Gothia Cup omsätter 40 miljoner

Gothia Cup med 31000 spelare från 1246 lag i 68 länder är alltid lika fascinerande. Flaggspelet vid Heden i Göteborg anger bredden och mångfalden. Ungdomsturneringen är gigantisk och omsätter inte mindre än 40 miljoner kronor.
Gothia Cup med all verksamhet och alla spelare, ledare, föräldrar, anhängare fullständigt ockuperar Göteborg en julivecka varje år.Dennis Andersson är en rutinerad tävlingsgeneral och utgör ett personligt nav i ett arrangemang som saknar motstycke i Sverige. Hans arbetstempo beskrivs egentligen bäst av att han själv inte hinner se någon match… 

 

68 länder innebar nytt rekord, däremot inte för antalet deltagare eftersom cupen begränsas av att det "bara" finns 91 gräsplaner att tillgå i Göteborg, Mölndal och Kungsbacka. Därför har arrangörsklubben BK Häcken tvingats tacka nej till omkring 200 lag från Sverige, Tyskland och USA.

- Under de senaste åren har vi satt ett volymtak för de största deltagarländerna, så att vi i förväg beslutar att bara ta emot ett visst antal lag från till exempel Tyskland. Sedan gäller "först till kvarn" för dem som vill vara med, förklarar Dennis Andersson.

350 000 gästnätter

Turneringen tillkom 1975 som en konsekvens av en del i uppgörelsen vid en spelarövergång mellan Häcken och Gais. Men Gais drog sig ur något som i dag lockar runt 50 000 besökare, skapar 350 000 turistnätter och genererar intäkter för hotell, restauranger etc på ca 118 miljoner.

- Gothia Cup är mycket betydelsefullt för Göteborg. Turneringen är ett viktigt led i stadens ansträngningar att bli Nordens ledande evenemangsstad", säger Leif Nilsson, evenemangschef på Göteborg & Compani. 

- Gothia Cup är mycket betydelsefullt för Göteborg. Turneringen är ett viktigt led i stadens ansträngningar att bli Nordens ledande evenemangsstad", säger Leif Nilsson, evenemangschef på Göteborg & Compani. 

Dennis Andersson ser ingen orsak till att dölja målen med cupen:
- Att ha deltagande lag från hela världen.
- Att tjäna pengar.

En del av intäkterna används till att stödja och utveckla fem fotbollsskolor i Afrika och snart ytterligare två i Thailand och Bolivia.  

Häcken har i dag tio årsanställda som också ägnar tid till att göra missionsresor jorden runt för att sprida propaganda. Inför anmälan finns en Robin Hood-politik där lag från rika länder betalar mer än fattiga. Dessutom har Gothia Cup ett antal sponsorer varav SKF gick in i år som huvudpartner tre år framåt.

När SKF letade tänkbara projekt inför 100-årsjubileet kom förslaget om Gothia Cup som en naturlig samarbetspartner.
- SKF är ett globalt företag som når människor över hela världen. Våra produkter finns i alla typer av industrier, i hushåll, i bilar och många sporter. SKF utövar också en aktiv roll i det samhälle vi verkar i, menar Tom Johnstone, koncernchef i SKF.

I aktivitetsbyn på Heden hade SKF också ett stort och framträdande tält. Där fanns för övrigt också Intersport som har efterträtt Stadium vars kontrakt om sex år avslutades i fjol.– Det har varit fantastiska år. Men allt har sin tid och vi vill hitta nya projekt som lever för oss under hela året och kan integreras med vår övriga kommunikation, säger Thomas Jonasson. 

Fantastisk show

 

Under Gothia Cup-veckan är invigningen, alltid på måndagskvällen, det mest spektakulära inslaget. Nya Ullevi fylls och i år fanns drygt 45 000 personer på plats för att njuta av en nära tre timmar lång färgsprakande musikshow som avslutandes med ett enormt fyrverkeri.

Här satsar Häcken nära 1,5 miljoner kronor för att bjuda på en show av världsklass och egentligen är det förvånande att inte någon tv-kanal vill sända underhållningen som är oerhört proffsigt utformad och leds av MTV:s Lars Beckung.
Måttet på Häckens framgång som arrangör är att kommersiella intressen velat köpa evenemanget.
 

- Att organisera ungdomsturneringar i fotboll har blivit business. Vi skulle kunna sälja turneringen, men har tackat nej för att vi vill kunna garantera att de idrottsliga aspekterna fortsätter att vara viktigast", säger Dennis Andersson.

 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.