Minskade intäkter för allsvenska klubbar

Under 2017 minskade intäkterna för de allsvenska klubbarna för reklam och sponsring med fyra miljoner kronor. Det visar en färsk rapport från revisionsföretaget EY, Ernst & Young.

Foto: CC0

Uppgiften att Malmö FF har högst intäkter i allsvenskan för reklam-och sponsring med 69,2 miljoner kronor kommer inte särskilt överraskande. Däremot förvånar tvåan. Det är IFK Göteborg som har några år av motgångar. Men Blåvitt kom under 2017 upp i 36,7 miljoner och överträffade alla utom just MFF ...

Stockholmsklubbarna ligger på den övre halvan. Fem av 15 klubbar ökade sina reklam-och sponsorintäkter: Halmstad, Hammarby, Jönköpings Södra, Malmö FF och Östersund.

Det här visar en färsk rapport från revisionsföretaget EY, Ernst & Young.

AFC Eskilstuna är inte med i analysen eftersom klubben saknar en reviderad och undertecknad årsredovisning, enligt EY.

Östersund har ännu inte kunnat dra nytta av sin sportsliga framgång gentemot sponsorerna. Förra året landade klubbens intäkter för reklam- och sponsring på 17 miljoner kronor. Däremot tjänade ÖFK 52 miljoner kronor på sitt Europacupspel.

Sponsorintäkter 2017 (2016) Mkr

Diagram över sponsorintäkter för varje allsvensk klubb 2017
Diagram över sponsorintäkter för varje allsvensk klubb 2017. Grafik: Thomas Selig, Idrottens Affärer.

Klubb 2017 2018
Malmö FF 69,2 65,3
IFK Göteborg 36,7 38,8
IF Elfsborg 33,9 34,8
Hammarby IF 30,7 29,8
AIK 28,2 31,2
Djurgården 25,4 29,8
Örebro SK 24,8 26,3
BK Häcken 22,5 23,4
Kalmar FF 20,8 21,2
Halmstad BK 17,5 12,7
Jönköping Södra 17,5 16,0
Östersunds FK 17,0 15,5
IFK Norrköping 16,6 16,9
GIF Sundsvall 15,2 16,8
IK Sirius FK 13,5 13,4

Sponsorintäkter per vunnen poäng 2017
Förändring av sponsorintäkterna från 2016 till 2017 i miljoner kronor. Grafik: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Sponsorintäkter per vunnen poäng 2017 (Tkr)

För att mäta vilken utväxling sponsorerna får av sina investerade pengar i klubbarna har EY jämfört totala sponsorintäkter med antal vunna poäng under säsongen.

Klubb 2017 2016
Malmö FF 1081 990
IFK Göteborg 992 776
IF Elfsborg 870 725
Hammarby IF 809 765
Halmstads BK 728 235
Örebro SK 689 41
Kalmar FF 650 481
Jönköpings Södra IF 583 457
AIK 495 520
Gif Sundsvall 490 559
Djurgårdens IF 479 692
BK Häcken 433 586
IFK Norrköping 345 282
Östersunds FK 339 370
IK Sirius FK 336 219

Ekonomiskt mår Allsvenskan bra, men det är en stor variation mellan klubbarna och denna klyfta har ökat under 2017. Fotbollens samhällsnytta har analyserats utifrån tre parametrar och störst bidrag ger hälsoeffekter och välmående med 377 miljoner kronor, vilket är ett värde som överstiger Allsvenskans totala intäkter från sponsring, entréintäkter och tv-rättigheter.

– Fotboll skapar ett mer öppet, jämlikt och inkluderande samhälle. Vår rapport sätter både siffror och ord på hur fotbollen har bidragit till samhället under 2017. Vi har dock bara skrapat på ytan genom att enbart titta på tre parametrar av samhällsnyttan. Vi hoppas att Svensk Elitfotboll fortsätter att aktivt arbeta med att bidra till samhället, säger Mikael Bergsten, partner och auktoriserad redovisningskonsult på EY och medförfattare till rapporten.

I rapporten analyseras bland annat klubbarnas resultat, egna kapital och soliditet för 2017. Under 2017 gör hela Allsvenskan ett positivt resultat om 90 miljoner kronor sett till total omsättning, vilket är en minskning med 23 procent jämfört med 2016. Det är sju av klubbarna som gör ett negativt resultat sett till total omsättning och det är en försämring med året innan då enbart två klubbar redovisade ett negativt resultat. Högst resultat 2017 redovisar AIK med 58 miljoner kronor. Allsvenskans totala egna kapital uppgår per 2017 till 870 miljoner kronor och har därmed ökat med 50 miljoner kronor från 2016. Det är ett resultat av att klubbarna i Allsvenskan når fler framgångar i Europa samtidigt som spelarna blir mer attraktiva och försäljningsintäkterna ökar.

Rika och fattiga klubbar

Sveriges överlägset rikaste klubb är likt förgående år Malmö FF med ett eget kapital på 457 miljoner kronor, vilket är mer än alla andra allsvenska klubbar tillsammans.

Hela listan över klubbekonomin framgår ur diagrammet nedan.

Diagram över elitklubbarnas egna kapital
Diagram över elitklubbarnas egna kapital. Klicka på bilden för en större version (öppnas i nytt fönster). Grafik: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Förutom att analysera de klubbinterna ekonomiska förutsättningarna görs även ett försök att beräkna fotbollsklubbarnas ekonomiska samhällsnytta. Analysen av Svensk Elitfotbolls samhällsnytta utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Speciellt fokus har lagt på mål 3: Hälsa och välbefinnande samt ytterligare två parametrar; inkludering genom sysselsättning och ideella insatser. För att komma fram till Allsvenskans och Superettans bidrag inom varje parameter har EY ställt ett antal frågor till klubbarna, om t.ex. antalet barn och ungdomar i träning, hur effektiva klubbarnas arbetsförmedlingsinsatser varit och omfattningen på nyttjandet av ideella ledare i ungdomsverksamheten samt antalet ideella funktionärer vid lagens hemmamatcher.

Diagram över ekonomisk samhällsnytta av Superettan och Allsvenskan
Diagram över Allsvenskans och Superettans ekonomiska samhällsnytta. Klicka på bilden för en större version (öppnas i nytt fönster). Grafik: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.