Nestea titelsponsor för volleytour

I sommar är det premiär för Swedish Beach Tour och nu är det klart att Nestea blir ny titelsponsor. Nestea är ett varumärke inom The Coca-Cola Company och samarbetet med svensk beachvolley är ett led i att göra produkten mer känd i Sverige. Touren får nu namnet Nestea Swedish Beach Tour.
Nestea Swedish Beach Tour kommer att turnéra runt och besöka nio städer från Malmö i söder till Piteå i norr. Touren inleds på Vaksala torg i Uppsala på nationaldagen den 6 juni och efter mer än 30 evenemangsdagar sker avslutningen på Stora Torg i Halmstad den 14-16 augusti. Deltävlingarna arrangeras på tillfälligt uppbyggda arenor med läktare för ett par tusen åskådare och innehållandes ca 225 ton sand. Majoriteten av spelplatserna ligger på centrala torg, men touren besöker även ett par klassiska ständer som Skrea strand och Pite havsbad. Målet är att deltävlingarna totalt ska locka 125-150 000 besökare.

 

På Nestea Swedish Beach Tour kommer Sveriges bästa dam- och herrrspelare att göra upp om ära och en halv miljon kr i prispengar i konkurrens med utländska lag. Hälften av deltävlingarna kommer att sändas i TV4 Sport och totalt blir det minst 24h timmar vid 12 tillfällen i kanalen.

   

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.