media och allmänhet.
2008-09: Kina, lokomotivet i världsekonomin och värd för sommar-OS samma år som starten går, gör entré som stopp i tävlingen: Qingdao. Två svenska båtar finns på startlinjen: Ericsson 3 och Ericsson 4. Det blir en stor blågul framgång genom att Ericsson 4 vinner och Ericsson 3 slutar fyra. Den här upplagan av tävlingen är det första gången som Stockholm är ett av stoppen.
2014-15: Första gången i tävlingens historia avgörs den med en entypsbåt, det vill säga exakt likadana båtar. Kostnaden för att bygga båtarna sjunker till ungefär hälften tack vare de nya förutsättningarna. Pengar som kan satsas på annat istället, såsom utökade kundaktiviteter.
Intresse i rekordformat
Den kinesiska båten Dongfeng Race Team – döpt efter en stor lastbilstillverkare i Kina och med svenske Martin Strömberg i besättningen – utgör en milstolpe i tävlingen. Team SCA:s satsning på en båt med enbart kvinnlig besättning, med Sam Davies som skeppare, likaså. Tävlingen introducerar on board-reportrar, och ombord på Team SCA finns det två kvinnor som löser av varandra, varav den ena är svenska: Anna-Lena Elled. Dagens Nyheter uppskattar satsningen och publicerar en dagligen, uppdaterad blogg från on board-reportrarna på Team SCA-båten.
Team SCA:s satsning får en tung start då Magnus Olsson, anlitad för att coacha teamet, avlider i sviterna av en stroke på ett sjukhus under ett uppladdningsläger på Lanzarote ett drygt år före starten.
Intresset för tävlingen når nu orkanstyrka. Göteborg rustar för det varmaste välkomnandet i tävlingens historia genom att skapa ett målgångsområde med plats för över 100 000 personer i Södra Frihamnspiren, strax under Göta Älv-bron på Hisingen-sidan. Målgången blir en folkfest och minst lika viktig för staden Göteborg, som fyller 400 år 2021, som för Volvo Group och Volvo Personvagnar. Trots att biltillverkaren numera har kinesisk ägare finns rötterna kvar i Göteborg, staden som också lystrar till namnet ”Porten mot Väster” tack vare sin betydelse som handelsstad långt tillbaka i den svenska historien.
Gigantiska framsteg
Björn Alberts är marknads- och kommunikationsdirektör för Volvo Ocean Race. Han säger om tävlingens utveckling:
- I den här upplagan har vi tagit ett gigantiskt kliv framåt i och med att vi för första gången har identiska båtar, så kallad One Design. Volvo Ocean 65 innebär två stora fördelar. Kostnaderna att sponsra ett team har halverats. Det öppnar upp för fler potentiella sponsorer. Identiska båtar innebär också en stor sportslig förbättring. Nu är det inte den med störst budget att lägga på teknisk utveckling som vinner. Nu är det enbart upp till varje besättnings förmåga att överträffa sina motståndare. Racet har aldrig någonsin tidigare varit så tätt och laddat som det är nu.
Björn Alberts, marknads- och kommunikationsdirektör, ser hur utvecklingen kommer att gynna fler företag att både vilja och kunna satsa i framtiden.
När det gäller Volvo Ocean Race som tävling jämfört med andra tävlingar inom idrotten säger Björn Alberts:
- Volvo Ocean Race är unikt i att vara en tävling runt jorden som besöker alla världsdelar och dess många olika kulturer. Vårt koncept med en reporter ombord på varje båt är också unikt. Tack vare dem och spetsteknologi kan vi erbjuda publiken en intensiv och nära, videoburen upplevelse. Publiken kan i näst intill realtid, och ibland även live, följa de sju båtarna och sextiosex seglarna när de tävlar mot varandra – och samtidigt både samspelar med och kämpar emot enorma naturkrafter. Detta även mitt i Södra Oceanen där den närmaste befolkningen finns på rymdstationen ovanför dem!
Källor: DI Weekend, Mot stormens öga - bok av Roger Nilson (Norstedts), Volvo Ocean Race hemsida, artiklar från Dagens Industris, Dagens Nyheters och Göteborgs-Postens arkiv samt Wikipedia.
Både SEB och Assa Abloy hade egna båtar i början av 2000-talet.