OS med hållbarhet som hävstång

IOK har tagit besluten som ska förändra hur man söker och arrangerar OS. Mycket av betoningen ligger på hållbarhet i bred mening. Men det måste bli mer än fagert tal!
I Monaco pågår den 127:e sessionen i IOK. Och nu ska stora drastiska beslut klubbas. Foto: TT

 

OS ska vara en symbol för respekt, vänskap och strävan efter excellens. OS ska inspirera och ge framtidstro. Då ska OS också vara ledande när det gäller långsiktig hållbarhet i alla dimensioner -etiskt, socialt, ekonomiskt och miljömässigt.  IOK säger nu att man vill ta den rollen.

OS i ny tappning

För oss var det ledstjärnan för OS-projektet i Stockholm. Kritiken mot OS i Sotji gjorde det uppenbart att det är den enda vägen om OS ska kunna behålla sin attraktion och inspirationskraft. Med Stockholm ville vi gå längre än att kritisera vad andra gjorde. Vi ville sätta exemplet!

Ett OS ska vara en självklar symbol för allas lika värde. Icke-diskriminering är grunden i IOK:s egna regler och i sin pågående översyn konkretiserar IOK nu regeln till att nämna även sexuell läggning. 

För idrottsrörelsen skulle ett OS ge en hävstång för att under åren mellan beslut och genomförande på bred front vitalisera idrotten. Med OS som samlande och gemensamt mål skulle olika projekt drivas för att nå nya unga, nå nya områden där idrotten traditionellt inte är så stark, öppna dörrarna till nya idrotter så fler hittar ”sin”.

En egen hållbarhetsstrategi

I projekt som förenar stad och land, städer och stadsdelar skulle ett OS engagera nya volontärer och slå nya bryggor inom landet. 

Ett OS bjuder in hela världen och språk stärker broarna. Inför OS i Rio är det EF Education First som språktränar funktionärer och volontärer. Men de erbjuder också över en halv miljon unga brasilianare språkutbildning för att skapa ett positivt arv efter OS.

I Stockholmsprojektet kopplade vi från start in ÅF som är vår och flera andra olympiska kommittéers ”Green Advisor”.  För fem år sedan hjälpte ÅF oss att ta fram en första hållbarhetsstrategi för vår egen verksamhet. Det är ett perspektiv som blir allt viktigare också i samspelet med våra partners.

Därför deltar företagen

Etik, produktionsvillkor och miljöaspekter är med som en viktig del i vårt samarbete med H&M om utrustningen till OS-trupperna. H&M arbetar hårt internationellt för att vara världsledande i sin bransch. Vi har också en pågående dialog med våra huvudsponsorer Nordea, Vattenfall och ATG både om vår egen verksamhet och om hur OS ska kunna bli den förebild vi vill. 

En självklar utgångspunkt för ett svenskt OS-projekt är att förberedelser och genomförande sker på rätt sätt när det gäller hälsa, säkerhet och arbetsrätt. Vi gjorde därför tidigt ett avtal med LO om samarbete genom hela projektet. Det har fått efterföljare internationellt och finns nu med i IOK:s nya förslag till kontrakt med värdstäderna för OS.

I kontakterna med svenska företag om partnerskap i en ansökan, med sikte på sponsring under OS, var hållbarhet en given ingång. Internationellt rör sig näringslivet snabbt mot en ökad medvetenhet om hur det också skapar mervärden. Svenska företag är, eller strävar efter att bli, världsledande när det gäller hållbara lösningar.

Företagen såg i ett OS på hemmaplan chansen att internationellt exponera sin förmåga till innovativa tekniska och hållbara lösningar. 

Annorlunda sponsring

Det är för övrigt också en indikation på att sponsring av ett OS är något helt annat än det mesta av den sponsring vi ser nationellt idag och att den är relevant särskilt för internationella storföretag.

Redan den koncentrerade lösningen med 95 procent av tävlingarna i Stockholmsområdet skulle innebära kortare transporter, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan än något annat vinter OS. Nya lösningar för kollektivtrafiken skulle kunna sättas i drift och behållas efter OS. Frågan är hur behovet av en smidig förbindelse mellan Stockholm och Åre kan lösas på ett sätt som passar in i den bilden.

Genom att Stockholm har så mycket på plats begränsas behovet av nya investeringar för OS. Det som behövs handlar i hög grad om anläggningar som förutsätter betydande landskapsmodulering och masshantering. Samtidigt pågår enormt stora massförflyttningar i regionen. De stora infrastruktur- och bostadsprojekt som planeras kommer att ytterligare öka det trycket. 

Honnörsord

Istället för att som idag transportera miljontals ton till deponier på stora avstånd ger byggandet av ”landskap” för idrott alternativ med kortare transporter, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan! Skanska har visat hur mycket som finns att vinna både ekonomiskt och miljömässigt på en sådan samplanering. Samtidigt som helt nya möjligheter till vinteridrott också efter OS skulle skapas i stadslandskapet.

Hållbarhet har varit ett honnörsord under lång tid. Miljöfrågorna har fått en allt viktigare roll, men ett OS i Stockholm skulle bli ett nytt landmärke för hur idén om hållbarhet konkret kan forma spelen och sätta ett nytt exempel för framtiden, både för OS och för stadsutveckling. 

Det måste varje OS klara framöver!

Stefan Lindeberg

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.