Sponsorn blev kär i klubben
Allt var sig likt till dess att finansmannen Bo Johansson harklade sig och sa
- Jag ser inget snyggt sätt att linda in det här, så det är lika bra att jag går rakt på sak. Läget är följande: jag vill köpa Plannja Basket.
Luleå har fått sin egen Roman Abramovitch.
- Nja...Roman sa väl att han inte ens gillar fotboll. Och det delar jag i och för sig med honom. Jag tycker inte heller om fotboll, medger Bo Johansson i tidningen NSD.
Vad ett köp skulle innebära i penningsumma har inte Bo Johansson en aning om:
- Det är för tidigt att säga. Jag har svårt att uppskatta vad en verksamhet som går med förlust kan vara värd, men när föreningens värde slagits fast får jag helt enkelt garantera en summa.
- Alla ska känna att det här är ett steg framåt. Om någon eller några känner att det är ett steg tillbaka struntar vi i alltihop och fortsätter som vanligt.
Intresset för Plannja har funnits i många år, men växte avsevärt efter ett möte med Plannjas klubbdirektör Lars Mosesson, som också kommer från Gällivare. De hade mycket gemensamt och Bo Johansson klev in i basketsporten.
I dag är Obol en av Plannjas största sponsorer och huvudsponsor för hela basketligan. Företaget och Plannja har ett kontrakt värt en miljon kronor årligen. I fjol innebar det att klubben kunde genomföra en spektakulär värvning av stjärnforwarden Fred Drains från Norrköping
I februari ska Geneves samtliga sponsorer, bland annat Rolex, komma till Luleå för att träffa Plannjas sponsorer, ett möte ni syfte att nya nätverk ska uppstå.
- I mina ögon är Plannja världens bästa klubb. Den gör allt rätt. Sättet den jobbar på är expemplariskt och egentligen är det en solskenshistoria att en klubb från lilla Luleå har kunnat bli så stor och framgångsrik. Plannjas framgångar är välförtjänta, men jag har också sett hur man fått kämpa för att få ekonomin att gå ihop varje säsong.
- Nej, en sådan investering hade jag haft svårt att få igenom, eftersom den knappast lär generera några pengar. Min tanke är absolut inte att tjäna pengar. Det här vill jag göra av kärlek och intresse. Min dröm är att kunna utveckla Plannja och hjälpa klubben ut i Europa igen.
- Mer får man inte äga i Sverige enligt riksidrottsreglerna. Men det där är jag sugen att utmana. Elitklubbarna idag är ingen ideell verksamhet och skulle verksamheten bolagiseras fullt ut skulle vi inte behöva se affärer av den typen vi nu ser i IFK Göteborg.
- Just nu befinner vi oss i en idéfas och båda parter ska tänka igenom förlsaget. Sedan ska vi ha ett nytt möte i december.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.