""Sponsorerna är konservativa""

- Akropol är Europas bästa lag sett till sina förutsättningar. Jag hoppas verkligen svensk basket inser det och drar nytta av det här laget, tycker coachen Kostas Flevarakis. Men klubben hotas ändå av ekonomisk undergång.
Till den sista april ska klubben få fram två miljoner kronor in för att få fortsätta i basketligan.
200 000 kronor är allt vad föreningen under den här säsongen fått i sponsorstöd. Då handlar det mest om pengar från enskilda privatpersoner.

Ordförande Spiros Gogos är glad över den sportsliga succén:
- Inget lag har nåt större framgångar på två säsonger.
Ekonomiskt har säsongen var torftig. Men under den senaste månaden har dock uppmärksamheten förstorats runt invandrarlaget från Rinkeby.
- Sedan vi gick ut och sade att vi måste dra oss ur har vi fått lite samtal. Nu pratar vi åtminstone med några stora företag.
- Jag tror att det finns en försiktighet på grund av den multikulturella sammansättningen i klubben. Det verkar vara en konservativ bransch.

Från förbundet eller Basketligan känner han inget stöd.
- Många vill nog inte ha oss kvar, säger han och syftar bland annat på att tävlingsutskottet gick emot lagets önskemål att slippa en viss domare.
Reklambyrån Acne Creative har engagerat sig i Rinkebys problem.
- Vårt mål är att Akropol ska bli det mest attraktiva laget i Sverige, säger vd Victor Press.
Reklambyrån har startat kampanjen Fånga Bollen i syfte att hjälpa klubben att dra in pengar. Företaget har bildat ett team av samarbetspartners och strävar efter att utveckla en paketering av basketlaget.
- För oss är det här viktigt av två anledningar. Dels får vi möjlighet att göra något som känns meningsfullt, dels är det viktigt för oss att visa att den sponsor vi hittar kan få kommersiell framgång genom att sponsra Akropol.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.