Överens med fotbollen för 61:a året

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Ung som gammal, eller äldre, alla fotbollsspelare tillhörande en klubb, är förskrade i Folksam
Sveriges första idrottsspecifika försäkring lanserades 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet tillsammans tog fram en modell för att skydda licensierade fotbollsspelare.  Sedan dess gäller egentligen samma villkor.

Försäkrar alla fotbollsspelare

Folksam har en inställning att framstå som idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en av SvFF:s  klubbar. I spelarförsäkringen ingår dessutom tjänsten ”Råd och Vård för idrottsskador”, den viktigaste delen av alla.

–För att få ett hållbart idrottande hela livet är det viktigt att man får rätt bedömning av sin skada av en idrottsspecialist – det kan vi erbjuda alla som spelare fotboll genom tjänsten, säger Lena Lindqvist, kundansvarig på Folksam Idrott & Hälsa.
Nu skapas ”En bättre väg” som syftar till att stärka idrottens närvaro i områden som Polisen benämner som utsatta, och därigenom skapa en meningsfull fritid– långt bort från kriminalitet och otrygghet.
– Folksams fokus blir att stärka fotbollsklubbar i de här områdena genom att de får medel för att ha en betald föreningsutvecklare, betonar Lena Lindqvist.
Det inebär att en klubb ska lever upp till ett antal målbilder och på det viset är berättigat till utmärkelsen innebär att föreningen arbetar med och lever upp till ett antal målbilder.
Som att föreningen har ekonomisk styrning, utbildning av ledare, kommunikation och spelarutbildningsplan.
– Samarbetet med Folksam är ett bra exempel på hur vi skapar nytta för hela Fotbollssverige. Långsiktigheten och den starka grund vi byggt tillsammans gör det också möjligt att utveckla samarbetet till att handla om fler saker än just försäkringsprodukten, säger Stefan Abelsted, chef för affärsutveckling på Svenska Fotbollförbundet.
Utöver försäkringsfrågor har samarbetet mellan Folksam och fotbollen också handlat om att förebygga skador, med knäskador i fokus. Via forskningsprojekt framkommer att knäskador kan minska betydligt om klubbarna använder träningsprogrammet Knäkontroll.

"Vara goda förebilder"

Sedan 2020 är Folksam även avsändare av Grönt Kort som ska lyfta fram goda förebilder och schysst spel. Ett grönt kort delas ut i alla seriematcher i åldrarna 8–14 år till den spelare i respektive lag som utmärkt sig genom att spela och uppträda på ett schysst och respektfullt sätt såväl mot spelare som domare.
Det långa samarbetet går i linje med företagets vision om att skapa trygghet i en hållbar värld och tillsammans bidra till en positiv samhällsutveckling genom att öka engagemanget och inkludera fler i föreningarna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.