Djurgården gör Europasatsning

Timmarna innan den match som kan göra Djurgården till svenska mästare presenterar klubben ett rekordstort sponsoravtal. Adidas satsar 50 miljoner – allt med sikte på Champions League.
Samtidigt avslöjas också att Ica, Volvo, Quesada och Childhood har gett klartecken till en offensiv, där också Proffice och Stadium beräknas ingå.
Företagen lockas av att få vara med om att tillsammans bygga upp ett storlag som ska kunna göra sig gällande i Europa-fotbollen.


Dit är Djurgården på god väg. Årets upplaga, med tränaren Kjell Jonevret, har sakta men säkert tagit befälet över allsvenskan. Måndagskvällens möte med IFK Göteborg har guldkaraktär och med en vinst innebär att vägen mot en SM-titel är utstakad.
Men i klubben finns ingen tillfredsställelse med framgångar enbart i Sverige. Siktet är ställt mot Europa och Champions League.

Pengarna är avgörande. Dagens 20 miljoner i sponsorintäkter måste öka till 50 varje år. Det ska ske via några få exklusiva storsponsorer som tillsammans bygger ett internationellt Djurgården.
En språngbräda dit utgör det nya avtalet med Adidas. Ett kontrakt med flera inslag - ett icke känt mångmiljonbelopp, material i stor mängd och dessutom möjligheter till samarbete med Adidas övriga samarbetspartners i toppfotbollen, som Real Madrid, Milan, Bayern München och Ajax.

Djurgården blir nu ett av få lag med Adidas på tröjorna. Där ska enbart två varumärken ytterligare tillåtas. Allt för att exklusiviteten och värdet ska bli optimalt. Därför funderar ytterligare två internationella bolag som bäst på att gå in med nya sponsormiljoner.



 

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.