Kan de gemensamt bygga ny arena?

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Ola Serneke och byggpartnernErik Selin, skådar ut från Karlatornet. skyskrapan i stadsdelen Lindholmen i Göteborg. 246 meter hög,Sveriges och Nordens högsta byggnad. Foto: Adam Ihse

 

Stordalens bolag, Strawberry nyligen köpte namnrättigheterna för Friends Arena i Stockholm och han visar öppet att han är sugen på mera affärer i Göteborg.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2 arena, säger Stordalen till GP.
Det var i sällskap med 3 000 anställda som Petter Stordalen avslöjade att bolaget hade köpt namnrättigheterna till Friends. Från 12 tolfte juli ska arenan heta Strawberry arena till ett pris av drygt 100 miljoner kronor.

Ett enkelt beslut

– När Stockholm live kom till oss var det för mig ett relativt enkelt beslut att vi vill vara med och utveckla arenan, säger Petter Stordalen.
Han var beredd på en del reaktioner, men tog det med jämnmod.
– Vi är först och främst ett hotellbolag men vi gör också många andra saker, vi har konferenser och events ovh vi skapar mötesplatser och Friends är Nordens största mötesplats.
– Det är en unik arena. Vi har varit med sedan dag ett, vi drev alla ”food and beverage-verksamheter” i början så vi känner att det inte bara är hemmaplan, det är en del av vår identitet.
– Det är alltid någon som hävdar att de är experter som vill ha sina ”fifteen seconds of fame”. Det bryr jag mig väldigt lite om. Det som är viktigt är att man ska kunna diskutera saker. Jag har stor respekt för AIK och att de önskar att arenan ska heta AIK. 
– Men det är Stockholm live som bestämmer, de var ute efter en samarbetspartner, de önskade att jobba tillsammans med oss och vi tackade ja, säger han.
han kan sin historia om Göteborg. Strawberry-kedjan grundades på 1990-talet och i dag har Stordalen inte mindre än13 hotell i Göteborg. Ytterligare två är aktuella, i Karlatornet och vid Mölndalsån. Och han är pigg på att hylla Göteborg och hur stan utvecklas – men döljer inte att han tycker att det saknas en stor stadionarena som kan förvandlas till inomhusarena.

Skulle ge mycket

– Jag har stor respekt för att den kommunala kakan ska räcka till mycket, men att få en året runt-arena tror jag hade gett enormt mycket i arbetstillfällen och skatteintäkter. Inte bara för arenan utan även för alla hotell, restauranger och varuhandlare. 
-Att Göteborg tappar en radda stora arrangemang är helt säkert, och det innebär förlorade intäkter, både för staden och näringslivet.
– Stockholm har tre arenor på ett litet område med Avicii, Tele2 och Friends, snart Strawberry. Då borde Göteborg kunna ha en som är inomhus.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2-arena, i varje fall för att locka till sig de stora internationella evenemangen och konserterna.
– Nya Ullevi är bra och Got event genererar intäkter på nästan 2 miljarder av det vi kallar turistekonomiska effekter. Att då skaffa sig en möjlighet för inomhusarrangemang för hela året tror jag skulle ha en fantastisk effekt för hela Göteborg.
Är han då intresserad av att vara delaktig?
"investerat mest"
– Göteborg är den staden där jag investerat mest pengar när det gäller hotell och restauranger i hela Strawberry. Vi har precis öppnat Draken och ska bygga ett hotell precis bredvid Oceana och Liseberg. Vi är en av de som investerat mest i Göteborg inom resenäringen, det är vårt område, det är andra aktörer som driver arenor. Vi kan vara med som samarbetspartner till hundra procent, men det är andra som driver den verksamheten inte vi, fastslår han i GP
Sttordalen  är kund hos Serneke i Karlatornet så de har säkert redan träffats….
Thomas *Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.