992 miljoner till OS-idrottare

Bråk i America´s cup, nytt exklusivt komplex i Dubai, klart med tv-rättigheter i Sydamerika från fotboll-VM och Kina satsar 992 miljoner kronor på sina idrottare – se där några av veckans skörd från sportvärlden.


(Segling/Affärer) Från storm till stiltje. Det är läget i den minst sagt infekterade striden mellan Alinghi, titelförsvararen i America´s Cup och Team Oracle. Alinghi har efter en strid om tävlingens regler nu accepterat att med katamaran tävla mot Team Oracle 2010. Alinghis kapten Brad Butterworth träffade Team Oracle på Societe Nautique i Geneve, vilket är Alinghis hemmaklubb. Av det mötet kom ut att man är beredd att möta den amerikanske dollarmiljardären Larry Ellisons olika krav, bland annat just vilken båttyp som ska användas. Team Oracle har backats upp av ett beslut i en domstol i New York där man fastslog att om inte parterna kom överens så gäller en match i bäst av tre seglingar med just katamaranbåtar. (Sportbusiness)
°°°
(Cricket/Arena) Dubai har invigt ytterligare ett stort sportkomplex, nu cricketarena som kostat över 100 miljoner dollar att färdigställa. Det är arkitekterna Gerkan, Marg & Partners som står för design. Samma arkitekter som gjorde jobbet med Berlins olympiastadium och Commerzbank Arena i Frankfurt. Cricketarenan är den första av fyra stora arenor i sportkomplexet Dubai Sports City. Övriga är en kombinerad fotbolls- och friidrottsarena (hoppsan Stockholm!) för 60 000 åskådare, en landhockeyarena för 5 000 åskådare och en arena för inomhussport med kapacitet för 10 000 personer i publiken. När det gäller Dubais racingbana som också ligger i området och som så småningom ska hysa Formel 1-lopp, så har man skjutit fram datum för invigning till nästa år. (Sportbusiness)

(Fotboll/TV) Nu kan man andas ut i det fotbollstokiga Brasilien. Det är klart med tv-rättigheterna för VM i fotboll i Sydafrika nästa år. Det blir ESPN Brasil som kommer att sända till mer än 2 miljoner tv-tittare som man har. ESPN Brasil var den första stationen ESPN lanserade utanför USA och betalar 60 miljoner dollar för rättigheten. Totalt räknar Fifa med att få närmare 3 miljarder dollar för tv-rättigheter till VM 2010. Det motsvarar nästan 90 procent av evenemangets intäkter. ESPN har för övrigt fler rättigheter för VM 2010. Dels genom ESPN Star Sports i Indien och genom moderbolaget i USA där man delar rättigheterna med ABC och Univision. De amerikanska rättigheterna kostade 400 miljoner dollar och är det största avtal Fifa gjort för ett enskilt land. (SportsPro)

(Fotboll/Sponsring) Everton förlänger sitt avtal med franska klädmärket Le Coq Sportif i ytterligare tre år, värt 3 miljoner dollar årligen. Värt att notera är att den nya matchtröjan utseende är en hyllning till Evertons klassiska manskap 1983-1986, då klubben vann engelska ligan, FA-cupen och Cupvinnarcupen. Den minnesgode medelålders minns namn som Neville Southall, Kevin Ratcliffe och förstås Gary Lineker. (SportsPro)

 (Olympiskt/Affärer) 120 miljoner dollar, eller 992 miljoner kronor. Det är vad den kinesiska olympiska kommittén, COC, satsar på sina idrottare inför OS i London 2012. Hälften kommer från överskottet av OS i Peking i fjol, den andra hälften från ett sponsorprogram. Än så länge finns bara två tunga sponsorer klara, båda klädtillverkare. Heng Yan Xiang, för officiella kläder utanför arenorna och Anta, för sportkläder. (Reuters)

(Tennis/Sponsring) IMG har skrivit avtal med tennisstjärnan Vera Zvonareva. IMG får exklusiv rätt att marknadsföra och sköta agentverksamhet för Zvonareva, en av Rysslands många kvinnliga tennisstjärnor. Det är Ben Crandell i Florida som ska leda ett IMG-team som ska jobba med den just nu sjätterankade 24-åringen som vann både singel och dubbel i Indian Wells och tog sig till semifinal i Australian Open, årets första Grand Slamturnering. (Sportbusiness)

(Ishockey/Sponsring) Hockey-VM pågår som bäst i Schweiz och hemmanationen fick lyckan att besegra Frankrike i inledningen. Nu har man nått ytterligare en framgång fast i sponsorlogerna. PostFinance, ett bolag inom Swiss Post, förlänger sitt sponsorkontrakt med ytterligare tre år, värt totalt 1,2 miljoner dollar. PostFinance blir guldsponsor för landslagen och för den nationella utbildningen. Företaget har sedan tidigare också namnrättigheterna till PostFinance Arena i Bern, där ju VM spelas. Som kuriosa kan vi nämna att just Bern har ett snitt på över 16 000 åskådare på sina hemmamatcher, fler än något annat lag i Europa. (SportsPro)

 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.