Namn

Svenska Volleybollförbundet värvar ny förbundschef

Martin Kihlström blir ny nationell förbundschef för Svenska Volleybollförbundet.

– Det ska bli fantastiskt roligt, säger Kihlström som har stor erfarenhet från olika uppdrag.

Han har de senaste nio åren arbetat med civilsamhällesstöd inom Novamedia och Postkodlotteriet, närmast som chef för Postkodlotteriets Idrottsstiftelse. Dessförinnan var han Generalsekreterare för Röda Korsets Ungdomsförbund och har även varit National Director för organisationen Youth for Understanding.

Potter skrev 4-årskontrakt med ÖFK

På tisdagseftermiddagen blev det klart att succétränaren Graham Potter skrivit på ett nytt kontrakt med Östersunds FK. Kontraktet är på fyra år.

– Man kan se det som ett bevis på hur bra jag trivs här. Jag har aldrig varit på väg härifrån, säger Potter till klubbens mediekanal osdsport.se.

Potter kom till ÖFK 2011. Då låg klubben i division 2 Norrland. Fem år senare spelade klubben i allsvenskan. Resten är, som man säger, historia.

– Det här känns jättebra. För oss är det fantastiskt. Det här ger oss arbetsro inför framtiden, säger ordföranden Daniel Kindberg.

Mästerskapet är målet

Potter säger att han har mycket kvar att göra.

Hon skänker prispengarna till Bris

Charlotte Kalla är i SM-staden Skellefteå för att göra fem starter. Behållningen har alla möjligheter att bli stor för både henne och hennes senaste partner, Bris.

Hon har nämligen valt att varenda krona av sin kommande prispengar till Bris.

– Jag känner mig extra peppad att ta på nummerlappen nu, säger hon.

– I slutet på säsongen gäller det att hitta energi och inspiration till att tävla. Nu blir det ett intensivt SM-block med fem tävlingar på sex dagar. Jag känner mig extra peppad att ta på nummerlappen nu. Hoppas att jag vinner många tävlingar så att jag kan dra in pengar åt den här fina organisationen, betonar Charlotte Kalla till Expressen.

Hon blir ambassadör för organisationen som erbjuder stöd till barn.

Annika bäst av alla

Annika Sörenstam har utsetts till världens bästa damgolfare genom tiderna. Det är PGA.com, som har listat de 20 främsta damerna.

Annika, 47 år, vann 17 gånger på Europatouren innan hon flyttade till USA. Hon vann 72 gånger på LPGA-touren, tio var majors. 1995 vann hon US Open och belönades med Bragdguldet.

Så här lyder motiveringen:

Ny ledning tar över AIK

Det var en kupp i mer eller mindre städade former: den gamla AIK-styrelsen fick gå och nya personer ska leda klubben.

Inte mindre än 924 personer kom till AIK Fotbollförenings årsmöte på måndagskvällen. De flesta gav sitt stöd till upprorets initiativtagare, Simon Strand. Han som på egen han skapat en alternativ styrelse.

Därmed blev Eric Ljunggren ny ordförande och Per Bystedt fick tacka för sig.

Zlatan får största bonusen

När Zlatan Ibrahimovic förlängde sitt kontrakt med Manchester United i somras tvingades han gå ned i lön. Som kompensation fick han en extra bonus.

Hans lön sänktes från 3,8 miljoner kronor i veckan till 1,3 miljoner skriver engelska medier. The Sun, ingen tidning att lita på, skriver att om Man United vinner Champions League får Zlatan den största bonusen i klubben, två miljoner pund, 22,8 miljoner kronor.

Hitills har han bara spelat 16 minuter i turneringen, borta mot Basel. Man United första match i åttondelen spelades mot Sevilla på bortaplan, 0-0. Retur på Old Trafford om en vecka.

Mourinhos välbetalda extraknäck

José Mourinho tyckte att han behövde dryga ut hushållskassan. Han tjänar 175 miljoner kronor om året som tränare för Manchester United. För fem dagars TV-jobb i Ryssland får han 11,4 miljoner kronor.

Mourinho ska vara expertkommentator för den statliga, regimvänliga tv-kanalen Russia Today under öppningsveckan. För de fem dagarna får han 11,4 miljoner kronor enligt The Times.

VM startar den 14 juni med öppningsmatchen Ryssland-Saudiarabien. Final den 15 juli.

Enligt tidningen tackade portugisen nej till både BBC och ITV som sänder VM-matcherna.

– Jag är väldigt glad över att bli en del av Rossia Today. Jag ser fram emot att åka till Ryssland för VM i sommar och att få dela med mig av mina tankar om matcherna, säger ”Mou”.

Ironman för barn med allergi

Magnus Norman har blivit en Ironman för barn med allergi. Han har under ett och ett halvt år sprungit, cyklat, simmat och spelat tennis för barn med allergi.

Magnus har själv levt med allergi hela sin tenniskarriär och har barn med allergier.

– Kanske mina döttrar fick allergier från mig. Vi vet inte. Men det kan sannolikt vara så. Jag har personligen också kämpat med allergier hela mitt liv och under hela min tenniskarriär. Jag vill att barn med allergi skall ha samma möjligheter som andra barn, säger Magnus.

Svenska Spels vd ny radiochef

Lennart Käll föreslås av Förvaltningsstiftelsen bli ny ordförande för Sveriges Radio. Käll är vd för statliga Svenska Spel sedan 2011.

Käll, 59, har en lång erfarenhet som vd inom bank, försäkrings-och resebranschen. Han ersätter John Brattmyhr, som suttit i Sveriges Radios styrelse i 15 år, de senaste fyra åren som ordförande.

Formellt sker Källs utnämning den 11 april.

Per Gessle hjälper Drott

Den anrika handbollsklubben Drott från Halmstad räddas från konkurs. Per Gessle är med och räddar klubben.

– I teorin är konkurshotet upphävt just nu, säger tränaren Claes Andersson till P4 Halland.

Skulden på 370 000 kronor ska nu betalas in. Privatpersoner har skänkt pengar till klubben, som vunnit SM-guld nio gånger.

Per Gessle har skänkt signerade böcker och cd-skivor som klubben nu ska sälja lotter till.

– Att Per Gessle vill hjälpa oss när nöden är som störst tyder på ett hjärta för klubben, säger ordföranden Roger Wohlin till Kvällsposten.
 

Ghoddos förlänger med Östersund

Ryktena gick att Östersunds anfallsstjärna Saman Ghoddos skulle försvinna utomlands i sommar. Det blev tvärtom.

Ghoddos har skrivit ett nytt kontrakt med ÖFK över de följande två säsongerna.

– Jag trivs jättebra här och alla vet om det och jag ska fortsätta mitt äventyr här. Jag måste ju prestera ännu bättre framöver om det ska komma högre bud än det kommit hittills under min tid Östersund, säger han till Östersunds-Posten.

– Han har visat lojalitet för sin klubb under lång tid och det visar på Samans storhet. Vad som händer i framtiden med Saman har ju helt och hållet med hans prestation att göra, säger klubbens ordförande Daniel Kindberg.

Stina slösar inte

Med sina framgångar i skidspåret säkrar Stina Nilsson sin framtid. Stina Nilsson gjorde en vinst på 1,7 miljoner kronor efter skatt, enligt årsredovisningen för 2017. Det var säsongen hon gjorde succé i Tour de Ski och tog totalt nio världscupsegrar under säsongen 2016/2017.

Det här verksamhetsåret kommer bli mycket mer framgångsrikt för Stina Nilsson Ski AB. Företaget har en stadig uppgång. Från 2 miljoner kronor till 3,5 miljoner kronor året före succésäsongen i Tour de Ski. Nu toppar hon med OS-guld med allt vad det innebär.

Stina har Johan Sares som ekonomisk rågivare. Sares, längdansvarig och marknadschef på Skidförbundet, har tidigare kommenterat Stinas ekonomi:

– Stina skenar inte i väg, hon är väldigt jordnära. Hon vill tänka på sin framtid och förvalta sina pengar, säger han.

Kallas nej till miljonkontrakt

Charlotte Kalla är på alla läppar efter OS-succén. Många företag står i kö för att få hennes namnteckning på reklamkontrakt. Under den senaste tiden har hon sagt nej till flera lukrativa kontrakt.

Det avslöjar hennes manager Olle Håkanson för Expressen. Kalla, 30 år, har ett eget kapital på 13 miljoner kronor och är inte i behov att snabba pengar.

– Hon har redan en bra lista av sponsorer men det är klart att det finns utrymme för fler. I hennes fall är det viktigt att det passar, matchar var hon vill stå för, säger Håkanson.

Två nya kontrakt

Nyligen har hon tecknat kontrakt med ett företag som gör vegetariska matalternativ och ett annat som är verksamt i skogsindustrin.

Presschefen slutar på SvFF

Niklas Bodell har varit både kommunikationschef och presschef på Svenska Fotbollförbundet. Nyligen tog han en time out. Nu har han sagt upp sig.

Bodell kom till Fotbollförbundet i mars 2013. Han hade bland annat många år på Aftonbladet bakom sig, både på sporten och som informationschef.

– Det är ett av de roligaste jobb jag haft men det är dags att gå vidare, säger Bodell om tiden på förbundet.

– Han har lovat att slutföra några utvecklingsuppdrag innan han lämnar SvFF definitivt, säger generalsekreteraren Håkan Sjöstrand.

Rekryteringen av ny presschef har inletts.

Ett sensationellt byte

Han fick sparken från AIK och väljer att fortsätta i Dalkurd.

Mikael Ahlerups skifte hör till de mest sensationella skiftena av arbetsplats i svensk toppfotboll.

Först fick han sparken som vd i AIK för bara två månader sedan efter mycket märkliga turer. Och nu kliver han fram som vd i Dalkurd, nye utmanaren i allsvenskan.

inte ens ett kontor

 - Jag har inte ens ett kontor, så det går inte att börja mer från början, säger han till Fotbollskanalen.

Här är Vestbergs avskedsbrev

Det vore inte juste mot den olympiska rörelsen i Sverige, betonar Hans Vestberg i sitt avskedsbrev som Idrottens Affärer här kan publicera.

”Efter ett svårt övervägande har jag beslutat att lämna min roll som ordförande för SOK vid årsmötet i april. Anledningen till mitt beslut är att vi står inför ett mycket viktigt år vad gäller en ansökan om ett OS och Paralympics till Sverige 2026. Då det finns en ypperlig möjlighet att för första gången få vinterspelen till Sverige så krävs det mer närvaro i Sverige av mig som ordförande än vad jag kan erbjuda under 2018, då mitt arbete och min hemvist numera är i USA.

Beskedet som fick honom att tveka

I mars uppstod oron inom SOK. Då kom nyheten att Hans Vestberg fått ett nytt jobb hos den amerikanska teleoperatören Verizon. Efter några månader av osäkerhet kommer beskedet. Hans Vestberg väljer att lämna uppdraget som ordförande i SOK.

Hans Vestberg väljer att vid årsmötet den 19 april att överlåta uppdraget som ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté till någon annan. 

- Efter ett svårt övervägande har jag beslutat att ställa min plats till förfogande vid årsmötet, säger Hans Vestberg.  

Peter Jihde byter TV-kanal

– Jag älskar äventyr. Det här kan bli det största, roligaste och viktigaste i min karriär, säger Peter Jihde efter onsdagens avslöjande att han lämnar TV4 och går över till MTG.

Peter Jihde var utlånad av TV4 till TV3 i höstas då han ledde Sveriges första Diabetesgala och dokumentär på kanalen med stor framgång. Nu väljer den folkkära programledaren att knyta sig helt till MTG Sverige. Med start under våren kommer han engagera sig i en rad nya projekt.

Får jobba med brorsan

Peter Jihde har över 20 års erfarenhet inom branschen. Han har en bakgrund både på SVT och TV4 där han varit programledare för de stora mästerskapen, OS, samhällsdebatter, talkshows och direktsända underhållningsprogram.

Nu satsar Serneke i fjällen

Han är huvudsponsor i både Frölunda Hockey och IFK Göteborgs fotboll, har byggt multiarenan i Kviberg i Göteborg, och där tog han nyligen beslutet att bygga ut anläggningen för 600 miljoner. Bläcket har knappt hunnit torka på det avtalet innan nästa beslut blir känt. Entreprenadföretaget går in i den svenska fjällvärlden och satsar på skidturism med stark hälsoinriktning.

Vid Fjätervålen AB:s årsstämma nyligen i helgen togs beslut att Serneke går in i bolaget som ny delägare med 40 procent av aktierna. Nyemissionen innebär 10 miljoner kronor i Fjätervålens kassa. I Fjätervålen stiger optimismen. Målsättningen är att utveckla Dalafjällens nya rekreations- och utbildningsdestination.

Kallas plånbok allt tjockare

Charlotte Kallas framfart i skidspåren ger ordentliga avtryck i hennes plånbok. De senaste åtta säsongerna har hennes bolag Charlotte Kalla AB redovisat 20,7 miljoner kronor i vinst.

I den senaste årsredovisning var vinsten 3,4 miljoner. De egna tillgångarna ligger på strax under 18 miljoner. Det egna kapitalet är drygt 11,5 miljoner kronor, skriver SportExpressen.

Under senaste tiden har hon och hennes manager Olle Håkanson jobbat med hennes bok ”Styrka, teknik & pannben”. Dessutom har Kalla nyligen inlett ett samarbete med ett vegetariskt företag.

Håkanson hjälper Kalla med samarbeten och att hitta olika sponsorer men Håkansons företag har inte hand om pengarna.

Wassberg ny ordförande i Åsarna

Thomas Wassberg är ny ordförande i Åsarna IK. Thomas, tidigare vice ordförande, tar över efter Ingvar Borg. Borg avled efter en skoterolycka den 28 december vid Åsarnas skidstadion.

– Det är väl ingen inget hedersuppdrag direkt. Det är en massa jobb, säger Wassberg till SportExpressen.

Har du lärt dig något av Ingvar som ordförande?

– Nej. Och jag har väl inte den målsättningen att vara ordförande framgent. Det blir till årsmötet och så får vi se. Det gäller att driva skutan framåt.

Årsmötet blir framåt sommaren. Wassberg, 61, är också klubbens spårchef.

Pogba vill ha dubbelt betalt

Arsenals skyttekung Alexis Sanchez är klar för Manchester United. Sanchez' lön har fått United-stjärnan Paul Pogba att ilskna till. Nu vill Pogba ha dubbelt så mycket betalt i veckan.

Daily Mirror uppger att United betalar Sanchez 117 miljoner pund, nästan 1,3 miljarder kronor i lön. Dessutom har han fått 20 miljoner pund, 220 miljoner kronor i sign-on-bonus. Sanchez agent blir heller inte lottlös, han få 10 miljoner pund, 110 miljoner kronor.

Nu kräver Pogba en dubblering av sin veckolön, från 200 000 pund, 2,2 miljoner kronor till 4,4 miljoner kronor. Pogba har bett sin agent Mino Raiola att fixa löneförhöjningen. Pogba kostade Man United 1,1 miljarder kronor när han 2016 värvades från Juventus. Någon som sa att mycket vill ha mer?

Kennet ny i Blåvitts styrelse

IFK Göteborg genomgår omfattande personella förändringar över hela linjen, spelartruppen, lagledningen och styrelsen, i jakten på att återta positionen som en av svensk fotbolls främsta. En av många nya i den kommande styrelsen blir VM-hjälten från 1994 och skyttekungen Kennet Andersson som har sagt ja till att bli ledamot vid valet på årsmötet i mars. 

Den 5 mars har klubben, där hela havet stormar, sitt årsmöte. Då ska tre personer in dagens styrelse avtackas, ordförande Frank Andersson samt ledamöterna Mikael Kjellström och Olof Myhrman.

Många förändringar

Som en konsekvens ska den nya styrelsen bestå av ytterligare en person. 

Nu är ersättarnas utsedda och nomineringarna klara. 

En av de nya blir Kennet Andersson, 50. Via valberedningens förslag presenteras också Anders Ovdahl, 55, Peter Brandt, 42, och Richard Berkling, 45, som ledamöter.

Maja ”Vem” en ny snöstjärna

Maja Dahlqvist, 23, från Borlänge, var totalt okänd för den breda skidpubliken när hon fick chansen i världscupen i Dresden i helgen. Nu åker hon från Tyskland som en ny stjärna – och 137 000 kronor rikare inklusive 25 000 kr i bonus från förbundet.

Maja ”Vem” tillhör inte ens Träningsgrupp 1, A-landslaget, utan tillhör Tävlingsgrupp 2. På lördagen kom hon sensationellt tvåa i sprintern. 62 000 in på kontot. På söndagen vann hon teamsprintern med Ida Ingmarsdotter i Sveriges lag 2. 50 000 kronor var för segern.

Sensationen blev inte mindre av att Maja spurtslog Stina Nilsson med en tiondel i kampen om segern.

- Det (Stina) är inte vem som helst, jävligt kul, sa hon efter den spurtduellen.

Pengarna var grädde på moset.

Taggar

Fiasko för Carlos Tevez

Argentinaren Carlos Tevez kallades för den bäst betalde fotbollsspelaren i världen när han 2017 lämnade Juventus för Shanghai Shenuas i Kina. Det blev ett präktigt fiasko för Tevez. Han kom underfund med att pengar inte är allt.

På 20 matcher gjorde den notiriske målskytten bara fyra mål. Nu har Tevez, 34 i februari, lämnat Kina och skrivit på för moderklubben Boca Juniors.

Enligt en kinesisk tidning betalade klubben Tevez enbart i lön 100 miljoner kronor per mål.

Tevez spelade för West Ham, Manchester United och City i England och gjorde sig känd som en pålitlig målskytt. Han var lätt att känna igen, han hade ett stort ärr från höger öra ner till bröstkorgen. Det var minnet av en olycka när han tre år gammal fick kokande vatten över sig och ådrog sig brännskador av tredje graden.

Östersunds dubbelsmäll

På tisdagen presenterades Östersunds stjärna Fouad Bachirou som helt klar för Malmö FF. 27-åringen kostar MFF sju miljoner kronor. Han har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över 2021. Samtidigt fick Östersund en ny smäll.

Lagkaptenen Brwa Nouri kollapsade på stan i Stockholm den 14 december sedan han sex dagar tidigare opererats för en ljumskskada.

– Ambulansen kom och hämtade mig. Det gjorde otroligt ont. Jag åkte till Karolinska där det visade sig att jag börjat blöda i magen, berättar Nouri för Östersunds-Posten.

Nu är det osäkert om han hinner bli spelklar till dubbelmötena mot Arsenal den 15 (Jämtkraft Arena) februari och bortamötet 22 februari.

Nouri, 30, spelade med smärta i ljumskarna innan han den 8 december opererades för besvären.

Han blir vd för handboll-EM 2020

Samtidigt som herrlandslaget förbereder sig för EM i Kroatien som inleds nästa vecka pågår arbetet på hemmaplan för kommande mästerskap. Nästa EM på herrsidan, 2020, avgörs i Sverige, Norge och Österrike och nu står det klart att Krister Bergström blir vd för den svenska organisationen.

– Jag ser oerhört mycket fram emot att arbeta för att göra EM 2020 till ett mästerskap i absolut världsklass, säger Bergström.

Svenska Handbollförbundet och Svenska Handbollslandslaget har rekryterat Krister Bergström som kommer närmast från rollen som vd för noterade Aha World AB och har under 30 år suttit på ledande positioner i börs-, spel- och reseföretag.

Arrangörsskapet av EM 2020 delas mellan Sverige, Norge och Österrike, där två av de sex grupperna, en av huvudgrupperna samt semifinalerna och finalen spelas i Sverige.

Potter ska bli bäst betald

Östersunds succétränare Graham Potter var allsvenskans bäst betalda tränare taxeringsåret 2016 med 1 389 600 kronor. Vi förmodar att hans lön blev betydligt högre 2017. Och ännu mer ska det bli. Klubbens ordförande Daniel Kindberg lovar att lätta på plånboken.

– Nästa år hoppas jag att Potter blir bäst betald i Skandinavien, säger han till SportExpressen.

Klubben har råd. Hittills har framgångarna i Europaspelet inbringat 49,6 miljoner kronor. Åtminstone en godbit återstår: matchen mot Arsenal på Jämtkraft Arena torsdagen den 15 februari.

Kindberg är inte orolig att Graham Potter ska falla för några locktoner från större och rikare klubbar.

Zlatan ifrågasätts mer än någonsin

Vad händer med Zlatan Ibrahimovic? Ena dagen starkt ifrågasatt trots att managern José Mourinho gav honom chansen från start mot Burnley. Men svensken underpresterade. Nästa dag kommer avslöjandet att United har så höga kostnader för honom att han är truppens tredje högst betalde spelare och att han  till och med har högre betalt än Tottenhams skyttekung, Harry Kane.

 

I fjol var Zlatan Ibrahimovic den tredje bäst betalde spelaren (250 000 pund i veckan) i hela Premier League. Hans lönekuvert är välfyllt i år också. Han har dubbelt så bra betalt som Tottenhams historiske målskytten Harry Kane!

I England slipar nu journalisterna knivarna.

Bäst betald i Premier League är Zlatans lagkamrat Paul Pogba som tjänar 290 000 pund (ca 3,2 miljoner kronor).

Pogbas och Zlatans jättelöner ifrågasätts nu allt mera i United.

Tdningsuppgifter gör tilloch med gällande att det kan bli tal om utlåning.

Emil Forsberg skänkte 30 000 kr

Han är inte bara stor på fotbollsplanen. Det är han också vid sidan av den samma. Nu framkommer att landslagsspelaren Emil Forsberg  och hustrun Shanga donerade 30 000 kronor till välgörenhetsorganisationen Snöänglar.

Pengarna var öronmärkta för mat till behövande familjer i Sundsvall inför julen och de nådde också den grupp som värdesatte gåvorna mest.

Dessförinnan hade organisationen Snöänglar köpt presentkort på Ica för pengarna och sedan uppvaktat 13 familjer.  

På Snöänglars Facebooksida finns bilder som visar glädjetårar från de människor som inte nog kunde visa sin tacksamhet när de också fick en bra jul.

Leif Forsbergs mamma Anna Forberg anordnade i sin frisersalong en egen insamling, vilket gav ytterligare 6 000 kronor som förstärkte potten.