Han har sett döden i vitögat

Han är en av våra mest meriterade Volvo Ocean Race-deltagare. Han har upplevt ögonblick på haven som vi andra inte ens kan drömma om – och han har sett döden i vitögat.

Magnus Woxén är i dag anläggnings-och kappseglingsansvarig i KSSS, men det är som världsomseglare han är känd i branschen.

Seglade hem Tokio

Fyra Volvo Ocean Race överträffas i Sverige bara av Roger Nilson, Gunnar ”Gurra” Krantz och framlidne Magnus ”Mange” Olsson.

Allt började 1995. Gunnar Krantz ringde Magnus Woxén och ville ha hjälp att segla hem båten Tokio från England, efter avslutad tävling som då gick under namnet Whitbread Round the World Race.

Där och då var Woxén fast.

• Swedish Match, 1997-1998: 3:a (Whitbread Round the World Race)

• Team SEB, 2001-2002: 7:a

• Ericsson, 2005-2006: 6:a

• Ericsson 3, 2008-2009: 4:a (Ericson 4 vann)

Sluta sig eller handlingskraftig

Det var nära att det blev en femte tävling. Han var aktuell att bli skeppare på danska Team Vestas Wind, men valet föll på Chris Nicholson. Magnus Woxén valde då att inte kliva ombord alls, trots möjlighet att ingå i besättningen.

- Antingen ska jag vara skeppare, eller så kan jag tänka mig någon etapp. Annars får det vara. Det lockar inte att segla hela varvet utan en riktig roll, det har jag gjort förut, säger Magnus Woxén som föreläser om sina erfarenheter på de sju haven i kappseglingssammanhang, för företag med fokus på teambuilding.

- Det finns två sätt att reagera när det hettar till och blir maximalt stresspåslag: sluta sig som en mussla eller bli handlingskraftig och ta tag i situationen. Det kan vara svårt att förklara för företagets medarbetare, som inte varit i närheten av det jag har upplevt. Ibland önskar jag att jag kunde placera människor ute på havet i Volvo Ocean Race, om så bara för tre timmar. Då skulle de förstå!

Slutet nära vid Kap Horn

Magnus Woxén reagerar genom att bli handlingskraftig, men har sett båda beteendena. Som när Team SEB var på väg att runda Kap Horn i tävlingen 2001-2002, men kom ”fel” in i de höga vågorna. Båten tippade och riggen hamnade i vattnet, knäcktes och blev hängande – mitt i natten i hård blåst och piskande, regnblandad snö. Båten kom snabbt på rätt köl igen, men den brutna riggen slog mot skrovet på båten som guppade i Södra Oceanen likt en barkbåt. Det blev en kamp mot klockan, att hinna såga av riggen innan den slog hål på skrovet med konsekvenser som inte är så svåra att förstå ens för en landkrabba.

- Till slut lyckades vi få av riggen och räkna hem alla i besättningen - varav en hade hamnat halvvägs ner i vatten när vi tippade och halva båten var under vattnet, men kom upp tack vare livlinan. Efter tio dagar med nödrigg närmade vi oss Chiles kust för att få båten fraktad till Rio. Vi kom in i en fjord och plötsligt blev allt helt stilla, solen kom fram och det blev tyst som i en kyrka. Det var som en scen i en amerikansk film. Det var en märklig känsla med tanke på den dramatik vi var med om strax före. Vi stod helt tysta på däck. Sådant skapar speciella vänskapsband mellan besättningsmedlemmarna. 

Eller som den gången i tävlingen 2008-2009. Magnus klev på i Qingdao, Kina, för att segla den längsta sträckan under tävlingen med mål i Rio de Janeiro. Besättningen hade tvingats bryta sträckan före stoppet i Qingdao, och båten kom inte till start i tid på grund av reparationer. Fem timmar efter att de andra båtarna gett sig iväg tog Ericsson 3 upp jakten. 

Förebild med hårt arbete

42 dagar senare var den svenska båten först över mållinjen i ett soligt, dansande och leende Rio de Janeiro.

- Den känslan var helt fantastisk! När jag klev på i Kina hade jag massor av energi att tillföra, men det gäller att göra det smart. Att kanalisera all den energin över de ganska tröttkörda killarna i besättningen, som dessutom hade varit med om att bryta sträckan före, var inte rätt sätt. Det var bättre att hålla en lite lägre profil med det du säger, och istället vara en förebild genom att jobba hårt och energiskt. 

Trots allt Magnus Woxén varit med om i Volvo Ocean Race är det en upptäckt vid hemkomsten från tävlingen år 2001 som är kanske mest minnesvärd. I byrålådan i föräldrahemmet hittade Magnus ett brev från en förfader, daterat mitten av 1800-talet. Förfadern hade åkt båt jorden runt, men valt att hoppa av när han upptäckte att det var slavar från Afrika som fördes ombord som ”last”.

Samma hamnar som Magnus

- Det visade sig att han hade besök exakt samma hamnar som jag hade gjort under Volvo Ocean Race, och hans beskrivning av sina känslor när han väl klivit iland stämde kusligt väl överens med mina. Det kanske är så att livet går i cirklar på något sätt, frågar sig Magnus Woxén filosofiskt.

Han följer förstås Team SCA noga och säger om besättningens insats så här långt: 

- De började seglingen med de bästa förutsättningarna och med längsta förberedelsetiden, vilket ofta ger en bra fördel. Dock har inte de lyckats förvalta den. Erfarenhet är en av de viktigaste faktorerna när det gäller segling, och det som tjejerna troligen har minst av är beslutsfattande i de viktiga taktiska delarna.

Åtta personer på tio kvm

Avslutningsvis summerar Magnus Woxén seglingssportens och tävlingen Volvo Ocean Race ställning i idrottsvärlden.

- Det är få idrotter där du måste vara så förberedd, fungera i lag med rätt personkemi och ha rätt utrustning i form av en båt och segel i topptrim för att uppnå resultat – och dessutom leva tätt inpå varandra dygnet runt under strapatsliknande förhållanden. Det finns andra idrottstävlingar som är tuffa, men då kan du åka hem, eller till ett hotell, och sova i en säng efteråt. Under Volvo Ocean Race delar du tio kvadratmeter med åtta andra och ska försöka sova i tjugo meter höga vågor, samtidigt som du pressar båten till max dygnet runt. Det är utmaningen!

Havet ryter, skummet yr och vågdalarna är många och djupa. Påfrestningarna är stora på besättningarna under tävlingen.