Fotbollen byter sponsorstrategi

Fotbollen är det ledande sponsringsobjektet inom svensk idrott. På högsta nivå, Svenska Fotbollförbundet, har Top 2000 varit det exklusivaste av de externa samarbetskoncepten. Men nu ska detta skrotas, erfar Idrottens Affärer.
Svenska Fotbollförbundet är i färd med att sälja in ett helt nytt sponsorkoncept på marknaden, skriver Magasinet Fotboll i sitt kommande nummer:

”Less is more – mindre är mer – är ett begrepp som blivit framgångsrikt inom idrottssponsringen med Champions League och UEFA som banbrytare. Nu tar Svenska Fotbollförbundet efter.


Värdet på svensk fotboll har ökat, det finns fler produkter och projekt att marknadsföra och sälja. Inom näringslivet finns också en ökad efterfrågan för att använda sig av och förknippas med fotbollen.

Därför sker just nu en omdaning av Svenska Fotbollförbundets sponsorsstruktur. Top 2000-konceptet som funnits i nära ett decennium ska ersättas av en pyramid med färre stora samarbetspartners i toppen men med flera nya möjligheter i botten.

- Det senaste året har vi haft 16 företag i Top 2000. Men vi känner att vi behöver hitta nya paketeringar, de bästa möjliga för båda parter, och öka flexibiliteten. En tydligare verksamhetsinriktning är något vi också försöker skapa, säger marknadschefen Jan Larsson.

Svenska Spel kommer att finnas kvar som den övergripande huvudsponsorn, nuvarande avtal sträcker sig fram till 2008. Därunder ska samarbeten inledas med fyra-fem nationella samarbetspartners, vilka får exklusiva rättigheter till all verksamhet inom Svenska Fotbollförbundet samt i samarbete med SEF och EFD, rättigheter inom elitfotbollen på klubbsidan.

Officiella samarbetspartners kommer att knytas till herrlandslaget, till damlandslaget och till ungdoms- och breddfotbollen – sex inom varje område.”

För Idrottens Affärer berättar Jan Larsson också att ytterligare en rad samarbets- och affärsmöjligheter tillskapas mellan fotbollen och näringslivet. Detta under rubriker (och paket) som till exempel ”Officiell Leverantör”, ”Landslagets Företagspool”, ”Talangutveckling” liksom olika typer av licensavtal och samarbeten inom anläggningsområdet med mera. Den nya sponsorstrukturen ska vara helt introducerad 2007.



 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.