Allsvenskan är till salu

Fotbollsallsvenskan är till salu, menar ordförande Lars-Åke Lagrell. Samtidigt går fastighetsbolaget Fabege in som ny sponsor till Svenska Fotbollförbundet och kan de kommande tre åren titulera sig som officiell partner. Samma Fabege som är en av huvudaktörerna i bygget av Nationalarenan.

Fotbollsallsvenskan är till salu, menar ordförande Lars-Åke Lagrell. Samtidigt går fastighetsbolaget Fabege in som ny sponsor till Svenska Fotbollförbundet och kan de kommande tre åren titulera sig som officiell partner. Samma Fabege som är en av huvudaktörerna i bygget av Nationalarenan.

 

- Vi hade ett treårigt avtal med Polar Music Prize som vi valde att inte förlänga. Att istället starta ett samarbete med Fotbollförbundet var egentligen ganska självklart eftersom vi sedan tidigare är en av fem intressenter i den nya nationalarenan, säger Mats Berg, informationschef på Fabege, i ett uttalande.

Han betraktar uppgörelsen som bra tajming inför de närmaste åren.

- Avtalet med förbundet löper över tre år, till 2011, samtidigt som den nya nationalarenan står klar.

Fabege får tack vare avtalet exponering på landslagets hemmamatcher via arenaskyltning och programblad, kundevenemang samt rätten att använda landslaget i sin marknadsföring.

- 90 procent av exponeringen sker i samband med herrlandslagets matcher, men det blir också en del exponeringen i samband med damfotbollen, säger Mats Berg.

Samtidigt öppnar fotbollsförbundet för att sälja namnet allsvenskan och uppgifter gör gällande att vissa diskussioner redan är inledda.
– Ska någon köpa liganamnet är det ju inte helt ologiskt att det är vi som huvudsponsor som i sådana fall gör det, säger Svenska spels sponsorchef Johan Lindvall till tidningen Expressen.
Förbundsordförande Lars-Åke Lagrell bekräftar att allsvenskan är till salu för rätt pris:
– Det råder konkurrens med länder som Norge och Danmark och ju mer intäkter man har desto bättre hävdar man sig i den konkurrensen.
Just i grannländerna bär ligorna namn efter företag.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.