Avhoppen ökar i formel 1

Toyota och Bridgestone är nästa japanska företag att lämna Formel 1, men Mercedes står starkt vid sidan av McLaren trots rykten om köp av Brawn, och Honda är en stor förlorare. Där har ni lite depåsnack.

Toyota lämnar Formel 1 för att skära kostnader efter den senaste kvartalsförlusten. Trots ett åtagande att vara med till 2012 gör man därmed sällskap med Super Aguri, Honda och BMW samt däcktillverkaren Bridgestone som väljer att kliva av efter 2010 års säsong.

Besluten innebär nya spekulationer och viss oro för krisdrabbade sporten som tidigare under året drabbats av interna skandaler, maktkamp och en rad avhopp bland sponsorer.

Toyota har varit med i Formel 1 sedan 2002, men inte tagit en enda seger, trots en årlig budget på drygt 2 miljarder kronor.
Bridgestones beslut att hoppa av innebär att sporten inte heller har någon däckleverantör efter nästa års säsong.

Det snackas ju mycket om att Mercedes ska kliva in som huvudägare till Brawn-stallet som man redan leverar motorer till. Ross Brawns exempellösa framgångar i år har förstås satt fart på alla möjliga rykten. men Mercedes står som en kompis vid sidan av McLaren och förnekar rykten om Brawn. Den tyska biljätten säger att man ämnar fullfölja sitt långtidskontrakt med McLaren.

Apropå Brawn så var det naturligtvis surt för Honda att se sitt gamla stall vinna VM. Japanska biltillverkaren ville ju spara motsvarande 211 miljoner dollar på att mer eller mindre skänka bort stallet till Ross Brawn som genast tog in Mercedesmotorer och fick fart på bilarna.

Salt i såret är förstås då att en undersökning från Margaux Matrix som visar att Honda missade motsvarande 255 miljoner dollar i synbarhet för varumärket denna säsong. Men å andra sidan vet vi ju inte hur bra det hade gått med Hondas motorer i bilarna...

Bridgestone väljer att hoppa av Formel 1 efter nästa säsong. Företaget har vänt en vinst på nästan 400 miljoner dollar till en förlust på sama belopp i år. Kostnader ska kapas, förstås. Bridgestone har varit leverantör av däck till F1-cirkusen i 13 år, ensam leverantör sedan 2007 när Michelin hoppade av 2006. Goodyear hoppade av redan 1998. (SportsPro/Sportbusiness)

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.