Miljardcirkus i gungning

Formel 1-cirkusen söker intensivt efter nya sponsorer. Från 2006 är tobaksreklam inte tillåtet inom EU. Därför måste fem av teamen, som är starkt beroende av tobakspengar, hitta nya sponsorer. Flera skulle vilja hitta ryska stålmiljardärer som vill investera 100 miljoner dollar – och helst mer.
Under 2004 slukar formel 1-stallen 17 miljarder kronor.
Då finns hela skalan från Minardi som har en budget om 372 miljoner till Ferrari med nära tre miljarder. Det är stor skillnad på de italienska stallen. Men så har Ferrari en tobakssponsor som bara den bidrar med 630 miljoner.
Men 2006 får det inte längra finnas någon tobaksreklam. Och när utvecklingskostnaden har stigit gigantiskt är det logiskt att oron sprider sig bland och inom alla team. Vad ske egentligen ske?
I det läget önskar sig alla exempelvis en rysk oljemiljardär.
En sådan uppenbarar sig i Midland F1.
Alexander Shnaider lättar på plånboken och uppgifter gör gällande att chassit ska byggas av italienska Dallara, högkvarteret ska ligga i London och minst en av förarna ska vara ryss.
Trevor Carlin, mannen som upptäckte Jenson Button, ska bli stallchef, 28 ingenjörer arbetar med bilen sedan ett par månader och de första testerna sker om ungefär tio månader.
- Vi vet att det krävs ungefär 100 miljoner dollar för att överleva i formel 1 och vi är beredda att investera dem, säger Alexander Shnaider i ett uttalande.
Jämför med de främsta teamen som har budgetar på minst 300 miljoner dollar.
Det är alltså inte fråga om vilka förändringar som kommer att ske utan hur omfattande dessa blir.
Det har redan framkommit att Jaguar ska säljas samtidigt som Jordan och Minardi har stora finansieringsproblem.
Bantade kostnader blir ett absolut krav för alla – och så står Ferrari där i en exklusiv del av depån. 

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.