IMG kräver MFF på miljonbelopp

Managementbolaget IMG och Malmö FF måste göra upp i tingsrätten. Av tiderna bästa sponsoravtal blev det grus och en kamp mellan jurister, inte en idrottsfinansiell succé som det hette när uppgörelsen presenterades. Nu avslöjas att IMG stämmer Malmö FF och kräver ett mångmiljonbelopp.

Managementbolaget IMG och Malmö FF måste göra upp i tingsrätten. Av tiderna bästa sponsoravtal blev det grus och en kamp mellan jurister, inte en idrottsfinansiell succé som det hette när uppgörelsen presenterades. Nu avslöjas att IMG stämmer Malmö FF och kräver ett mångmiljonbelopp.

 

Det är inte ens två år sedan parterna förkunnande en enighet och en optimism som skulle ge Malmö FF nära 600 miljoner kronor. Så duktiga var IMG på affärsrelationer, så bra skulle det gå när IMG uppvaktade företagen i Skåne.

Det blev fiasko. I våras tillkännagavs att parterna skiljdes åt. Det fungerade aldrig med IMG vars representanter hade oerhört svårt att skapa relationer med Skånes företagare. Det blev varken ett bra umgänge eller bra pengar.

Som om inte det var nog, nu ska IMG stämma Malmö FF som inte tänker ge vika, avslöjar Kvällsposten.

- Vi har inte sett stämningsansökan än, men vår utgångspunkt är att inte betala någonting, varför skulle vi göra det, säger Malmö FF:s vice ordförande Håkan Jeppsson till Kvällsposten.
De har förhandlat en tid
om en slutlig uppgörelse, men kan inte enas.
- IMG vill ha ersättning för det arbete de la ner på att förbereda avtalet med oss. Men vi hade naturligtvis också kostnader och vi tappade dessutom ett år när det aldrig blev ett avtal, säger Håkan Jeppsson.

Han fastslår:

- IMG:s krav är orimligt. När två parter satsar tid och pengar för att förbereda ett avtal som sedan aldrig bli av står var och en för sina kostnader.
- Inga kommentarer, är allt vad IMG:s svenska vd Martin Englund säger.

Malmö FF:s vice ordförande Håkan Jeppsson samt styrelsesuppleanten och advokaten Lars Kongstad skriver på MFF:s hemsida att IMG:s krav på ersättning ”har gjort oss väldigt förvånade, men vi har trots det i bästa samförstånd försökt komma överens med IMG”.

MFF-ledarna menar att IMG inte har någon grund för sina krav och vill ge sin historieberättelse:

- MFF och IMG tecknade i november 2005 ett intentionsavtal som innebar att parterna skulle samarbeta under 13 år framåt med MFF:s försäljning och marknadsföring såvida ett slutgiltigt bindande avtal senare tecknats.
- MFF och IMG förhandlade under stora delar av 2006 för att komma överens om ett slutgiltigt avtal samtidigt som båda parter förberedde det tänkta samarbetet.
- I januari 2007 kom MFF och IMG överens om att avbryta förhandlingarna på initiativ av IMG:s Europachef, Christian Pirzer, sedan det konstaterats att det inte fanns förutsättningar att nå en slutgiltig överenskommelse som var acceptabel för båda parter. Något samarbetsavtal tecknades således aldrig.

 

 

Läs mer!

 

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.