Guardiola skänker del av sin lön

I FC Barcelona finns det en mycket stark tradition att klubben och spelare stödjer välgörande ändamål. Tränare, Pep Guardiola, tar nu initiativ till god PR veckan efter nyheten att tillåta tröjreklam.

Enligt den spanska tidningen Sport är det en rekommendation till spelare och tränare att tänka på behövande och de uppmanas att skänka en procent av sin lön. Pep Guardiola är först och ger 0,5 procent av sin lön till en gemensam donationskassa och ytterligare 0,5 procent till före detta spelare.

Besöka sjukhus

Nu väntas ledare och spelare på flera nivåer i klubben att göra som Guardiola och dessutom ska stjärnorna göra besök på olika sjukhus i Katalonien för att ge presenter till sjuka barn.

Det här sker en dryg vecka efter att FC Barcelona tvingades medge att den ekonomiska situationen är sådan att en tradition 111 år tillbaka att inte sälja tröjreklam måste brytas.

Från nästa säsong finns logon för Qatar Foundation tillsammans med Unicef på bröstet på spelartröjorna – en affär som ger katalanerna nästan 275 miljoner kronor om året.

30 miljoner euro per år

Klubben som tidigare har skänkt pengar till Unicef, vars logo har haft en särställning på tröjorna, ska nu bereda plats för Qatar Foundation.

- Barcelona är obestridligt det ledande varumärket i världsfotbollen, betonade klubbens ekonomiska vicepresident, Javier Faus, enligt AP, uppenbart nöjd med affären.

Avtalet kommer att nå ett totalt värde på 170 miljoner euro med en löptid på fem år (fram till 2016). Klubben får 30 miljoner euro per år, plus en avgift på 15 miljoner euro redan under 2010/11 för rättigheterna till handel och ytterligare 5 miljoner i bonus.

En förlust om 700 miljoner

Den Qatar Foundation är en ideell institution, grundad 1995 av emiren av Qatar shejk Hamad Bin Khalifa Al Thani, med arbetsområden som undervisning, vetenskaplig och teknisk forskning. Just den verksamheten innebar att det var lättare att motivera beslutet i FC Barcelona.

Samarbetet mellan Barcelona och Qatar är etablerat sedan tidigare. Tränaren Pep Guardiola hjälpte exempelvis till i kampanjen för att få VM 2022.

Kontraktet med Unicef går ut nästa år, men enligt Javier Faus vill klubben kombinera sponsorerna även i framtiden.

FC Barcelona noterade en förlust på över 700 miljoner kronor efter förra säsongen och pengarna betyder oerhört mycket för att förbättra ekonomin.

Världens ledande klubbar

Rankning av sponsring på tröjor (klubb, sponsor, årligt belopp):
1. FC Barcelona, Qatar Foundation - 30 miljoner euro
2. Real Madrid CF, Bwin - 25 miljoner euro
3. FC Bayern München,  T-Home - 25 miljoner euro
4. Manchester United, Aon Corporation - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
5. Liverpool FC, Standard Chartered - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
6. Chelsea FC, Samsung - £ 12 miljoner (14 miljoner euro)
7. FC Schalke 04, Gazprom - 12 miljoner Euro

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.