Leksand nallar på sponsorintäkter

Leksand ska upp i elitserien till varje pris. Nu har klubben tagit av sponsorpengarna för nästa säsong för att målet ska uppfyllas. De största mest närstående företagen går in med nya belopp samtidigt som 500 nya företag vill vara med i sponsorpoolen.

Att Leksand nallar på nästa säsongs pengar tycker vd:n, Håkan Åman, är okay. Tack vare den satsningen har tre klasspelar värvats, klasspelare, backen Antti-Jussi Niemi och forwardsen Robert Petrovicky och Mathias Johansson.

Det är just Håkan Åman som har fått loss sponsorpengar som egentligen är avsedda för nästa säsong: ”Vi tänjer gränserna. Vi vill ha ett så bra lag som möjligt, det tycker jag att vi har nu, och för att lyckas med det, så har vi också tagit ut av vår framtid”

Inför alla åskådare vid en av hemmamatcherna  passade sportchefen Mikael Lundström på att tacka Leksands "samarbetspartners för stödet som gjort värvningarna möjliga. ”Vi satsar väldigt hårt i ett tufft klimat, säger Håkan Åman till Dalarnas Tidningar”.

Att spela i elitserien säsongen 2009-10 har varit ett uttalat mål. Utgifterna skulle öka, men Leksand drömmer om de dryga 30 miljoner kronor som bara medverkan där innebär. Inte minst ökar ersättningen från tv-matcher.

Det är mot den bakgrund som Håkan Åman och Mikael Lundström har uppvakta partners för att skapa optimala förutsättningar. Ett redan starkt lag har förstärkts ytterligare.

I Dalarnas Tidningar får Håkan Åman om vad som sker om satsningen misslyckas och blir kvar i allsvenskan. ”Vi börjar den 1 maj en ny säsong, oavsett serietillhörighet. Vi alla, såväl spelare som ledare, tar vårt ansvar”, svarar Åman.

Guldlaget är samlingsnamnet för Leksands huvudsponsorer och här ingår tio företag. Det är bland dem som en mobilisering resulterade i tre värvningar. Samtidigt har klubben skapat en pool med 500 nya medlemmar som direkt genererade 150 000 kr.
 
Leksand står dessutom inför ett 90-årsjubileum och målet är att klubben då ska ha fått 2 5000 nya medlemmar och totalt 10 000.
 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.