Motorvrål i all enkelhet
700 personer runt om i Sverige tycker att det är är värt besväret och tiden att skruva ihop en bil för att kunna delta. Det här är fjärran från stora prischeckar, rikliga belöningar, påkostade satsningar, eller stora och många sponsorer.
Finansiärer är bilarnas ägare och mekaniker. Men det finns ett undantag: Bridgestone, världens största däck- och gummiföretag, är numera huvudsponsor för Bridgestone Fair Race Cup.
Inte en krona mer eller mindre
Ni har säkert hört talas om regeln: Tvångsförsäljning gäller vid bud och har införts för att på ett enkelt sätt hålla nere kostnaderna för utövarna och sporten. Man är tvungen att sälja sin bil, oavsett hur omtyckt och mycket tid det har krävts för 8 000 kr.
Det här passar åtskilliga motorentusiaster. Bevis nog är folksamlingarna vid banorna runt om i landet. Folkrace körs på banor av grus eller asfalt med täckta bilar som är typbesiktigade i Sverige.
Här finns målgruppen
För tredje året i rad ska nu cupen genomföras i Sverige.Det är här som däckföretaget Bridgestone fann orsak att bli sponsor för tre år sedan. Här träffade man helt rätt i jakten på rätt målgrupp.
Sedan är det en annan sak att fyra bättre Bridgestone-däck till en bättre bil på allmänna vägar är lika med värdet på en Folkrace-bil i de här racen.
Men det finns andra värden.
– Tanken med cupen, som har lockat över 700 startade både 2016 och 2017, är att skapa samhörighet mellan människor genom motorsporten. Och det har de arrangerande klubbarna verkligen lyckats med. Här är alla välkomna och stämningen är trivsam, säger Thorleif ”Totto” Höök, en av initiativtagarna till Bridgestone Fair Race Cup.
Åtta klubbar samverkar för att genomföra alla deltävlingar och cupen skulle inte kunna genomföras utan alla frivilliga som ställer upp ideellt. Något som också uppmärksammas i samband med prisutdelningen i slutat av säsongen då även Årets Eldsjäl utses.
– Ett härligt initiativ som är öppet för alla och som visar att motorsport inte behöver vara svårt eller krångligt och som lockar både unga och gamla, tjejer och killar. Det känns bra att få bara med och bidra till ett så fint arrangemang, säger Vanessa Pihlström, Marketing Specialist på Bridgestone Sverige.
Skriv kommentar