Camparliv via aktiebolag
Med detta ”svb” ska ingen kunna tvivla på att moderbolaget Stadium gör business på ungdomarna. Varje vinstkrona ska gå till Sports Camp och här handlar det om stora tal.
- Totalt har Sports Camp genererat 25 miljoner kronor till våra samarbetsföreningar. Bara i fjol kunde vi dela ut fyra miljoner, berättar projektledaren Niclas Westerdal.
Omsättning på nära 14 miljoner
Omsättningen i år beräknas hamna på cirka 14 miljoner kronor i det bolag som bildades i september 2006.
- Tidigare var föreningarna delägare och fanns med i styrelser och ledningsgrupper. Nu är Sports Camp ett dotterbolag i Stadium med tre årsanställda. Vi har ett hundraprocentigt ansvar men samarbetar med cirka 25 partners, främst föreningar som får långa avtal med oss.
Det är ett drygt arbete för klubbarna även om de får en bra ersättning, men det krävs mer än 200 ledare som ägnar en semestervecka till att hålla igång alla ungdomar under varje vecka..
Ulf Eklöf fångade ytterligare en idé
Thomas Walden, dåvarande marknadschef för Stadium presenterade en idé för Ulf Eklöf, Stadiums grundare och förre vd, som direkt nappade. I det här fallet 1995 vid en diskussion om hur det stora gröna idrottsfältet vid Himmelstalund i Norrköping låg öde sommartid.
På jobbet hade Ulf Eklöf samtidigt en diskussion om hur företaget skulle kommunicera med nya som gamla konsumenter. Stadium hade tagit hjälp av marknadsföringsgurun Leon Nordin som hävdade att företag inte bara kan fånga kunden med produkten utan även ska ”bidra till en bättre värld”.
Korsbefruktningen skedde då och där. Sports Camp blev ett sätt att få ett förhållande med en kund utan att det krävdes ett besök i butik samtidigt som näringsliv, föreningar och kommun fick en stark möjlighet till att bygga nätverk och nå uppmärksamhet.
Söker sponsorer
Naturligtvis åtnjuter Stadium mycket PR tack vare de här fyra årliga sommarveckorna, men företaget är berett at ta ytterligare ett innovativt steg, nämligen att välkomna sponsorer.
- Efter 15 år känner vi att produkten är en av de starkaste vad gäller sportevenemang. Därför har vi beslutat om en ny sponsorstruktur där nationella företag och varumärken kan delta för att ytterligare skapa medel för att höja upplevelsen på lägret. Ett sportens Disney är visionen, säger Mattias Zingmark, sponsor- och eventansvarig vid Stadium.
Han berättar att fyra huvudsponsorer är aktuella, där E.on presenterades redan till det här året.
1995 genomfördes den första campen med fotboll, ishockey och basket. Sedan dess har 13 sporter tillkommit, som bandy, bordtennis, brottning, dans, friidrott, golf, gymnastik, handboll, innebandy, multisport, simning och tennis.
Inspirera ungdomar, stärka självkänslan hos dem, introducera nya idrotter, motivera och utbilda ledare och bjuda på en upplevelse för både knoppen och kroppen – det är ledorden. Men framför allt, att vara kompis och ha kul gäller samtliga.
2 795 kronor per deltagare
5 400 tjejer och killar i åldern 11-14 år deltar i år. Intresset är stort, så pass att nära 1 000 ungdomar inte kunde få plats. Ändå är det rekordmånga, i en relativt jämn fördelning eftersom 47 procent är tjejer. Var och en, eller föräldrar, betalar 2 795 kr i lägerkostnad.
- Målet är 10 000 deltagare inom fem år, och just nu är det logimöjligheterna och vår egen fantasi som begränsar säger Ulf Eklöf.
Förutom rekordintresset är det också första gången som nya Stadium Arena kan utnyttjas. En imponerande skapelse till både storlek och utseende. Just det, för besökaren i Norrköping råder det inget tvivel om att Norrköping är Stadium Town. Norrifrån på motorvägen möts bilisten av det jättelika centrallagret och söderifrån syns den hypermoderna arenan.
Dessutom, stan är klädd i banderoller som förmedlar budskap för campen: ”Totalt har vi köpt banderoller till en längd av cirka 1,5 km för att berätta för alla vad som sker här”, skrattar Niclas Westerdal, ursprungligen ekonom som älskar att jobba och entusiasmera ungdomar.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Nej, en stockhomare i ledningen för IFK Göteborg, det blev aldrig någon succé- Nu framkommer uppgifter om att Oa Larsson, teknisk direktör i IFK Göteborg, tvingas lämna klubben.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.