Kan de gemensamt bygga ny arena?

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Ola Serneke och byggpartnernErik Selin, skådar ut från Karlatornet. skyskrapan i stadsdelen Lindholmen i Göteborg. 246 meter hög,Sveriges och Nordens högsta byggnad. Foto: Adam Ihse

 

Stordalens bolag, Strawberry nyligen köpte namnrättigheterna för Friends Arena i Stockholm och han visar öppet att han är sugen på mera affärer i Göteborg.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2 arena, säger Stordalen till GP.
Det var i sällskap med 3 000 anställda som Petter Stordalen avslöjade att bolaget hade köpt namnrättigheterna till Friends. Från 12 tolfte juli ska arenan heta Strawberry arena till ett pris av drygt 100 miljoner kronor.

Ett enkelt beslut

– När Stockholm live kom till oss var det för mig ett relativt enkelt beslut att vi vill vara med och utveckla arenan, säger Petter Stordalen.
Han var beredd på en del reaktioner, men tog det med jämnmod.
– Vi är först och främst ett hotellbolag men vi gör också många andra saker, vi har konferenser och events ovh vi skapar mötesplatser och Friends är Nordens största mötesplats.
– Det är en unik arena. Vi har varit med sedan dag ett, vi drev alla ”food and beverage-verksamheter” i början så vi känner att det inte bara är hemmaplan, det är en del av vår identitet.
– Det är alltid någon som hävdar att de är experter som vill ha sina ”fifteen seconds of fame”. Det bryr jag mig väldigt lite om. Det som är viktigt är att man ska kunna diskutera saker. Jag har stor respekt för AIK och att de önskar att arenan ska heta AIK. 
– Men det är Stockholm live som bestämmer, de var ute efter en samarbetspartner, de önskade att jobba tillsammans med oss och vi tackade ja, säger han.
han kan sin historia om Göteborg. Strawberry-kedjan grundades på 1990-talet och i dag har Stordalen inte mindre än13 hotell i Göteborg. Ytterligare två är aktuella, i Karlatornet och vid Mölndalsån. Och han är pigg på att hylla Göteborg och hur stan utvecklas – men döljer inte att han tycker att det saknas en stor stadionarena som kan förvandlas till inomhusarena.

Skulle ge mycket

– Jag har stor respekt för att den kommunala kakan ska räcka till mycket, men att få en året runt-arena tror jag hade gett enormt mycket i arbetstillfällen och skatteintäkter. Inte bara för arenan utan även för alla hotell, restauranger och varuhandlare. 
-Att Göteborg tappar en radda stora arrangemang är helt säkert, och det innebär förlorade intäkter, både för staden och näringslivet.
– Stockholm har tre arenor på ett litet område med Avicii, Tele2 och Friends, snart Strawberry. Då borde Göteborg kunna ha en som är inomhus.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2-arena, i varje fall för att locka till sig de stora internationella evenemangen och konserterna.
– Nya Ullevi är bra och Got event genererar intäkter på nästan 2 miljarder av det vi kallar turistekonomiska effekter. Att då skaffa sig en möjlighet för inomhusarrangemang för hela året tror jag skulle ha en fantastisk effekt för hela Göteborg.
Är han då intresserad av att vara delaktig?
"investerat mest"
– Göteborg är den staden där jag investerat mest pengar när det gäller hotell och restauranger i hela Strawberry. Vi har precis öppnat Draken och ska bygga ett hotell precis bredvid Oceana och Liseberg. Vi är en av de som investerat mest i Göteborg inom resenäringen, det är vårt område, det är andra aktörer som driver arenor. Vi kan vara med som samarbetspartner till hundra procent, men det är andra som driver den verksamheten inte vi, fastslår han i GP
Sttordalen  är kund hos Serneke i Karlatornet så de har säkert redan träffats….
Thomas *Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa  som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.

Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel  i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.

CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

Max Peter Bejmer inför storpublik på sprinten i Oskarshamn under O-Ringen 2024. Hugo Mattsson/Svensk Orientering 

Hösten 2018 fattades beslutet att O-Ringen skulle genomföras på Smålandskusten med Oskarshamn som nav. De operativa förberedelserna har pågått sedan dess och 21 700 besökare noterades fördelat på  19 250 deltagare och 2 450 medföljare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.