Överens med fotbollen för 61:a året

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Ung som gammal, eller äldre, alla fotbollsspelare tillhörande en klubb, är förskrade i Folksam
Sveriges första idrottsspecifika försäkring lanserades 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet tillsammans tog fram en modell för att skydda licensierade fotbollsspelare.  Sedan dess gäller egentligen samma villkor.

Försäkrar alla fotbollsspelare

Folksam har en inställning att framstå som idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en av SvFF:s  klubbar. I spelarförsäkringen ingår dessutom tjänsten ”Råd och Vård för idrottsskador”, den viktigaste delen av alla.

–För att få ett hållbart idrottande hela livet är det viktigt att man får rätt bedömning av sin skada av en idrottsspecialist – det kan vi erbjuda alla som spelare fotboll genom tjänsten, säger Lena Lindqvist, kundansvarig på Folksam Idrott & Hälsa.
Nu skapas ”En bättre väg” som syftar till att stärka idrottens närvaro i områden som Polisen benämner som utsatta, och därigenom skapa en meningsfull fritid– långt bort från kriminalitet och otrygghet.
– Folksams fokus blir att stärka fotbollsklubbar i de här områdena genom att de får medel för att ha en betald föreningsutvecklare, betonar Lena Lindqvist.
Det inebär att en klubb ska lever upp till ett antal målbilder och på det viset är berättigat till utmärkelsen innebär att föreningen arbetar med och lever upp till ett antal målbilder.
Som att föreningen har ekonomisk styrning, utbildning av ledare, kommunikation och spelarutbildningsplan.
– Samarbetet med Folksam är ett bra exempel på hur vi skapar nytta för hela Fotbollssverige. Långsiktigheten och den starka grund vi byggt tillsammans gör det också möjligt att utveckla samarbetet till att handla om fler saker än just försäkringsprodukten, säger Stefan Abelsted, chef för affärsutveckling på Svenska Fotbollförbundet.
Utöver försäkringsfrågor har samarbetet mellan Folksam och fotbollen också handlat om att förebygga skador, med knäskador i fokus. Via forskningsprojekt framkommer att knäskador kan minska betydligt om klubbarna använder träningsprogrammet Knäkontroll.

"Vara goda förebilder"

Sedan 2020 är Folksam även avsändare av Grönt Kort som ska lyfta fram goda förebilder och schysst spel. Ett grönt kort delas ut i alla seriematcher i åldrarna 8–14 år till den spelare i respektive lag som utmärkt sig genom att spela och uppträda på ett schysst och respektfullt sätt såväl mot spelare som domare.
Det långa samarbetet går i linje med företagets vision om att skapa trygghet i en hållbar värld och tillsammans bidra till en positiv samhällsutveckling genom att öka engagemanget och inkludera fler i föreningarna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.