Fotbollen byter sponsorstrategi

Fotbollen är det ledande sponsringsobjektet inom svensk idrott. På högsta nivå, Svenska Fotbollförbundet, har Top 2000 varit det exklusivaste av de externa samarbetskoncepten. Men nu ska detta skrotas, erfar Idrottens Affärer.
Svenska Fotbollförbundet är i färd med att sälja in ett helt nytt sponsorkoncept på marknaden, skriver Magasinet Fotboll i sitt kommande nummer:

”Less is more – mindre är mer – är ett begrepp som blivit framgångsrikt inom idrottssponsringen med Champions League och UEFA som banbrytare. Nu tar Svenska Fotbollförbundet efter.


Värdet på svensk fotboll har ökat, det finns fler produkter och projekt att marknadsföra och sälja. Inom näringslivet finns också en ökad efterfrågan för att använda sig av och förknippas med fotbollen.

Därför sker just nu en omdaning av Svenska Fotbollförbundets sponsorsstruktur. Top 2000-konceptet som funnits i nära ett decennium ska ersättas av en pyramid med färre stora samarbetspartners i toppen men med flera nya möjligheter i botten.

- Det senaste året har vi haft 16 företag i Top 2000. Men vi känner att vi behöver hitta nya paketeringar, de bästa möjliga för båda parter, och öka flexibiliteten. En tydligare verksamhetsinriktning är något vi också försöker skapa, säger marknadschefen Jan Larsson.

Svenska Spel kommer att finnas kvar som den övergripande huvudsponsorn, nuvarande avtal sträcker sig fram till 2008. Därunder ska samarbeten inledas med fyra-fem nationella samarbetspartners, vilka får exklusiva rättigheter till all verksamhet inom Svenska Fotbollförbundet samt i samarbete med SEF och EFD, rättigheter inom elitfotbollen på klubbsidan.

Officiella samarbetspartners kommer att knytas till herrlandslaget, till damlandslaget och till ungdoms- och breddfotbollen – sex inom varje område.”

För Idrottens Affärer berättar Jan Larsson också att ytterligare en rad samarbets- och affärsmöjligheter tillskapas mellan fotbollen och näringslivet. Detta under rubriker (och paket) som till exempel ”Officiell Leverantör”, ”Landslagets Företagspool”, ”Talangutveckling” liksom olika typer av licensavtal och samarbeten inom anläggningsområdet med mera. Den nya sponsorstrukturen ska vara helt introducerad 2007.



 

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.